Chiefengineer Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 (redigert) Jeg har en Viknes 1030, 2008 modell. Disse har etter mine opplysninger en svakhet ved at det lekker vann inn i motorrommet. Kommer sannsynligvis fra luftinntaket til motor, har fått forklart at jeg må ta av gitterene over luftinntaket og støpe overgangen mellom båtsiden og brakett for luftslanger. Dette vil være ca 1 dags arbeid, vil dere anbefale at jeg gjør dette selv, eller skal jeg gå på selger? Jeg tror du skal sjekke denne nærmere. Utvilsomt en reklamasjonssak. I denne perioden ble det slurvet veldig mye på fabrikken med byggingen av disse båtene og vanlige feil som førte til lekkasje inn til motorrom var bl.a. dårlig tetningsarbeid rundt fenderlistene slik at det kom inn vann mellom delingen under lista. Så du kan nok begynne her. Skjøtene rundt lukene (der man har grøfter mellom sammenføyningene og har benyttet sikafleks til å bygge disse opp med) er heller ikke optimale for pakningspatenten man har valgt, så her kan det også komme inn vann. Om selger er privat er saken litt vanskeligere da han forlengst burde tatt dette opp med fabrikken. Om selger er firma burde det gå greit. Disse problemene er velkjente på Viknes 1030. PS. Veldig bra båt på alle måter men under boomen man hadde i båtmarkedet gikk det nok litt fort i svingene med produksjonen både her og hos andre båtprodusenter. Så dette er ikke generelt noe negativ kommentar mot Viknes da 1030'en er en suveren båt forøvrig. Men det er en av de tingene man bør se etter. Redigert 11.Februar.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Mye bra svar her. Om jeg ikke husker feil dekket garantien båt, motor og utstyr, men jeg er ikke sikker.. Kontrakten ligger 95 mil fra meg;) vi får se hva de svarer. Forbrukerkjøpsløven gjelder vel bare om det er en mangel ved kjøpstidspunkt som oppdages i ettertid. Det at min Høytaler ikke er i orden har vel ikke noe med f.kj.loven å gjøre, da den fungerte fint når jeg kjøpte båten. Altså ikke noen mangel ved kjøpet. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
snorken Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Hva hadde du gjort hvis garantien var gått ut? Er det ikke mulig å ta ut høytaleren? Kan jo være en bagatell iogmed att litt lirking med ledningene fører til at den virker. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Jeg hadde så klart byttet den. Jeg får ut Høytaleren, men den ledningen som skurrer er mellom membranet og spolen på et vis med mye plast rundt. Kommer så vidt til med en finger. Poenget var om det er sånt man bruker garanti på, eller om det gjelder litt større ting. Om båten hadde delt seg i to(det gjorde min forrige) så hadde jeg brukt garanti på det. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
snorken Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Ja, det var værre. Selger har vel tatt litt mere for båten iogmed at du har fått garanti, så kjør på og få ny høytaler av samme kvalitet på garantien Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Kanskje denne artikkelen gir litt tydelige svar på rettighetene man har ved kjøpt av brukt båt (artikkelen omtaler bil, men burde være same/same) og en garanti vil kun vøre noe som kommer i tillegg til hva loven, her Forbrukerkjøpsloven sier og gir av rettigheter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 (redigert) Jeg synes vi i dag blir tutet ørene fulle av hvilke rettigheter vi har krav på i alle sammenhenger. Jeg synes man også burde kunne vurdere selv noen ganger hva som måtte være rett og rimelig. Jeg liker faktisk ikke å få vite av andre at jeg har en rett som jeg selv synes jeg ikke burde hatt fordi det strider mot min rettsfølelse. Men så er jeg sikkert heller ikke noen god sosialdemokrat (unnskyld moderator). Redigert 13.Februar.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Selvsagt kommer høytalerene under "båt og motor". Overasker meg å høre annet. Eg synest dette høres ut som en grei garantisak så lenge du har garanti. Tilby montering sjølv, så slipper du å tralle båten på vinterveier. Jeg kan ikke umiddelbart se at loven kun gjelder nye ting, så jeg vil anta som utgangspunt at 5-års reklamasjonsrett også gjelder ved kjøp av brukt båt. Hva som er rimelig å reklamere på, og ikke minst hvor gammel er det kjøpte - kan dog sikkert gi grunn til adskillig meningsutveksling ;-(( Blir det da slik at selv de med 10 tommeltotter kunne kjøpt båt fra 80 tallet. Kabelbrudd, lekkasjer og gjennomslag i motor ville kommet inn under reklamasjon ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
glalaks Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Har sendt Mail til forhandler og fikk kjapt svar at det dekkes. Jeg kunne enten kjøpe selv eller få de tilsendt, bare jeg hadde dimensjonen, og en pris. Så veldig bra service:) skal montere de selv til våren. Er det vanskelig å utvide hull fra 5,25" til 6,5"? I konsollen? Jeg er litt usikker på dimensjonen og båten er innelåst.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Neida Mye slipeverktøy som kan raspe vekk til større hull. Men det er mye støv med glasfiberkutting... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Blir det da slik at selv de med 10 tommeltotter kunne kjøpt båt fra 80 tallet. Kabelbrudd, lekkasjer og gjennomslag i motor ville kommet inn under reklamasjon ? Fra artikkelen jeg linket til står det bl.a.: Du kan reklamere på mangler, det vil si feil som var til stede ved leveringen, inkludert skjulte mangler. Det heter seg at mangelen må ha vært der da du kjøpte, men det kan ha vært en latent feil. Men det kan ikke være feil som skyldes slitasje eller feilbruk av kjøperen. Hvis det er en feil som oppstår før den vanligvis skal, vil det normalt være en mangel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Dette er helt feil. En garanti kan inneholde hva som helst, selger definerer helt selv hva det skal være. Reklamasjonsretten tar presedens, så en garanti med dårligere vilkår enn reklamasjonsretten blir overstyrt. I slike tilfeller er det faktisk ikke tillatt å kalle det garanti heller, hvis garantien skal markedsføres må den gi bedre vilkår (for kjøper) enn reklamasjonsretten. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Så hva er da feil i det jeg skrev? Pointet mitt var bare å presisere at Forbrukerkjøpsloven gjelder i dette tilfellet også. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 (redigert) Jeg synes vi i dag blir tutet ørene fulle av hvilke rettigheter vi har krav på i alle sammenhenger. Du skulle ikke tilfeldigvis være i markedet for en pent brukt Ford Focus, en ekte klassiker med patina og stort potensiale? Spøk til side; Jeg tror det er en fordel om kjøper og selger har omtrent samme oppfatning av hvor landet ligger når det gjelder kjøpers rettigheter og selgers forpliktelser, og da kan det være greit å forholde seg til lover og regler, det gir en viss sjanse for at partene er på nett. Det blir nok å enes om likevel, dersom noe er galt. Tror også mange som ikke kjenner rettighetene sine synes det er helt greit å få denne informasjonen. Må også si jeg synes du har et litt merkelig ståsted, egentlig. I første omgang skjønner jeg godt hva du mener, men du kan jo ikke regne med at alle du handler med har like bra bakkekontakt som deg selv? Redigert 14.Februar.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Pointet mitt var bare å presisere at Forbrukerkjøpsloven gjelder i dette tilfellet også. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sturee Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 kan du ikke bare bytte ledninga eller feste den på nytt da? om den spiller når du lirker på ledninga er det jo ikke høytaleren som er gåen, bare dårlig kontakt. hvis ikke koster vanntette boss høytalere under 500 pr par på maritim... Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 (redigert) Hadde et par saker med Lunde Båt om småting, som de selvfølgelig kunne utbedre, MEN. Båten måtte leveres i Leanbukta. Da er det ikke lenger økonomisk forsvarig å benytte seg av retten til å få småting utbedret. Billigere å la et lokalt verksted utbedre småting. Når det gjelder høyttaler hadde jeg brukt retten til å reklamere, men jeg hadde klargjort med forhandler før jeg hadde demontert disse. Når det er sagt så må vi velger hvilke kamper vi tar. Det kan koste mer en det smaker, men et forsøk er det verdt. Per Harald Redigert 14.Februar.2012 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
NilsPils Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Må også si jeg synes du har et litt merkelig ståsted, egentlig. I første omgang skjønner jeg godt hva du mener, men du kan jo ikke regne med at alle du handler med har like bra bakkekontakt som deg selv? Når jeg kjøper en brukt båt regner jeg med at det finnes skjulte feil og mangler. Jeg synes derfor ikke at det uten videre er rettferdig med to års klagefrist ved privatkjøp. Men dersom selger visste, og unnlot å fortelle, eller til og med skjulte... Da fortjener han selvfølgelig helvete! Men likevel vil jeg alltid spørre meg selv om det er verdt bryet og ubehagelighetene. Man skal tross alt også ikke pådra seg unødig stress og hjertesvikt for småting. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
glalaks Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 kan du ikke bare bytte ledninga eller feste den på nytt da? om den spiller når du lirker på ledninga er det jo ikke høytaleren som er gåen, bare dårlig kontakt. hvis ikke koster vanntette boss høytalere under 500 pr par på maritim... Jo det er mulig det går an. Problemet er at det er mye plast rundt så er vanskelig å komme til. Og innen jeg får evt prøvd å fikse den, er garantien gått ut. Derfor jeg tar det nå. Jeg vet de selger Høytalere på maritim ja. Men hva er poenget med å betale for en garanti om man ikke bruker den ved en feil? Jeg fikser så klart diverse småting selv, selv om det kanskje kunne blitt dekt av garanti.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.