Rolf Startet 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2005 (redigert) Båtliv skal kåre historiens beste, norske motorbåt. Her kan man jo liste opp klassiske, nydelige modeller fra Windy, feks 8800 eller 9800 og muligens noen fra Draco's produksjon, eller man kan hevde at feks Nidelv 24 og Saga 27 har bevist at de er blandt de beste ved at de er produsert i et ufattelig antall over flere 10-år. Eller kanskje noen av dagens båter danker ut hele gjengen fra 70-80 tallet? Hva med trebåtene? Synspunkter? Redigert 6.Januar.2005 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Platt Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Har ingen formening om hvilken norskprodusert båt som er den beste, men at Furuholmen/Scheen Jr. tegnet utrolig flotte trebåter er vel de fleste enige om!? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Vrient. Vil helst si K/V Andenes, men den er vel for diger. Drommedillekonseptet er genialt, men Det må bli Fjordling 17 med ballastunellen. Stø og fin enten den ligger stille, eller går fort. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Skipper Worse Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Tror nok det må bli en Fjord. 24 Weekender, nærmere bestemt. Eller kanskje en 38 ... I alle fall en Fjord, som sagt. Merk mine ord! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
GeirKS Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Saga 27 selvsagt! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Saga 27 selvsagt!Og det er det vel ingen tvil om? Vel, - det er jo noe som heter Saga 20 også da. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Hva med han Colin og redningskkøytene da????? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Krapyl Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Hva med han Colin og redningskkøytene da????? Konstruert som seilfartøy. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Baywatch Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Saga 27 selvsagt! Makalaust design etter min mening. Like smekker og lekker den dag i dag! Produsert fra 1969 (?) og er fremdeles i produksjon. Noen bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Konstruert som seilfartøy.Jepp dårlig lesing av emnet det gitt Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Slagskibet Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Og det er det vel ingen tvil om? Vel, - det er jo noe som heter Saga 20 også da. Lars H. og en hel drøss andre modeller.Men de har kanskje ikke oppnådd samme utbredelse som 27? Fourundrer meg litt at ingen nevner Scand 29. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Vil helst si K/V Andenes, men den er vel for diger.Også er det vel ikke alle som har helipad og en Lynx ombord. Jobber du ombord på K/V Andenes? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Båtliv skal kåre historiens beste, norske motorbåt. Synspunkter? Jøss ..... JA, mange synspunkter ; Ordet "Beste" er jo åpent for subjektivitet i det hele og store.... Beste sjøbåt, beste i produksjonslinje, beste kvalitet på håndarbeid (Dolvik kommer vel inn her) ... eller er det den som har best utbredelse i Norge og eller utland... I Norge blandt de "eldre" snekkene kommer vel Saga, Fram, Viksund, Tresfjord ut blandt "de beste", men svært lite eksport... Nyere snekker vet jeg vel lite om....... men hva med den typsike sørlandssnekka??? Og hva med storfabrikanten på 70 og 80 tallet med Fjord 24 .... og Selcruiseren/Selqueen, som var en av de første med internasjonal appell?? WikingBoat 26 og etterkommerene....... Eller hva med en AliCraft 31 ??? som jeg siklet etter i min ungdom... En må jo også nevne Windy 25, som fikk en utmerket kritikk i MBY ... "Den beste båten i denne størrelsen som de hadde prøvd..." den gang da.... Nyere, så kan en jo ikke glemme Hydrolift, Golfish og de nyere Windy båtene... Haugevis av andre som jeg ikke har nevnt her.... men alle er jo "best" på sin egen måte..... bedre hvis vi fikk kategorier.... personlig tror nok at både Saga 27 og WikingBoat 26/28/etterkommere kommer høyt opp... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
JanS/EIR Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Som flere har pekt på: Saga 27 må være blant de på topp her. Over 5 000 eks produsert nesten uforandret siden 1969 (?) Den danske Saga-klubben har medlemmer fra Grønland til Italia. Og så har den sjel! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Skipper Worse Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Som flere har pekt på: Saga 27 må være blant de på topp her. Og så har den sjel! Har ikke alle båter sjel, da? Forskjellen er bare om sjelen er god eller ikke? Eller ... Forresten; TAMD 31 i Saga 27? Blir vel mer enn snekkefart, det? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ole-Jacob Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 (redigert) Viking Conquest. Ta en titt her, så skjønner dere sikkert hvorfor... Viking hjemmesiden Konstruktør: Winfried Herman Wilke. Tumleplass for to familier. Fartspotensiale: 60-70 knop (eller 6 - 7). Bygget på Greåker. Måtte bare dokumentere litt også... Fantastisk båt. Blir artig å følge både tråden og Båtlivs kåring! Redigert 6.Januar.2005 av Ole-Jacob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Som flere har pekt på: Saga 27 må være blant de på topp her. Over 5 000 eks produsert nesten uforandret siden 1969 (?) Det er produsert over 4000 Nidelv 24 - så om antall båter er et kriterie bør den komme høyt på listen Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Hei Skipper _Worse! Joda- alle båter har nok sjel, dette var vel et utslag av Myrsnipeholdning. Og heldigvis er vi i den situasjon at det sikkert blir skarp konkurranse om topp-plassering når det gjelder å kåre Beste Norske Motorbåt, det er laget mye bra båt kysten rundt. ( Og TAMD 31'n går veldig behagelig på halv gass) mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
jada Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Joda-.....Er dette et nytt forslag til beste båt, eller.............. Sitér dette innlegget Link to post
tomgott Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Fjordwing er en bra kandidat Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Synes der var lite føringer for hvordan kåringen baseres på av detaljer, utover "beste motorbåt". Dersom det skal legges til grunn "beste" med sjødyktighet, fremkommelighet, stabillitet etc., kan man jo like gjerne ende opp med Jørgensen, nå Norsafe livbåter Dersom kåring skal baseres på beste i den grad det inneholder klassiske/folkelige linjer, brukervennlighet, utnyttelse, særegenhet etc., må jeg holde en knapp på Furuholmen/Scheen konstruksjonene. Dersom kåring skal baseres på produksjonsvolumet er det jo kun å innhente data fra produsentene, slik at om NB har produsert 4000, eller Saga 5000 utgaver, er vel egentlig likegyldig? Det er vel nå en gang slik at de beste båtene er vel i høyere prisklasse, og derav ikke har så stort produksjonsvolum? Nei, det skal bli spennende å følge med på denne kåringen, utfra som ovenfor nevnt at der er så lite føringer for kåringen.... (kanskje det blir Dorry som vinner ? Den er jo tross alt erkenorsk, produsert i svært stort antall, sjødyktige, gode turbåter, samt har 9 liv) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) Kanskje dette hadde blitt litt enklere om vi delte det litt opp: Beste båt på 70-tallet (f.eks Saga 27) Beste båt på 80-tallet (f.eks Scand 29 Baltic) Beste båt på 90-tallet (f.eks Windy 41 Typhoon) Beste båt etter 2000 (f.eks Viknes 1030 ) Redigert 7.Januar.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hebbe Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Har ingen formening om hvilken båt som er den beste. Har hatt en del forskjellige båter opp igjenom tiden og alle har hatt positive og negative egenskaper ved seg. Selvsakt er det lett å si at den båten en har nå er det beste og ypperste som er å få. Det er forferdelig mange båter jeg ikke har vært i eller prøvd så muligheten for at det finnes noe bedre er trolig riktig. Ved en eventuell avsteming så ville den "objektive synsemetoden" bli kanskje benyttet og valget falt på en slik båt som jeg har... En Saga 27... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Kanskje dette hadde blitt litt enklere om vi delte det litt opp:Ja, slik?Beste båt på 70-tallet (Saga 27) Beste båt på 80-tallet (Saga 27 Beste båt på 90-tallet (Saga 27) Beste båt etter 2000 (Saga 27) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) Som mange har påpekt er det vanskelig å vite hva man skal legge i begrepet beste motor båt. Hadde det vært FOLKE båten som skulle kåres, ville ihvertfall Saga og Nidelv og Scand kommet langt opp. Beste motorbåt derimot Skuta til Gjelsten (Spirit of Norway) er vel en av de mestvinnende motorbåter ihvertfall, så kanskje den skulle vært en kandidat? (Den er jo ikke akurat masseprodusert, men er det ett krav?) Hmm. Ser nå at til tross for det klingende navnet, og nasjonalitet til eier og pilot, så er konstruktøren hjemme hørende i Dubai. DET er vel kanskje diskvalifiserende Redigert 7.Januar.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.