Jump to content

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän

Roger jo

Recommended Posts

Inte sedan Karl XII virrade kring i norra Bohuslän och anföll Norge har det varit så dålig stämning mellan oss svenskar och brödrafolket i väst. Och det var nästan trehundra år sen.

Så här låter det i dag: "Norrmännen invaderar skärgården från Fjällbacka till Strömstad. Det norska båtfolket saknar båthyfs. De brer ut sig i naturhamnar, kånkar upp en massa stolar och bord och för ett jäkla

Läs Ellingskrönika

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

"Norrmän släpar upp vilstolar på bästa platsen så fort de förtöjt. Stolarna får sen stå där tills det är dags att segla vidare dan därpå. Stolarna mutar in ett område och markerar som en pitbull: Kom inte hit! Det här är mitt!"

Noen som kjenner seg igjen? Etter mitt syn et helt normalt beteende blandt hytteeiere nedover sørlandskysten

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Noen som kjenner seg igjen? Etter mitt syn et helt normalt beteende blandt hytteeiere nedover sørlandskysten

Og igjen så spør jeg deg; har du vært på sørlandskysten noengang? En hytteier vil normalt oppholde seg på, ved eller i sin hytte og/eller brygge, og dette må han da kunne anses å være i sin fulle rett til?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kos med misnøye. De vil gjerne ha arbeidsplassene nordmenn genererer, men ikke ha oss der?

Jeg sier som japanerene på Hawaii: "Why bomb them when you can buy them". Og som en eiendomsmegler i Strömstad sa sist gang vi kjøpte en bit eiendom i der: "Hadde det ikke vært för norskarna, så ville Strömstad varit en trött, liten plats som til exempel Dingle". Det er nok et elsk/hat-forhold. Der man er veldig klar over at 70 % av Strömstad bare kan pakke sammen og flytte et annet sted om det ikke var for grensetrafikken. Strömstad er virkelig en utkantpost i Sverige. Man skal ikke glemme at Söta Bror i det vesentlige er snudd mot Østersjøen.

Er ganske enig i beskrivelsen av "campingstolfolket". Har flere opplevelser av båt folk som setter igjen stoler og griller på bergknausene og lar de stå der helt til de drar hjem uten tanke på at området er for alle. Vi kan forøvrig begynne å tenke oss godt om når vi er på reiser. Nordmenn begynner å bli mer og mer lik tyskere og engelskmenn på tur. En uting.

Kanskje vi burde kjøpe tilbake bohuslän nå som vi har penger til det. Svenskene har fortsatt en god slump statsgjeld.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

En hytteier vil normalt oppholde seg på, ved eller i sin hytte og/eller brygge, og dette må han da kunne anses å være i sin fulle rett til?

Stussa også litt på denne.. Disse to kan uansett ikke sammenliknes. Vi har ihvertfall aldri satt ut stoler/andre ting for å holde båtfolk unna eiendommen vår, men om det er et flott sted på vår eiendom som vi ønsker å sitte ved et bord og kose oss, så kan man vel ikke forvente at vi skal ta med oss bordet inn i hytta hver gang vi ikke bruker det?

Tilbake til det egentlige temaet, så blåser jeg litt i hva svenskene synes om mine vaner når jeg ferierer i sverige, skulle gjerne hatt en sommerjobb isteden jeg, men det er i de siste årene blitt forbeholdt svensker som jobber for helt andre vilkår.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg har ennå tilgode å se en svenske som klager, når jeg legger igjen feriepengene mine der! Som det blir sagt i et tidligere innlegg, så hadde det vært stusselig i Bohuslen, hvis ikke nordmenn hadde lagt igjen så mye penger som vi faktisk gjør. Resten av den svenske glesbygden er jo fraflyttet og nedlagt.

Tar det med et smil, og beholder campingstolen ombord bare jeg da :thumbsup:

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Og igjen så spør jeg deg; har du vært på sørlandskysten noengang? En hytteier vil normalt oppholde seg på, ved eller i sin hytte og/eller brygge, og dette må han da kunne anses å være i sin fulle rett til?

Lurer du virkelig på om det er greit å oppholde seg på sin egen hytte?

Pointet her er vel at man av og til kan lese om hytteeiere som setter himmel og jord i bevegelse for å hindre andre i å praktisere allemannsretten. Ikkeno spesielt for sørlandet heller, dette. Har forøvrig ingen formening om det er noen sammenheng mellom virkeligheten og det avisene slår opp på førstesidene sine i arurktiden, bare så det er sagt.

... trött, liten plats som til exempel Dingle".

Hvis noen hadde flytta Dingle ned til kysten, og jeg fikk ha Dingle for meg selv, så hadde det utvilsomt vært favorittplassen :)

Som en digresjon: Husker en kompis skulle ta toget til Dingle for å mønstre på i Smögen. Jernbanestasjonen i Dingle har ikke perrong, bare det er jo illevarslende. Dette var før man hadde mobil, og den eneste telefonkiosken var inne på skolen, som var stengt. Stillt overfor valget mellom innbrudd og overnatting i busk, tror jeg faktisk det dukka opp et tredje alternativ etter noen timer, og taxi fra Trollhättan(!) ble rekvirert ... gikk veldig greit, for i Smögen var det heller ingen som tok tidlig kveld dengang. Fiskesuppa var dog blitt ganske kald da han kom fram ...

Som det blir sagt i et tidligere innlegg, så hadde det vært stusselig i Bohuslen, hvis ikke nordmenn hadde lagt igjen så mye penger som vi faktisk gjør.

... men det hjelper jo fint lite når vi klarer å plages over hverandre like mye i Bohuslän som på sørlandet ... :headbang: Slik som vi er anlagt kunne vi antagelig utradert hele den Bohuslänske urbefolkningen uten at det hadde hjulpet et dugg...

Er ganske enig i beskrivelsen av "campingstolfolket". Har flere opplevelser av båt folk som setter igjen stoler og griller på bergknausene og lar de stå der helt til de drar hjem uten tanke på at området er for alle.

Svensker er regelbundne. En nordmann ville vel bare brukt stolene og grillen (Satt ut av Skjærgårdstjenesten?? Så fiiint!) Eller sparket dem vekk så han kunne få plass til egne stoler :lol:

..den delen av sverige er vel egentlig NORSK. Når man skal snakke flere hundre år tilbake:-P

Det avhenger helt av hvilken tidsepoke du ser på. Til tider har jo hele Norge vært svenskt.

Du vil vel ikke like at svenskene "invaderer" Halden på samme vis? Tenker da på oppførselen som tyder på at man tror man eier hele området.

Kos med misnøye. De vil gjerne ha arbeidsplassene nordmenn genererer, men ikke ha oss der?

At de vil ha arbeidplasser generert av pengesterke nordmenn betyr vel ikke at de samtidig skal godta dårlig oppførsel av de samme ????

Kjøpe noe som er vårt...

Hvis det er generell oppfatning blant nordmenn i Sverige så forstår jeg bedre hvorfor mange nordmenn oppfører seg slik på Vestküsten.

Korttenkte dustehuer vil jeg karakterisere det som.

Jeg synes dette absolutt maner til ettertanke og ikke bare fortjener morsomme kommentarer om svenskene. Jeg tror det har noe med velstandsutviklingen å gjøre: dårlig oppførsel av folk med mye penger og lite oppdragelse. Norge er blitt ett av verdens rikeste land og noen beter seg ganske brautende med velstandsgodene sine. Sånn var vi garantert ikke på 50/60-tallet (for de av oss som måtte huske det).

Men når det er sagt: Jeg tror dette er typisk oppførsel fra et mindretall, men som selvfølgelig blir lagt mest merke til. Selv har jeg stort sett bare positive erfaringer med båtfolket her hjemme. Men jeg drar ikke til svenskekysten i juli!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har ikke førstehånds erfaring selv, men dette er vi vel noe vi faktisk bør tenke over. Vi er gjester når vi er i Sverige og bør oppføre oss deretter. På samme måte som vi krever at utlendinger i Norge skal oppføre seg. Trenger ikke reise til Koster for å se at alminnelig folkeskikk ikke er i vinden for tiden.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...