Auar Startet 8.Februar.2012 Del på Facebook Startet 8.Februar.2012 Har en Eberspächer Hydronic II (D5Z-H)som varmekilde for vannbåren varme i båten. Denne varmeren har ikke innebygd sirkulasjonspumpe. Kan selvfølgelig starte pumpa via bryter når jeg er i båten, men for fjernstyring eller via et tidsur må jeg jo ha liv i den eksterne Johnson pumpa for å få vannet til å sirkulere. Regner med at jeg kan starte sirkulasjonspumpa via et relè, men har ikke klart å finne ut hvordan dette skal kobles sammen med varmeren. Noen som har et tips? Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 8.Februar.2012 Del på Facebook Svart 8.Februar.2012 Vis du starter den på blå eller sort kabel kan du ta styrestrøm ut derfra til rele for pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Auar Svart 9.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Sant å si har jeg ingen sort kabel ut fra min varmer. Det fins en blå som ikke er ibruk, på koblingsskjemaet er den merket "+15 Tenning" - hva nå det må bety. Kan jo prøve å måle om den leverer signal ut ved oppstart. Bruker Easystart T for å programmere start av varmeren. Har henvendt meg til Eber kundeservice, men ikke fått noe svar på dette. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 (redigert) Hei, jeg har en slik varmer installert i min båt men med sirkulasjonspumpe på selve varmeren. Men jeg har en ekstra sikulasjonspumpe i selve kjølevannskretsen som starter etter at eberen har nådd en viss temperatur. Husker ikke hva fargen er på ledningen som gir styrestrøm til relét som styrer pumpen. Men du kunne jo ha brukt den til å starte sirk. pumpen din. Da vil den starte når vannet er litt varmt i selve varmeren. Fikk rådet og opplysningene fra Bosch i Oslo. Redigert 9.Februar.2012 av MVH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 (redigert) De skal være en plugg med en brun og fiolet som skal gå til pumpen. Hvis du ikke har det så må du koble pumpen i parallel med start av brenneren Redigert 9.Februar.2012 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Hei! Jeg har samme anlegg som deg og har koblet to releer. Det ene er styrt av brenneren for å være sikker på at den ikke skal overopphetes. Det andre releet er koblet sammen med viftene så jeg kan utnytte varmen fra berederen ved landstrøm eller øke gjennomstrømningen når jeg har koblet inn motorens varme. Det funker suverent. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
viksund 990 Svart 9.Februar.2012 Del på Facebook Svart 9.Februar.2012 Dette er vel egentelig en kjørevarmer og den såm det står tenning på er sansynlig vis for at varmeren skal starte med tenningen på den andre kabelen jeg nevnte i forige innlegg er til og starte varmeren enten manuelt eller med utetermostat i bil. hvis den hadde vert på din varmer kan det være spenning på den når varmeren går. Sitér dette innlegget Link to post
Auar Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Det stemmer at dette er en kjørevarmer, opprinnelig fra en Toyota Yaris. Det viser seg at den ikke har noe uttak for start av pumpe eller kupevifte, fordi den startes sammen med motorens tenning. Imidlertid har jeg etter litt mas på Eber kundeservice, fått klemt ut av dem at det skal være mulig å hente signal for start av sirkulasjonspumpa fra gul ledning på Easystart T som jeg monterer for å programmere start av varmeren. Akkurat nå er gjennomføring av slager til 2 stk Silencio2 , og trekking av kabler som pågår. Jeg får ikke sjekket om dette fungerer før den jobben er ferdig. Dersom det ikke virker må jeg inn i varmeren å hente relesignal fra innsiden, noe jeg håper å slippe. Med Easystart kan denne varmeren kjøres kontinuerlig, uten at den stopper etter en times drift, slik Webastoen i bilen min gjør. Har benkekjørt varmeren før montering i båten, og den fungerte fint ved å 12 v inn på hovedledninger samt gul og blå kabel. Så varmer og pumpe kan om ikke annet startes ved via en eller to vanlige brytere. Men da mister jeg muligheten til en programert lunk om morran Takker for hjelpa så langt, likte spesielt idèen fra "Amalie" om å starte sirkulasjonspumpa sammen med defrostervifta. Den må kopieres!. Har også brukt hjemmesiden til "Amalie" som mal for å finne gode løsninger. Kjekt med folk som dokumenterer prosjektene sine! Så tommel opp for Båtplassen, mange flinke båtfolk her! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.