Jump to content

Norge invaderar – krig i norra Bohuslän

Roger jo

Recommended Posts

Bidevind, tror at Haldenserne er de siste du skal snakke om når det kommer til oppførsel mot søta bror. ..

Skal forhøre meg litt om det på jobben i morgen.

Jeg finner ca 450 av dem der.

Har ikke fått inntrykk av at Haldensere generellt har noe imot Svensker eller bærer nag til dem og derfor tror man kan oppføre seg som korttenkte dustehuer.

Tror derfor ikke slike tanker du skriver om representerer "den gjevne Haldenser".

I den grad du er alvorlig da ???

Hadde vært interessant å få noen synspunkter fra svenskene her... Har vi noen på forumet?

Ad min erfaringer på Oscarsborg: Mulig jeg var heldig, og det er klart at man 1) med en utpreget nybegynnerbåt, 2) med en dialekttalende rederinne, klar med fendrene og 3) to lettmatroser i alderen 6 mnd - 6 år, kommer man lett unna en rekke situasjoner.

Sant å si var jeg vært veldig spent på møtet med menneskene i "Båtmiljøet" da jeg kjøpte Maxi'en for et par år siden. Inntrykket har jo i mange år vært at det KAN være så som så, og poenget med kjøpet er jo å gi hele familien, inkl 2 barn, en positiv totalopplevelse. Det ville vært rimelig surt dersom det ender med at kone og barn ender med et inntrykk av at miljøet består av "meg-meg-meg"-mennesker, og som "driter i" alt det som kan/må læres til sjøs (for store og små): sjømannskap, mestring av båt og vær, osv. osv.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

... kan vi ikke bare bytte tilbake så slipper dem og ha oss der .... vi kommer uansett i såfall lengre innover ........

.. noe som er vårt... Billigere å handle leiesoldater å ta hele møkka :-P

Les en gang til du. Sier vi har god folkeskikk da vi bor "vegg i vegg med sverige" 450 haldensere ja.. ..

Fikk ikke det intrykket da jeg leste dine første innlegg.

Men, så feil kan man ta .....??

Blir hektisk på jobb i dag ja !

Jag tycker de flesta båtmänniskor man träffar på svenska västkusten är både trevliga och hjälpsamma, oavsett nationalitet. Sedan finns det alltid några (både från Sverige och Norge) som utmärker sig och bär sig illa åt och det är ju tyvärr dessa som hörs och syns mest.

Själva undviker vi att åka norr om Lysekil i Juli. Inte för att där är mycket norrmän utan helt enkelt för att det för mycket båtar. Vi håller oss i vattnen runt Tjörn och Orust där det är mycket lugnare.

Mitt inntrykk, er at Nordmenn har et bedre rykte enn fortjent blant svenskene i Stømstad området. De tåler nok litt ekstra med tanke på alle pengene som blir lagt igjen. Den eldre garden er nok ikke like begeistret. Jeg, som kommer fra Nøtterøy, er like lei ”badegjester” som svensker er med Nordmenn, omtrent :yesnod: .

Beste tiden er tidlig vår og sen høst.

Redigert av Wesling490 (see edit history)

Båtkultur i endring mer enn at vi nordmenn er spesielt sære tror jeg er mere riktig. Jeg kan ærlig talt ikke kjenne igjen at vi nordmenn er så ille, eller verre enn svensker og dansker.

Ofte virker det som nordmenn flokker seg mere i båtferien, mens svensker og dansker reiser mer alene eller mindre grupper. Store grupper med norske båter synes bedre.

I gjestehavner har alle nasjoner sine svarte får.

Jeg blir like forbannet av å vente 20 minutter med å fylle drikkevannskanna på 10 liter om det er en svenske eller nordmann som står der å vasker sitt smykke for n'te gang.

Eller at ladestrømmen blir dratt ut fordi noen skal lage mat i microen.

Unngår å legge meg utenpå båter hvor den innerste er nypolert, stor og nyervervet. Uansett nasjonalitet.

Orker ikke den diskusjonen som blir hver gang vi går over denne båten og legger igjen litt sand etter en dag på stranden med ungene.

Men en ting har forundret meg gjennom flere år. I gjestehavn (Strømstad-Gøteborg) blir jeg nesten uten unntak alltid liggende ved siden av svenske eller danske båter. Der er det alltid plass.

Nå liker jeg ikke å ligge i gjestehavn, like lite som campingplass.

I stedet gleder jeg meg over alle de flotte utehavnene både langs norske og svenske kysten. Der opplever jeg stemningen som helt annerledes. Og kommer det en mørk sky eller et friskt vindpust blir det med ett nærmest folketomt.

Og setter noen stoler og grill på stedets flotteste plass uten selv å være til stede, tenker jeg at det var jo flott og benytter meg av "tilbudet".

Blir litt som barna på stranda. De andres leker er alltid mest spennende. Uansett hvem nasjon de kommer fra. Men hyle og le gjør de, og på stranda skal de alle. :cheers_wine:

De vi har med å gjøre er etter allt å dømme hytteeiere fra Nøtterø-Kragerøsjærgården på weekendutflukt til nabolandet. Der i gården er denslags oppførsel det naturligste ting i verden.

Sjikanøse og ulovlige stengsler

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

De vi har med å gjøre er etter allt å dømme hytteeiere fra Nøtterø-Kragerøsjærgården på weekendutflukt til nabolandet. Der i gården er denslags oppførsel det naturligste ting i verden.

Sjikanøse og ulovlige stengsler

Det kaller jeg skive bom, tenk å blande inn strekningen Kragerø - Larvik når avhandlingen omhandler strekningen OSLO til Sandefjord.rolleyes.gifwflag.gif

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

glad jeg ikke er hytteier :yesnod:

nå vil vel jeg tru att ikke de kjører lengre en til strømstad.

nå har jeg kjørt nedover svenskekysten til smøgen i 7 år med draco21 og født og oppvokst i båt på ferie i det stooore eu land. og min oppfattning er det at svensker med store båter bryr seg ingen ting når de kjører 20knop i trange sund(låvlig kjøring mellom skjær).men det svenskene bryr seg om er en stakkars nomann som sitter i en campinstol i steden for en pute. kjenner jeg bryr meg lite om det.

de som gidder å irritere seg over småting må ha ett utrulig fint båtliv :discuss:

Som man reder så ligger man... Sjelden passer vel ordtaket bedre :giggle:

Er man blid og hyggelig mot andre er som regel folk hyggelige tilbake er vel min erfaring. Men klart.. Grinebittere finnes overalt :tongue:

Men leser man igjennom tråder her, skjønner jeg jo godt om folk blir usikre og kanskje ikke tør å hilse. Man kan jo ha risikert å ødelagt hele ferien til noen fordi man kjørte pysevispen 2sek for lenge, hadde klysete seilerjakke eller feil båt... Jeg blir helt matt av holdningen til enkelte.

:cheers:

Jeg har seilbåt og jeg HATER all blaffringog dunking, om jeg hører noe på min egen båt blir jeg utrolig flau over at jeg ikke fikset det før det begynte og ville aller helst gått rundt hele havna å beklaget meg for alle.

Når det kommer til motorbåter syntes jeg alle sammen er hyggelige i havn og lyder som thrustere og større motor enn 50 HK hører båtlivet til. De motorbåtene som irriterer meg noe grådig derimot er de som ikke klarer å kjøre mer enn 20 meter unna med hekkbølger som er like høye som båten.

Husker jeg våknet tidlig en morgen på Koster og gikk ut på dekk. Der satt jaggu damen i nabobåten og vasket fenderne mine med oppvaskbørste gitt! Forklaringen var at de hadde knirket og gnidd hele natta, inntil hun hadde stått opp og hatt på zalo for å få det tyst. Som hun jo syns hun måtte fjerne etterpå. Etter det har jeg stort sett brukt strømpe på fenderne mine.

Forøvrig syns jeg de aller fleste er både hyggelige å hjelpsomme. Dårlige opplevelser hører med til sjeldenhetene.

Siden jeg fremstår som en riktig sytepave vil ved nærmer ettertanke mene at jeg har veldig lite å klage over og at folk er folk og vanligvis hyggelig både på sjø og land. :thumbsup:

Husker spesielt en gang hvor jeg hadde tatt inn mye vann etter at både propell og aksel hadde seilt sin egen sjø. Mente det var best å ligge til brygge hvor det var såpass grunt at båten kunne stå på bunn til redningsskøyta kom, og la meg ved nærmeste egnede brygge. Men nei; -Her kan ni inte sjunka, jävla norrbaggar! Muligens var gjestfriheten basert på tidligere erfaringer med mine artsfrender ...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...