Jump to content

Garanti. Hvor små feil er normalt å bruke garantien på?

glalaks

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på hva som er normal Skikk og bruk når det gjelder garanti. Hvor store/dyre feil er det før dere benytter garanti? Hvor smått før dere ikke bruker garanti?

Min problemstilling: Kjøpte en skjærgårdsjeep i påsken i fjor for ca 150000 kroner fra forhandler. Fikk da 1 års garanti på båt og motor. Båten hadde gått 160 timer og var så og si strøken og har fungert topp de få timene den er brukt. Eneste er at den ene høytaleren til stereoen er ødelagt, så jeg må kjøpe et nytt par. Er dette noe å ta på garanti eller er det litt smålig?

Diskuter og kom med meninger! :cheers::discuss:

NB: Jeg viser hensyn til de andre på sjøen med musikken så den diskusjonen trenger vi ikke:) :wflag:

Mvh Glalaks

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

ikke sprengt nei. er en ledning inni høytaleren med brudd/dårlig kontakt. kommer og går litt om jeg lirker på ledningen. Mulig det går an og fikse den, men får den ikke ut før til våren og da er det ikke garanti lenger.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

glemte å si at det var en bruktbåt 2004 modell. Fikk et års garanti. Ja jeg vet garantien gjelder alt. Det er vell ikke to års garanti etter forbrukerkjøpsloven ved bruktkjøp, eller? Det gjelder vel bare på nye varer?

Med studentøkonomi er en tusenlapp til høytalere litt mye, derfor jeg tenkte å ta det på garantien;)

....Hvor store/dyre feil er det før dere benytter garanti? Hvor smått før dere ikke bruker garanti?...

Det avhenger litt av kjøper etter min mening. Det jeg kan fikse selv for småpenger tar jeg ikke på garantien, men helst bare dersom det er av en slik art at leverandøren ikke senere kan fraskrive seg ansvar. Når det gjelder høytalere er det ikke innen mitt fagområde. Hadde nok kontaktet selger der.

Garanti= alle feil, uansett størrelse.

Her er vi litt uenige! Kjøper må kunne fikse småting selv, dersom det er småting for ham. Ellers har jeg full forståelse for at noen har flere tommeltotter en meg og må ta "alt" på garantien. Jeg liker å fikse ting selv og liker absolutt ikke at andre "fikser" ting på båtene mine. Har lært mye av det og lærer mye enda. Og jeg har et usedvanlig godt forhold til min båtbygger. Vi gir hverandre stadig mye gratis.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Siden trådstarter opplyser at båten er fra 2004 og at selger/forhandler har gitt 1 års garanti så blir det litt annerledes enn ved kjøp av ny båt med Forbrukerkjøpsloven i ryggen. Men en feil er fortsatt en feil, og jeg mener at dette er en sak hvor du kreve utbedring i forhold til den garanti som er gitt. At man prøver å finne ut av problemet selv og prøver å fikse det er vel ikke unaturlig, og viser det seg at en høytaler er defekt så bør du få tilsendt ny/e.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Siden trådstarter opplyser at båten er fra 2004 og at selger/forhandler har gitt 1 års garanti så blir det litt annerledes enn ved kjøp av ny båt med Forbrukerkjøpsloven i ryggen.

Hvordan forholder det seg med den loven og brukte? Jeg kan ikke umiddelbart se at loven kun gjelder nye ting, så jeg vil anta som utgangspunt at 5-års reklamasjonsrett også gjelder ved kjøp av brukt båt. Hva som er rimelig å reklamere på, og ikke minst hvor gammel er det kjøpte - kan dog sikkert gi grunn til adskillig meningsutveksling ;-((

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Er det bare meg som synes det virker merkelig å bruke garantien på en defekt høyttaler? I de tilfellene jeg har opplevd ledningsbrudd inni høyttaleren som trådstarter skriver er når jeg har split for høyt for lenge, dvs høyttaleren e rpå godt norsk sprengt. Hvordan kan en bruktbåtforhandler ha ansvaret for hvor høyt man spiller?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Høytaleren er vel fra båten var ny, så det er vel slitasje, vibrasjoner og bruk over tid som er årsaken.. Jeg mener den ikke er sprengt da den fungerer når man presser/lirker på ledningen. Problemet er at det er vanskelig å komme til for å fikse/lodde..

Jeg regner med garantien dekker dette. Jeg ville bare ha synspunkter på hva som er normalt å fikse selv, eller benytte garantien på ved relativt små ting.

Jeg har en Viknes 1030, 2008 modell. Disse har etter mine opplysninger en svakhet ved at det lekker vann inn i motorrommet. Kommer sannsynligvis fra luftinntaket til motor, har fått forklart at jeg må ta av gitterene over luftinntaket og støpe overgangen mellom båtsiden og brakett for luftslanger. Dette vil være ca 1 dags arbeid, vil dere anbefale at jeg gjør dette selv, eller skal jeg gå på selger?

Kan være en kverulant til tider, men i høytalertilfellet hadde jeg ringt forhandler og fortalt om problemet og i en vennlig tone spurt om det gikk på denne garantien. Hadde tilbudt meg å skifte selv hvis han gadd sende en ny... Da jeg hadde småklatt med Nordkappen da den var ny (småting som knakk og gikk i stykker) Hadde jeg en god tone med gutta på Nordkapp Boats. Jeg fikk tilsendt skadde deler og skiftet selv. Selv om dette var en ny båt. Ble nok billigere og greiere for begge parter.

Men er det feil og mangler på ny båt, skal det rettes opp i, uansett mener jeg. Det virker som om folk godtar mer småplukk og feil på en ny båt til 500"+++ enn på en ny småbil til 180".

I Viknesproblemet er det jo mye arbeid som må gjøres. Hvis man har kjøpt den brukt eller ny med en konstruksjonsfeil som gjør at vann renner inn der det ikke skal, er det fabrikanten som skal ta kostnaden på 5års reklamasjonen mener jeg. Om du er kompetent og kan gjøre det selv, bør du få dekket materialkostnaden, det du faktisk betaler, ikke det fabrikken kan regne seg frem til utfra sine storkjøp. Eller få nødvendig materiale tilsendt. Og man bør få dekket en sum for arbbeidstiden. Såfremt fabrikanten ikke har villet ta utbedringen selv. Er det langt til verksted og man må levere båten, kan man begynne å være vanskelig og kreve kostnaden ved levering og henting. Så å tilby å gjøre det selv, sparer begge parter for mye klatt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

På den viknesen høres det jo ut som det er noe alvorlig feil med så den ville jeg brukt reklamasjon på.

Jeg har sendt Mail til forhandler nå så får vi se hva de svarer. Jeg forstod det sånn at garantien gjaldt båt med utstyr. Må jo ha litt kramgoda låtar til sommern..

Generellt sagt så brenner du ikke en høyttalerspole av å spille "for høyt". Høyttalere ryker oftest fordi forsterkeren forvrenger lydsignalet. De fleste bil/båtstereoer på eks. 4x35W klarer ikke 40 watt samlet engang, og forvrengning har du som regel før du er oppe i 50% utgangseffekt. Det er ganske enkelt fordi dette er billig kompromisselektronikk. Det funker til vanlig bruk, men kan ryke selv ved vanlig bruk. Her høres det ut som en mekanisk forårsaket feil. Sånn sett skal jo garantien dekke dette. Som kjøper har du egentlig betalt for garantien, og dette inngår i det den skal dekke. Det var min mening.

Jeg har en Viknes 1030, 2008 modell. Disse har etter mine opplysninger en svakhet ved at det lekker vann inn i motorrommet. Kommer sannsynligvis fra luftinntaket til motor, har fått forklart at jeg må ta av gitterene over luftinntaket og støpe overgangen mellom båtsiden og brakett for luftslanger. Dette vil være ca 1 dags arbeid, vil dere anbefale at jeg gjør dette selv, eller skal jeg gå på selger?

Dette ville JEG fiset selv. Neppe en dags arbeid? Men jeg har full forståelse for dem som ikke vil/kan gjøre det selv. Men som før sagt: jeg liker ikke at andre skal "fikse" ting på båtene mine.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Siden trådstarter opplyser at båten er fra 2004 og at selger/forhandler har gitt 1 års garanti så blir det litt annerledes enn ved kjøp av ny båt med Forbrukerkjøpsloven i ryggen.

Forbrukerkjøpsloven gjelder der kjøper er privatperson, mens selger deltar i næringsvirksomhet, men den begrenser seg på ingen måte til å gjelde kun salg av nye varer, og den omfatter også tjenester. Forskjellen på å kjøpe brukt vs. nytt - fra næringsdrivende - ligger først og fremst i hvor god reklamasjonsrett man har. På en båt fra 2004 er nok reklamasjonsrettetn gått ut for lengst. Men selv når selger ikke yter noen form for bruktgaranti har man en viss beskyttelse, dersom det man kjøper f.eks. viser seg å være i dårligere forfatning enn man med rimelighet kunne forvente.

glemte å si at det var en bruktbåt 2004 modell. Fikk et års garanti. Ja jeg vet garantien gjelder alt. Det er vell ikke to års garanti etter forbrukerkjøpsloven ved bruktkjøp, eller? Det gjelder vel bare på nye varer?

Jo mer bagatellmessig, desto enklere for forhandleren å fikse. Men man når jo et bagatell-nivå hvor det er enklere å fikse selv enn å få andre til å gjøre det.

Reklamasjonsretten gjelder fra varen er solgt som ny, uavhengig om den er kjøpt brukt eller ny. Kjøper du f.eks. en 3 år gammel pc brukt har du 2 år igjen av reklamasjonstiden.

Det er forskjell på reklamasjonsrett og garanti. Reklamasjon gjelder feil på båten som forelå på overtagelsestidspunktet, men som blir synlig senere. Feks hvis det viser deg at det er produksjonsfeil på en motordel. Det betyr bla at vanlig slitasjeskader ikke dekkes av reklamasjonen. Dette er lovbestemt. Garanti er noe en selger eventuelt velger å gi i tillegg. Ved garanti vil alle feil som oppstår i garantitiden være selgere ansvar. Som det er nevnt tidlige har trådstarter opplyst at garantien gjaldt båt og motor. Jeg tror neppe man da kan innfortolke at ødelagt høyttaler er omfattet.

Ved garanti vil alle feil som oppstår i garantitiden være selgere ansvar.

Dette er helt feil.

En garanti kan inneholde hva som helst, selger definerer helt selv hva det skal være. Som selger bør man derfor ta seg flid i å lese hva garantien inneholder. Om man tenker seg litt om så skjønner man dette, noen produkt gies livstidsgaranti, andre gies ingen, og det er mye midt i mellom. Feks varierer det veldig hvilke garantier man får ved kjøp av nybil. Men reklamasjonsretten er alltid der, helt uavhengig av garantier.

Dernest er det slik at om selger gir garanti innen reklamasjonsperioden (2-5 år) vil selger normalt sende produktet til reklamasjon om det er en feil innen reklamasjonsretten som ikke dekkes av garantien. Og da er det ikke selgers ansvar pr. se men produsent.

En annen ting er at jeg aldri har hørt om en garanti som dekker "alle feil", det ville jo være ekstremt generøst, men hva vet jeg?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...