Roger jo Startet 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2012 Inte sedan Karl XII virrade kring i norra Bohuslän och anföll Norge har det varit så dålig stämning mellan oss svenskar och brödrafolket i väst. Och det var nästan trehundra år sen. Så här låter det i dag: "Norrmännen invaderar skärgården från Fjällbacka till Strömstad. Det norska båtfolket saknar båthyfs. De brer ut sig i naturhamnar, kånkar upp en massa stolar och bord och för ett jäkla Läs Ellingskrönika Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Enig i den beskrivelsen. Ikke mer å si om det. Typisk norsk å oppta mer plass enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 ?? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Kristian_H Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 det er vel kansje mange nordmenn, både seilere og motorbåter, som er litt større enn det som er nødvendig. Dette gjelder vel også meg selv Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 (redigert) "Norrmän släpar upp vilstolar på bästa platsen så fort de förtöjt. Stolarna får sen stå där tills det är dags att segla vidare dan därpå. Stolarna mutar in ett område och markerar som en pitbull: Kom inte hit! Det här är mitt!" Noen som kjenner seg igjen? Etter mitt syn et helt normalt beteende blandt hytteeiere nedover sørlandskysten Redigert 8.Februar.2012 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Går bra det, den delen av sverige er vel egentlig NORSK. Når man skal snakke flere hundre år tilbake:-P Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Kos med misnøye. De vil gjerne ha arbeidsplassene nordmenn genererer, men ikke ha oss der? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 hadde det ikke vært for normenn med båter og biler som farter rundt på grensa kunne di vel stengt av hele svinesund og strømstad - dessuten har det jo vært vårt land - ble jo bytta bort i et nr - kort sagt kan vi ikke bare bytte tilbake så slipper dem og ha oss der .... vi kommer uansett i såfall lengre innover ........ Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Noen som kjenner seg igjen? Etter mitt syn et helt normalt beteende blandt hytteeiere nedover sørlandskysten Og igjen så spør jeg deg; har du vært på sørlandskysten noengang? En hytteier vil normalt oppholde seg på, ved eller i sin hytte og/eller brygge, og dette må han da kunne anses å være i sin fulle rett til? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Kos med misnøye. De vil gjerne ha arbeidsplassene nordmenn genererer, men ikke ha oss der? Jeg sier som japanerene på Hawaii: "Why bomb them when you can buy them". Og som en eiendomsmegler i Strömstad sa sist gang vi kjøpte en bit eiendom i der: "Hadde det ikke vært för norskarna, så ville Strömstad varit en trött, liten plats som til exempel Dingle". Det er nok et elsk/hat-forhold. Der man er veldig klar over at 70 % av Strömstad bare kan pakke sammen og flytte et annet sted om det ikke var for grensetrafikken. Strömstad er virkelig en utkantpost i Sverige. Man skal ikke glemme at Söta Bror i det vesentlige er snudd mot Østersjøen. Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Er ganske enig i beskrivelsen av "campingstolfolket". Har flere opplevelser av båt folk som setter igjen stoler og griller på bergknausene og lar de stå der helt til de drar hjem uten tanke på at området er for alle. Vi kan forøvrig begynne å tenke oss godt om når vi er på reiser. Nordmenn begynner å bli mer og mer lik tyskere og engelskmenn på tur. En uting. Kanskje vi burde kjøpe tilbake bohuslän nå som vi har penger til det. Svenskene har fortsatt en god slump statsgjeld. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
littmild Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 En hytteier vil normalt oppholde seg på, ved eller i sin hytte og/eller brygge, og dette må han da kunne anses å være i sin fulle rett til? Stussa også litt på denne.. Disse to kan uansett ikke sammenliknes. Vi har ihvertfall aldri satt ut stoler/andre ting for å holde båtfolk unna eiendommen vår, men om det er et flott sted på vår eiendom som vi ønsker å sitte ved et bord og kose oss, så kan man vel ikke forvente at vi skal ta med oss bordet inn i hytta hver gang vi ikke bruker det? Tilbake til det egentlige temaet, så blåser jeg litt i hva svenskene synes om mine vaner når jeg ferierer i sverige, skulle gjerne hatt en sommerjobb isteden jeg, men det er i de siste årene blitt forbeholdt svensker som jobber for helt andre vilkår. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
FM 8-12 Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Kjøpe noe som er vårt... Billigere å handle leiesoldater å ta hele møkka :-P Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 (redigert) Jeg har ennå tilgode å se en svenske som klager, når jeg legger igjen feriepengene mine der! Som det blir sagt i et tidligere innlegg, så hadde det vært stusselig i Bohuslen, hvis ikke nordmenn hadde lagt igjen så mye penger som vi faktisk gjør. Resten av den svenske glesbygden er jo fraflyttet og nedlagt. Tar det med et smil, og beholder campingstolen ombord bare jeg da Redigert 8.Februar.2012 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Og igjen så spør jeg deg; har du vært på sørlandskysten noengang? En hytteier vil normalt oppholde seg på, ved eller i sin hytte og/eller brygge, og dette må han da kunne anses å være i sin fulle rett til? Lurer du virkelig på om det er greit å oppholde seg på sin egen hytte? Pointet her er vel at man av og til kan lese om hytteeiere som setter himmel og jord i bevegelse for å hindre andre i å praktisere allemannsretten. Ikkeno spesielt for sørlandet heller, dette. Har forøvrig ingen formening om det er noen sammenheng mellom virkeligheten og det avisene slår opp på førstesidene sine i arurktiden, bare så det er sagt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 ... trött, liten plats som til exempel Dingle". Hvis noen hadde flytta Dingle ned til kysten, og jeg fikk ha Dingle for meg selv, så hadde det utvilsomt vært favorittplassen :) Som en digresjon: Husker en kompis skulle ta toget til Dingle for å mønstre på i Smögen. Jernbanestasjonen i Dingle har ikke perrong, bare det er jo illevarslende. Dette var før man hadde mobil, og den eneste telefonkiosken var inne på skolen, som var stengt. Stillt overfor valget mellom innbrudd og overnatting i busk, tror jeg faktisk det dukka opp et tredje alternativ etter noen timer, og taxi fra Trollhättan(!) ble rekvirert ... gikk veldig greit, for i Smögen var det heller ingen som tok tidlig kveld dengang. Fiskesuppa var dog blitt ganske kald da han kom fram ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Som det blir sagt i et tidligere innlegg, så hadde det vært stusselig i Bohuslen, hvis ikke nordmenn hadde lagt igjen så mye penger som vi faktisk gjør. ... men det hjelper jo fint lite når vi klarer å plages over hverandre like mye i Bohuslän som på sørlandet ... Slik som vi er anlagt kunne vi antagelig utradert hele den Bohuslänske urbefolkningen uten at det hadde hjulpet et dugg... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Jeg plages stort sett ikke av noen når jeg er på ferie Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 8.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2012 Tiden skal nytes... Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 9.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Er ganske enig i beskrivelsen av "campingstolfolket". Har flere opplevelser av båt folk som setter igjen stoler og griller på bergknausene og lar de stå der helt til de drar hjem uten tanke på at området er for alle. Svensker er regelbundne. En nordmann ville vel bare brukt stolene og grillen (Satt ut av Skjærgårdstjenesten?? Så fiiint!) Eller sparket dem vekk så han kunne få plass til egne stoler Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 9.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Er en grunn til at jeg ikke er i det omraadet i Juli maaned. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bidevind Svart 9.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 ..den delen av sverige er vel egentlig NORSK. Når man skal snakke flere hundre år tilbake:-P Det avhenger helt av hvilken tidsepoke du ser på. Til tider har jo hele Norge vært svenskt. Du vil vel ikke like at svenskene "invaderer" Halden på samme vis? Tenker da på oppførselen som tyder på at man tror man eier hele området. Kos med misnøye. De vil gjerne ha arbeidsplassene nordmenn genererer, men ikke ha oss der? At de vil ha arbeidplasser generert av pengesterke nordmenn betyr vel ikke at de samtidig skal godta dårlig oppførsel av de samme ???? Kjøpe noe som er vårt... Hvis det er generell oppfatning blant nordmenn i Sverige så forstår jeg bedre hvorfor mange nordmenn oppfører seg slik på Vestküsten. Korttenkte dustehuer vil jeg karakterisere det som. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Jeg synes dette absolutt maner til ettertanke og ikke bare fortjener morsomme kommentarer om svenskene. Jeg tror det har noe med velstandsutviklingen å gjøre: dårlig oppførsel av folk med mye penger og lite oppdragelse. Norge er blitt ett av verdens rikeste land og noen beter seg ganske brautende med velstandsgodene sine. Sånn var vi garantert ikke på 50/60-tallet (for de av oss som måtte huske det). Men når det er sagt: Jeg tror dette er typisk oppførsel fra et mindretall, men som selvfølgelig blir lagt mest merke til. Selv har jeg stort sett bare positive erfaringer med båtfolket her hjemme. Men jeg drar ikke til svenskekysten i juli! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 9.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Om noen lar seg provosere av campingstolene mine så får de bare være provoserte. Hva så? Dette er ofte de samme menneskene som sitter på røykerommet og klager på røyklukt... Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 9.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2012 Har ikke førstehånds erfaring selv, men dette er vi vel noe vi faktisk bør tenke over. Vi er gjester når vi er i Sverige og bør oppføre oss deretter. På samme måte som vi krever at utlendinger i Norge skal oppføre seg. Trenger ikke reise til Koster for å se at alminnelig folkeskikk ikke er i vinden for tiden. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.