Rolf Svart 7.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Ja, slik? Beste båt på 70-tallet (Saga 27) Beste båt på 80-tallet (Saga 27 Beste båt på 90-tallet (Saga 27) Beste båt etter 2000 (Saga 27) Lars H. Da min far i 72-73 skulle kjøpe båt var det etterhvert to båter det sto mellom, Saga 27 og Viksund 27 Columbi. Valget falt på Viksunden. Om det var fordi den ble levert som halvfabrikat husker jeg ikke, men den viste seg ihvertfall å være en fantastisk båt til fisketurer, ferieturer og etterhvert turer med ungdomsgjengen. Solid bygget og sto for en trøkk, god sjøbåt var den og praktisk innredet. Båten kom vel på vannet i 73-74 og var da en stoor båt, etter datidens forhold. Men husker jo at jeg noen ganger kikket langt etter Saga 27 da jeg synes dette var en penere båt, men bedre ...? Båten ble solg i -99, så både jeg og mine barn er nesten vokst opp i den. Men i -99 syntes vi den ble for liten for en familie på 5 og vi valgte en Marex 32 Friendship som vår neste båt. Også det en alle tiders familie båt med masse plass ute og inne. Men det er rart med det, 25 års forhold til en Viksund setter sine spor og er vanskelig å glemme.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Men det er rart med det, 25 års forhold til en Viksund setter sine spor og er vanskelig å glemme.... Enig i det -- vi har hatt vår 27 Columbi i snart ti år og det blir nok vemodig å atskilles fra den. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Plomma I Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hva med Hanto 24, som opprinnelig er kopiert fra trebåt eller???? Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hei. Det går mange historier til de forskjellige båttypenes opprinnelse. I den svenske Sagaklubben var det en som skrev: Äger en Saga 27, mahognybåt byggd 1968-69. Enligt uppgift byggdes de första 10 Saga i trä, och fabriken låg någonstans i Norrköpingstrakten, innan konceptet blev sålt till Norge. Min båt är nummer 8. Finns det någon som vet lite mer exact var fabriken låg? Og på det danske Sagaforumet bekreftes det med to bilder. Skal med tider og stunder se om jeg kan få klaret dette opp med Sagaboats på Selje. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Baltic Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Forundrer meg litt at ingen nevner Scand 29. Det er vi nok mange andre som forundrer oss over også. En praktisk og populær bobåt for familier som har behov for min. fem faste liggeplasser. Vi kan reie opp til det dobbelte... I tillegg har den sittegruppe og pentry nede i cabinen + sittegruppe m/stort bord oppe i cockpit. I cockpit sitter forøvrig alle på samme plan og får dermed samme utsikt som føreren. Brede dollbord og høye/solide pullpiter rundt hele båten gjør at den er fin å bevege seg rundt på utendørs, også for barn. Scand 29 Baltic bør absolutt komme med i vurderingen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Scand 29 Baltic bør absolutt komme med i vurderingen. Enig i det! Eneste minus er at den har «telt». Og under der er det masser av deilig, gylden teak. Som med det berømte Worseske vedlikeholdsregime ikke ville holde lenge ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Astor Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Beste norske motorbåt er etter min mening Marex Friendship. Den mest stilige snekka som er produsert. Men skal vi tenke pris og tilgjengelighet er jeg ikke uening at Saga 27 (som jeg også har hatt) er en verdig kandidat. Men jeg vil holde en knapp på at det er snekka som drar i land seieren. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
rogeri Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Disse synsingene MÅ jo bare bli subjektive!!! Saga 27 fra Selje er utvilsomt en verdig kandidat også utfra antall og poularitet. "Alle" båtfolk kjenner noenlunde til den og mange har ett forhold til den.Tillater meg alikevel å stille spørsmål ved sjøegenskapene (med STOOOR fare for å bli nedsablet). Til tross for elegant og harmonisk skrog og overbygg,god plass osv.,vet jeg at den skjærer en del på unnafuring (medsjø).Den kvasse baugen ,kombinert med noe drektig bakparti sørger for dette. Hadde skroget hatt potensiale til 12-15 knop,tror jeg den ville vært meget utrivelig å være i! Personlig synes jeg båtens egenskaper på medsjø og "låringen" er de viktigste momenter når en båt skal bedømmes kontra litt drefs på vinduene ved motsjø. Etter dagens målestokk har vel fartsegenskapene noe å si,,,? Gammeltypen av Viksund er også nevnt (har idag en 31 selv),trauste og gode sjøbåter med lang fartstid både på Vestlandet og i Nord-Norge og velprøvd skrog også som yrkesbåt,men som idag viser seg å være noe befengte med plastpest,fartsegenskapene kjenner jo de fleste til.....! Noen liker mora og andre dattera,kriteriene for hva man verdsetter mest ,er svært individuelle. Personlig synes vel jeg at Master 740, både som snekke og combi,på en måte var pionerer med å bygge inn kvaliteter som svært mange satt og fremdeles setter pris på. Meget gode sjøegenskaper (også i medsjø).Hurtiggående skrog som fint takler 20 knop. Fleksibelt selvbygger opplegg med video for å gjøre det enkelt for de som tok jobben med å skape skuta selv. Tror,eller vet faktisk ikke om dette skroget fremdeles produseres,(Intra var vel de siste?) Men sist og ikke minst,er Masteren forløperen til dagens populære Viknes båter! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Tipper det neppe finnes norsk motorbåt det har vært drømt mer om en en GH11. I så fall må det være en Dromedille 320. Hånda i været de i passende alder som aldri drømte om en sånn ? Da må det ha vært en drømmebåt. Eller ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Astor Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Tipper det neppe finnes norsk motorbåt det har vært drømt mer om en en GH11. I så fall må det være en Dromedille 320. Hånda i været de i passende alder som aldri drømte om en sånn ? Da må det ha vært en drømmebåt. Eller ? Suzuki Riktig det du sier der. Har selv hatt to gutter som begge har gått gradene via joller i den rette alderen. GH-11 og Terjesen-jolla var begge populære ungdomsbåter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Timeout Skjeberg Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Tipper det neppe finnes norsk motorbåt det har vært drømt mer om en en GH11. I så fall må det være en Dromedille 320. Hånda i været de i passende alder som aldri drømte om en sånn ? Da må det ha vært en drømmebåt. Eller ? For oss som var fjortiser på 70 tallet var nok 10 eller 12 fot With med 18 HK Evinrude noe av det råeste som var å få. Vi bør heller ikke glemme Nordkapp båtene fra 70 tallet, dengang båtene ble laget for å være gode i sjøen og drivstofforbruk kom langt nede på prioriteringslisten til konstruktøren. Kjøpte min første "store" båt i 1985 og det var en Nordkapp King 22, det er fortsatt den beste båten jeg har hatt hvis en ser bort fra plassen ombord. Det var ikke med lett hjerte den ble offret til fordel for husbygging senere på 80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Jacob Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Enig i det! Eneste minus er at den har «telt». "Telt" som du kaller det burde jo være en forutsetning for å vinne.. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 "Telt" som du kaller det burde jo være en forutsetning for å vinne..Telt er for "Camping" Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Telt er for "Camping" NEMLIG!!! "Camping" til sjøs! Sitér dette innlegget Link to post
HP-260 Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Jeg har ikke kjørt alle de norske båtene, men endel og den beste av de er Mekling 27 syntes jeg. Fin båt med vakre linjer og bra farts og sjøegenskaper. "Linges glemte genistrekk" kalles den i baatmagasinet. Ellers er dromedilleskroget som nevnt tidligere helt genialt og jeg er ikke uenig, men jeg syntes Vanntunnel systemet til Jan Herman Linge tar en høy plass hos meg. 1 Mekling 27! 2 Vannbalastsystemet til Linge! 3 With Dromedille! Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Nå stikker jeg sikkert hodet i alle løvers gap samtidig, men hva med Skibladner, den må jo være veldig god så lenge som den har vart ? Og, jeg har hørt diverse rykter om at den er forholdsvis populær i befolkninga. Eller er jeg helt på bærtur nå (vinterstid). Bill Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Mnja....., montro om ikke Skibladner ble bygget ved Motalaverftet i forrige årtusen en gang (ca 1850?) Og, selv om noen skulle ønske det, så er vel Motala i Sverige. Spørsmålet her var vel etter "Historiens beste norske motorbåt"? Men, vi kan jo kjøpe Sverige Eller definere spørsmålet til norskregistrerte / -eide etc?? :-) steinar som har reist med Mjøsas hvite Svane mange ganger... Anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret3 Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Ja du sier noe du... kanskje vi skulle kjøpe Sverige, det kan jo ikke koste all verden nå om dagen ? Og de har jo så lyst på olja vår, så da slår vi jo to fluer i et smekk. Hvem starter og byr, så få vi se om noen i Sverige slår til. Det juridiske kan vi jo ta senere. Kan jo ikke være så nøye heller, det er jo bare et land. Bill Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 30.November.2006 Link til dette innlegget Svart 30.November.2006 Tråd fra 2005... Burde kanskje få ligge. Men det var vel Saga 27 som seiret i bladet om jeg ikke husker feil? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 1.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2006 Helt riktig, EiSvIn! Så denne saken er "Case closed"! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
SF Svart 1.Desember.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2006 Den norske motorbåten som har hatt størst betydning nasjonalt og internasjonalt i klassen for motorbåter for privat bruk må da være Fjord 21 DC og Fjord 21 Weekender fra 1968. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.