Jump to content

Er det flere som har "pocket cruiser"?


Baljeskipper

Recommended Posts

Det er mindre enn ett år siden jeg oppdaget seilingens fantastiske gleder. Jeg har vært mye på sjøen i småbåt, men aldri tatt i et seil før jeg, ganske tilfeldig og heldig, fikk tak i denne perlen. Båten er konstruert av Björn Thomasson, som er mest kjent for sine strip-plankede kajakker.

 

sharpie_600.jpg

 

Båten passer bra under betegnelsen "Pocket cruiser", altså en fullt utstyrt turbåt som ikke er større enn at den greit kan sveives opp på en vanlig båthenger. Vanlig størrelse er 15'-20' (min er 20'). Båttypen er ganske vanlig i USA, Australia og en del andre land (mange kjøper tegninger og bygger dem selv), men er etter hva jeg skjønner lite utbredt i Norge. Et søk her på forumet returnerer kun to treff, ingen av dem relatert til forummedlemmer.

 

Det hadde vært artig å utveksle erfaringer med "likesinnede", så jeg lurer på: Er det noen av dere som har, har hatt, kommer kanskje til å skaffe seg, eller vet om noen som har, har hatt osv. osv. osv., en slik miniseilbåt?

 

Ta gjerne et google/bildesøk på "pocket cruiser" også; Et vell av rare, sjarmerende, kreativt utformede og tidvis ganske vakre doninger åpenbarer seg :lol:

Redigert av Baljeskipper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker til alle! :smiley:

 

Båten har blitt lagt merke til i båthavna her (Vallø, Tønsberg). Selv de berømte Surka-gutta (som tilbringer dagen i Surka-bua med kaffe og jug, mens de kommenterer klønete båtførere på vei ut og inn av havna) har stukket hodet ut og lurt på "Jøss, er detta for no, a?" :lol:

 

Den har gitt enormt med seilerglede for en fersking. Noen familie- eller regattaseiler er den så visst ikke, men det er heller ikke ambisjonen (foreløpig....)

Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt sansen for diss små "perlene" .

Vet ikke om den er i kategori "pocket cruiser" men røvde i flere år å finne meg en bra Havsfidra, uten å lykkes.

Litt rart egentlig at denne typen båter ikke er mere populære her i landet?

Har vel noe med tradisjon å gjøre kanskje...Uansett, lykke til med vakker liten skute :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Konseptet er jo kjempebra. Alt er jo blitt så komplisert og kostbart etterhvert, så skjønner godt at mange ønsker enkle løsninger.

 

Går man litt tilbake i tid var det en del mindre seilbåter opp til ca 20 fot, men med overnattingsmuligheter, kanskje også trailbar. Det siste ser ut til å være en forutsetning etter Definisjonen Men jeg har tenkt at også kjølbåter gikk i samme kategori, men det er kanskje feil, se f.eks. Marieholms populære MS20. Men Albin 57 må vel være en grei pocket cruiser, men altså uten preget av tradisjonell design som Kuling.

Link to post
Share on other sites

Pen liten seilbåt :thumbsup:

 

Husker det Bergen-baserte bladet "Praktisk Småbåtliv" ved redaktør Stein T. Viken hadde en del artikler og byggebeskrivelser til microcruisere på begynnelsen av 90-tallet. Leste artiklene med stor interesse. Var alt fra kanoer, planende microcruisere til litt større båter i kryssfiner som ble omtalt. Bestilte tegninger til "Niagara" kanoen, men bygde den dessverre aldri ferdig. Vurderte også å bygge den ene microcruiseren i garasjen. Det ble det aldri noe av, men mye på grunn av disse interessante artiklene valgte jeg å gå videre med utdannelse innen båtbygging. Så noe godt kom i alle fall ut av artiklene :wink:

 

Gjerne noen slike artikler kunne vært en ide for Båtmagasinet, Seilas eller noen av de andre bladene? Tror mange godt kunne tenkt seg inspirasjon og tips til å designe og lage en liten båt selv. Metoden er såpass grei at de fleste kan få til et brukendes resultat. Spesielt en slik vakker seilbåt som Baljeskipper sin vil jeg tro flere kunne kost seg med å bygge, den ser jo skikkelig flott ut :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mange hyggelige tilbakemeldinger her :yesnod:

 

Ja, noe av poenget med denne klassen, om man kan kalle den det, er at Hvermansen skal kunne delta i båtlivets gleder for en rimelig penge. De fleste pocketcruiserne (microcruiser, pocketship, tabloid cruiser - kjært barn har mange navn), ihvertfall som jeg har sett på nettet, er svært velegnet for hjemmebygging på hobbybasis. Noen er flatbunnet, andre har ordentlig kjøl, noen seiler som et uvær, mens atter andre egner seg mer på innsjøer i lett vind.

 

Kulings seil-egenskaper tilsier ikke akkurat noe rekordforsøk rundt Kapp Horn :crazy: , men den leverer det den er designet for: Hyggeturer i skjærgården. Etter fjoråres erfaringer har jeg ingen betenkeligheter med å dra over til Koster og Bohuslän, men krysse Skagerak gjør jeg ikke. :flag_sw: (Legg forøvrig merke til at jeg ikke omtaler båten som "hun". Seilbåter beveger seg så stille og rolig at de kan, etter min mening, umulig være hunnkjønn :wflag: )

 

@Hakkannen: Flott å ha mulighet til å gjøre interessen om til levebrød. Det gjorde jeg også (musikk for min del). Bakdelen, eller rettere sagt ulempen (bare her i Tønsberg finnes en rekke veldreide kvinner som er levende beviser på at ordene "ulempe" og "bakdel" ikke skal forveksles!) er at man da må finne en hobby til. For meg ble det båt :smiley:

Redigert av Baljeskipper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe ja, hun har vel rett (kvinner får som regel det, har to ekteskap lært meg) :discuss:

 

Fikk akkurat mail fra konstruktøren om at båten er bygget i minst 16 eks. verden over, en av dem i Trondheim. Hvis noen som leser dette kjenner til vedkommende båt og/eller eier, si gjerne fra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...