Beech Startet 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2012 Hei! Begynner å bli litt rådløs, Etter ca 1-2 uker, vil det samle seg ferskvann, ca. 2-5 liter vann i kjølesvinet på min Alo Mikkel 26. Jeg har smakt på vannet og dette er ferskvann. Ser ikke ut som lekasje fra boltene som holder kjølen. Jeg har sjekket sidene på båten og kan ikke se noen lekasje... Noen som har noen tips på hvor vannet kan komme fra? B Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Er det ferskvatn, må det kome frå over vasslinja. Typisk er rekkestøtter, rekkelist og andre ting med mange gjennomgåande skruar. Sett deg i båten ein dag det pøsregnar (eller skru på vasslangen) og følg nøye med kvar vatnet kjem inn. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Beech Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Er dette uheldig for båten? Eller er dette nåkke man må regne med når båten nærmer seg 35 år? B Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Om det er uheldig for båten kjem vel an på kvar vatnet renn inn. Vert treverk, interiør og puter våte, vil dei nok få fukt/råteskade. Om det berre er glasfiberen som vert våt, spelar det mindre rolle. Men det vert jo uansett meir fuktig inne i båten, noko som fører til lukt og dårlegare inneklima. Trur eg ville funne lekkasjane. Dei fleste 70-talsbåtar har nok lekkasjar i større eller mindre grad. Som regel er det fort gjort å fikse ved å skru ut skruane, reingjere dei, dyppe dei i sikaflex og skru dei på plass att. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Arild Iversen Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Har den gjennomgående mast? Hvis ja, så er det ikke uvanlig at det kommer regnvann inn den veien. Har blandt annet opplevd det med en Contrast 33. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Den har ikke gjennomgående mast. Den har heller ikke boltene for sammenføying av skrog og dekk inni båten. Lekkasjene kan være fra bolten til rekkestøtta, røstjern, og roraksling. Det ble også brukt endel Moonlight luker på disse. Omtrent umulige å få tette. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Kommer det inn uansett om det er nedbør eller ikke? I tilfellet er det kondens. Kommer det inn kun når det har vært regn, så har du en lekkasje. Du kan da prøve å legge ut aviser der du kan mistenke at det kommer inn vann. Er avisen våt når du kommer til båten, har du funnet stedet. Du kan også få noen til å spyle dekk på båten, samtidig som du er under dekk og sjekker over alt om det er lekkasje. Henger det en vanndråpe en plass, har du funnet lekkasjen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Aegir Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Sjekk gjennomføringene for dreneringen i cockpiten. Var borti at det hadde kommet mye dritt under disse pga litt slakke slik at vannet rant under de og videre i kjølsvinet på en tidligere båt jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Beech Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Hvordan kommer du til dreneringen fra cockpitten? Må jeg da klatre over motoren og inn under cockpitten? Sykt trangt der inne? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 De sitter jo i forkant. Du når dem fra salongen uten å klatre over noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Om du har vanntank ombord ville jeg ha sjekket koplinger og slanger til denne også. Vann trenger ikke komme utenfra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Aegir Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 (redigert) Noen illustrasjoner, tror det skal være greit å komme til. Det er to gjennomføringer og to slanger som går igjennom båten. Hos meg rant vannet langs dreneringsslangene, så det var ikke så lett å se. Redigert 8.Februar.2012 av Aegir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Beech Svart 8.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Flott. Skal sjekke dette i dag... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 I min Alo Mikkel kom det gjennom dregg-kassa foran. Den så egentlig tett ut med dreneringshull i bunnen - men likevel kom det vann fra oven inn i den og videre innover i båten. Jeg brukte ikke mer energi på det enn at jeg la en barne-bleie der som samlet opp dette før det rant videre. Gikk en halv pakke i sesongen - overrasket meg hvor mye vann som kom inn der ut fra hvor lite dekksareal som er foran. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Et enkelt tips er å sjekke at selvlensinga på akterdekket er helt åpne/fri for dritt. Hadde samme problem som deg og så viste det seg at selv om det så ut som om rister og slanger til selvlensinga var fri for dritt så var dem ikke det. I kraftig regn klarte de ikke å svelge unna og vannet fant andre alternative ruter. Dvs inn døra og inn i kabin. Renset opp, problem løst. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
RSL Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Jeg holder en knapp på arkmarin sin teori om kondens. 2-5 liter i løpet av et par uker er ikke så mye og ved temperaturforskjeller mellom ute og inne, kan det godt kondenseres såpass. Jeg får også ferskvann i kjølsvinet og det har jeg lokalisert dels til den gjennomgående masten når det regner kraftig og dels til vermvannsberederen. Beredern har ikke fungert på 230v siden jeg kjøpte båten, men er tett så lenge det ikke er trykk på den. Om jeg så kjører en lengre tur for motor, bygger det seg opp trykk på tanken og det begynner å lekke. Ikke så mye, men nok til at det ikke er unormalt for meg å tappe ut 20-30 liter etter en lengre motorbåtseanse. Én gang har jeg glemt å sjekke om det er masse vann i kjølsvinet FØR jeg seilte tirsdagsregatta.... Det ble med den ene gangen. Helt tørt har jeg det aldri i kjølsvinet, men det bekymrer meg lite. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Beech Svart 9.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Ja, ser ut som det leker litt, rundt slukene i cockpitt. Var og litt vann rett under der motoren sitter, så renner det fra der ned i kjølesvinet. Takker for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 PS: Kjølsvin er den/de bjelkene som i større trebåter (ofte seilskuter) ligger OVER spantene, dvs ikke helt nede i kjølen. Det er derfor relativt få båter idag som har kjølsvin, og plastbåter har jeg vel aldri sett det på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Beech Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Hehe! Hva er rett betegnelse for laveste punktet i båten der kjølen er festet? Slik jeg vet det til fremtiden Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Hehe! Hva er rett betegnelse for laveste punktet i båten der kjølen er festet? Slik jeg vet det til fremtiden Det har ikke noe spesielt navn annet enn kjølen, evt. kjølen innvendig. Det er jo denne man starter med når man bygger en tradisjonell trebåt og man kaller det å "strekke kjølen". Noen kaller det forøvrig også "skutebunn" , men opprinnelsen til det uttrykket er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Hehe! Hva er rett betegnelse for laveste punktet i båten der kjølen er festet? Slik jeg vet det til fremtiden Det har ikke noe spesielt navn annet enn kjølen, evt. kjølen innvendig. Det er jo denne man starter med når man bygger en tradisjonell trebåt og man kaller det å "strekke kjølen". Noen kaller det forøvrig også "skutebunn" , men opprinnelsen til det uttrykket er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Kan jo kalle det "bilgen" eller "under dørken". Då forstår nok folk kva du siktar til. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mulligan Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Den fine lille seilbåten Alo-Mikkel 26 er bygget med kjølstilk. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 ........."bilgen" eller "under dørken". Då forstår nok folk kva du siktar til. Om det er rett eller galt... hvis en nevner kjølsvinet, så tror jeg de aller fleste ( som har båt ) skjønner at en mener "bunnen av båten innvendig", men hvis en ikke vil forstå, så er det klart at det kan komme mye god krangel ut av slikt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.