Jump to content

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän

Roger jo

Recommended Posts

dette gjelder visst heller ikke bare i vårt naboland, vi har båten på land i Son og var der og mekka litt på lørdag, spiste da lunsj på en kro ikke så langt unna. De på nabobordet satt og snakket om butikker og litt av hvert men interreserte meg ikke spessielt mye før de kom inn på den nye delikatessen på brygga så sa en av de "den passer vel for de jævla kaksene som kommer hit med de svære båtene" og virket som at alle samtykket til dette :rolleyes:

"Varför har ni så långa båtar?" skrek den eldre svensken i en "Rasmus" til meg mens jeg lå fortøyd i Lilla Bommen i Göteborg med en 39 foter. Jeg så opp fra boken, reiste meg opp og spurte om jeg skulle ta imot båten hans. "Ni kan faen meg hellre gå til et annat ställe" var svaret jeg fikk før jeg konsentrerte meg om boken igjen.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Vi kom sigende inn på på sørsiden av Bjørnåsen (MusøSaltet), kastet dreggen og la oss med nesa inn mot land. Det var vindstille, pent vær og tilleggingen gikk aldeles udramatisk.

Bortenfor oss en 15-20m vei eller så, lå det en båt til, en svensk seilbåt av eldre årgang, om lag 30 fot?

Vi så intet tegn til liv om bord og regnet vel med at de var på tur, eller kanskje lå og strakk under dekk?

Vi gjorde klar fortøyningene og satte oss på fly for å ta en øl, og nyte den fine midtsommeraftenen.

Da så vi at eieren kom tilsyne i båten. Han stod langs rekke og så på oss ett øyeblikk, før han knappet opp smekken og pissa rett imot oss.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

i 1982 - etter et helv..... forrykende torden- og regnvær mellom Fjällbacka og Hamburgsund - ble vi gående litt frem og tilbake i Hamburgsund for å se etter noe ledig plass. Da dukket det opp en eldre dame på vestsida sundet og hoytet oss inn til sin private brygge. "I sånt gjädrans vær kunde vi inta vara på sjøn inte."

Der fikk vi ligge longside over natten, og opplevde bare smil og lutter velvilje.

mvh tuffff

Er selv fra Strømstad og bor der fortsatt og det er ikke rart mange blir irritert over norsk oppførsel innimellom. Men samtidig er det ett godt/vondt forhold. Strømstad er avhengig av norrmen men når det og vise respekt for dit medmenneske ikke finnes vokser irritasjonen. Ny rike norrmen med store båter som ikke skjønner noe av båtliv blir det fort gæli.

Hei,

Vi bør ikke glemme at det faktisk er kulturelle forskjeller mellom svensker og nordmenn selv om de er i ferd med å vaskes ut.

Svensker promenerer - Nordmenn står på ski.

Svensker er gjerrige - Nordmenn sløser.

Svensker er fattige - Normenn er rike.

Svensker står gjerne i kø - Nordmenn er stolte over å klare å snike.

Svensker ønsker mer ro i skjærgården en Nordmenn osv...

Vi er vel det man kan si litt mer frampå i de fleste situasjoner en vårt broderfolk, så da er det kanskje ikke så rart at det oppstår situasjoner. Jeg har opplevd 2 negative opplevelser i løpet av 10 års fartstid i Sverige. Det må vel sies å være bra! En i Strømstad og en i Grebbestad, og det var ingen svensker involvert. Jeg synes vårt broderfolk har god høyde under taket både på restauranter og ute i skjærgården. :flag_sw: Takket være det har jeg hatt veldig mange positive opplevelser, og klart flere en det jeg har opplevd langs egen kyst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...