Jump to content

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän

Roger jo

Recommended Posts

Du er inne på noe.

Nordmenn på tur har en noe merkelig kultur.

Artikkelen det ble linket til beskriver det godt, svær i kjeften ikledd grilldress og campingstol i hånd. Det er kanskje en årsak til at vi ikke har et ord som tilsvarer lagom.

Jeg har farta på denne kystripa i snart en mannsalder og forandringene har vært store. Koster var supertrivelig. Vi var nesten bare seilbåter der pluss ei og anna snekke. Nå er det fullt opp av ginpalasser og fjordploger lastet til ripa med utstyr og en uendelig støy fra stereoanlegg, generatorer og thrustere. Er aldri der lenger.

Ute i leia er det likedant. En uendelig rekke av fjorploger og ginpalasser som gjør som de vil og driter i alle andre. Respekten ligger igjen hjemme.

Disse utsagnene om at det er vi som holder liv i Strømstad er noe urimelige. Det er en grenseby. Som Flensburg. Og slutter vi å handle i Strømstad er det Thon og Sunde som blir lei seg.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Koster var supertrivelig. Vi var nesten bare seilbåter der pluss ei og anna snekke. Nå er det fullt opp av ginpalasser og fjordploger lastet til ripa med utstyr og en uendelig støy fra stereoanlegg, generatorer og thrustere.

For noen holdninger! Seilbåter er ok, til nød en og annen snekke, hvis den er spartansk nok. Bort med alle andre.......

At man viser folkeskikk og oppfører seg deretter er en selvfølge, uansett hvor man er. Men det blir ikke bedre av slike holdninger. Jeg har vært lite på svenskekysten, men mye i retning av Sørlandet. Jeg har nesten bare møtt hyggelige mennesker på min vei.

Kanskje har det noe med egne holdninger å gjøre? :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

KOB: Misforstår du med vilje? Poenget til mulligan tror jeg er prangende farkoster med like prangende folk ombord. For all del; også disse kan jo være veldig hyggelig og inkluderende. Men det forekommer også at de ikke er det. Og disse finner man nok hyppigere i fjordploger enn i gamle morkne snekker. Det er nok denne velsituerte gjengen artikkelen trådstarter viser til, reagerer på.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

For noen holdninger! Seilbåter er ok, til nød en og annen snekke, hvis den er spartansk nok. Bort med alle andre.......

Kanskje har det noe med egne holdninger å gjøre? :yesnod:

Det er desverre mye i det Mulligan skriver. På Koster var det en helt annen stemning før gutta men gin-palass, gullkjeder, campingstoler og damer med puddel inntok bryggene. Man satt i båten med parafinlampe og hygget seg lavmælt. I dag er det campingstoler på bygga, skråling til langt på natt og sjøen ser man ikke fra båten fordi 3-etasjerne ligger i veien. Skjønner godt at svenskene reagerer på dette.

KOB: Misforstår du med vilje? Poenget til mulligan tror jeg er prangende farkoster med like prangende folk ombord.

Egentlig ikke. Det jeg reagerer på er hvordan man omtaler visse båttyper, og dermed generaliserer mht hvordan menneskene ombord er. Jeg har selvsagt også opplevd brautende, selvsikre og lite hyggelige folk, men jeg tror de er godt representert i seilbåter også, det er i hvert fall min erfaring. Så er det mulig de er overrepresentert i visse båttyper - det vet jeg ikke. Men de fleste jeg møter på min vei er faktisk hyggelige.

Men jeg klarer ikke å hisse meg opp over at noen har større og finere båter enn andre, det være seg seil eller motor. Og jeg kan ikke som utgangspunkt tenke at de som har det er mindre hyggelige enn andre. Hvorfor skulle de være det? Noen har stor og dyr bil, andre liten og billig. Det samme med hus og båt. Kan man dermed slutte noe om menneskene som eier/disponerer disse? Det har selvsagt med økonomi å gjøre, men svært ofte også med prioriteringer. Har du spinket og spart og kjøpt drømmehytta blir det kanskje ikke så mye til overs til båt. Men har du i stedet valgt hytte på sjøen så ble det kanskje penger i familiebudsjettet til det familien aller helst ønsket seg - en båt av noe størrelse med god plass - det være seg motor- eller seilbåt. Men skal du dermed forhåndsdømmes og klassifiseres som en brautende og lite hyggelig person?

Så tror jeg vil alle misliker dårlig oppførsel, uansett hvem som står for det.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Ok så det vi har lært nå er at det finnes 4 typer båter. Seilbåt (det eneste som virkelig er båt og har noe på sjøen å gjøre, og som kjent så sitter alle i seilbåt musestille nedi lugarens mørke etter klokken 9 på kvelden og lyden fra riggen med klapring skrangel blafring og uling er baare koselig), ginpalasser, fjordploger( er alltid overlesset med bråkete utstyr som thrustere radio grilldress og campingstol) og snekke (som også kan tillates så lenge den er liten og kun sier tokk tokk)

jaja

Ok så det vi har lært nå er at det finnes 4 typer båter. Seilbåt (det eneste som virkelig er båt og har noe på sjøen å gjøre, og som kjent så sitter alle i seilbåt musestille nedi lugarens mørke etter klokken 9 på kvelden og lyden fra riggen med klapring skrangel blafring og uling er baare koselig), ginpalasser, fjordploger( er alltid overlesset med bråkete utstyr som thrustere radio grilldress og campingstol) og snekke (som også kan tillates så lenge den er liten og kun sier tokk tokk)

Jeg har seilbåt og jeg HATER all blaffringog dunking, om jeg hører noe på min egen båt blir jeg utrolig flau over at jeg ikke fikset det før det begynte og ville aller helst gått rundt hele havna å beklaget meg for alle.

Når det kommer til motorbåter syntes jeg alle sammen er hyggelige i havn og lyder som thrustere og større motor enn 50 HK hører båtlivet til. De motorbåtene som irriterer meg noe grådig derimot er de som ikke klarer å kjøre mer enn 20 meter unna med hekkbølger som er like høye som båten.

Klart at det ikke er slik at alle i snekke er trauste og hyggelige mennesker, og alle i Princess 45+++ er brautende bajaser. Så enkelt er det ikke, og her som ellers skal man være varsom med generaliseringer.

Men poenget i artikkelen trådstarter viser til, er likevel viktig: Man SKAL tenke seg litt om mht hvordan man oppfører seg. Det gjelder selvfølgelig alltid, men er spesielt viktig når man er i utlandet, fordi man på et vis da er litt ambassadør for sitt hjemland.

Jeg understreket at jeg har liten førstehåndserfaring. Den ENE gangen jeg var på Oscarsborg ble jeg overrasket over hvor hjelpsomme mine to naboer på havna var... Begge ganske digre 37+ cabincruisere, mot meg i min fis av en 25' seilbåt. Så for all del; folk er hyggelige, også de som har råd til store og fine båter. Men likevel: En litt ydmyk og hjelpsom oppførsel utenlands tjener vi alle på - samtidig som drittsekkoppførselen går ut over alle oss...

Siden svenskene tydeligvis legger merke til dette, bør vi kanskje ta det litt ettertanke.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Vi ankret opp i en vik rundt 100 meter fra nærmeste hytte for å ta et bad før et måltid ombord. Ikke før jeg hadde duppet ræva i vannet før en ilsk svenske kom ned til berget som lå nærmest og hoiet ut at bading var førbjudet!

Ikke visste jeg at bading i svensk skjærgård var forbudt. Ikke støyet jeg med svømmetakene heller. Nei svensker er som nordmenn. Humørsyke alt etter som.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ok så det vi har lært nå

Det står alle fritt å trekke konklusjon av egen læring.

Men det er fremdeles slik at når jeg begynte å farte på den kysten, så brukte så godt som alle normenn seilbåt.

Koster var et eventyr. Slik er det ikke lenger.

Sist jeg var der for mange år siden ga jeg opp når han med Princess'en som lå fortøyd aktenfor meg begynte å vaske båt med høytrykkspyler kl. 07:00 om morgenen for tredje dag på rad.

Samme utviklingen har det forøvrig vært i Skagen.

Den ENE gangen jeg var på Oscarsborg ble jeg overrasket over hvor hjelpsomme mine to naboer på havna var... Begge ganske digre 37+ cabincruisere,

Da hadde du flaks. Jeg kom seilende inn på havna i Strømstad med kaputt motor. Det var svært strevsomt å komme seg til kai da det blåste endel.

Noen hjelp?

Nei, man satt i campingstolene bortover og pekte og lo.

[...] meg i min fis av en 25' seilbåt.[...]

Erfaringer om folks hyggelighet (eller mangel på samme) teller ikke om du har en knøttliten seilbåt. I seilbåt <25 fot er det ikke grenser for hva du slipper unna med og hvor mye hjelp og godvilje du får både bland seilbåtfolk, (tre)snekkefolk, cognacfulle flybridgefolk, papprødvinsfulle flybridgefolk og andre båtfolk. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...