Jump to content

Ringtrade en gang til

Skipper Worse

Recommended Posts

Jeg brukte eit firma i Norge som heter Ringtrade, dette har fungert rimeleg bra 2 ganger men vil ikke uttale meg mer før diverse ting er ordnet mellom meg og Bjørn mht. til siste båten.

Jeg er også i diskusjon med han, så får vi se om han ordner opp.

Hvordan gikk det med disse diskusjonene? Nysgjerrige sjeler undrer ... :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Ser at den andre tråden ang Ringtrade er stengt etter trusler fra Ringtrade sin advokat. Fortsatt søkbart via Google og cachede sider for de som er interresert (søk på firmanavn + båt). Siden dette blir advokat utgifter for Ingar, burde vi andre kanskje spytte i en krone eller 2? Vi har alle fordel av å bli advart mot useriøse forhandlere, evt at forhandleren kan avkrefte at han ikke er redelig.

Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Siden dette blir advokat utgifter for Ingar, burde vi andre kanskje spytte i en krone eller 2? Vi har alle fordel av å bli advart mot useriøse forhandlere, evt at forhandleren kan avkrefte at han ikke er redelig.

Skarpnes9100

Dette kan bli relativt interesangt.

Det var en heftig diskusjon her på Baatplassen for en stund siden. (Tror det var denne)

Det vil nå vise seg om den juridiske eieren (Ingar) er ansvarlig for det vi skriver, eller om vi er det personlig.

Forøvrig er jeg enig med Skarpnes9100. Dersom det er nødvendig, er jeg villig til å spytte i noen kroner. (Ingar kan jo evt. komme med ett kontonummer?)

Geir

Det er nå rimelig søkt å true med søksmål og tenners gnissel heller enn å tilbakevise det som påstås av andre, hvis det er feil ... man får jo da lett inntrykk av at Ringtrade er mer interessert i å kneble ubehagelig kritikk (les: Ytringsfrihet), enn av å ivareta sitt rykte. Og det gir jo igjen grobunn for spekulasjon mht. hva som er riktig ... Jeg tror ikke at noe av innholdet i den andre tråden er av slik art at truslene behøver å tas alvorlig. Spesielt siden Ringtrade fikk, og benyttet seg av, anledningen til å svare.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er nå rimelig søkt å true med søksmål og tenners gnissel heller enn å tilbakevise det som påstås av andre, hvis det er feil ... man får jo da lett inntrykk av at Ringtrade er mer interessert i å kneble ubehagelig kritikk (les: Ytringsfrihet), enn av å ivareta sitt rykte.  Og det gir jo igjen grobunn for spekulasjon mht. hva som er riktig ... Jeg tror ikke at noe av innholdet i den andre tråden er av slik art at truslene behøver å tas alvorlig.  Spesielt siden Ringtrade fikk, og benyttet seg av, anledningen til å svare.

HELT enig! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Nå er det vel ingen grunn til bekymring om noen truer med søksmål. Det er langt fra trussel og til virkelighet. Enkelte rasler fort med sablene, og bøyer man av med engang.. Ja da har de oppnådd det de ønsket med sine trusler.

Jeg hadde nå en advokat som representerte Garmin Norge på nakken for et par år siden, med trusler om både det ene og det andre. Men til slutt viste det seg at han hadde jo ikke noe å fare med, så hørte ikke noe mere i fra dem.... Sendte han en mail hvor jeg gjorde oppmerksom på at påstandene var direkte feilaktige. Har siden ikke hørt et ord, er nå to år siden.

Blir det problemer med at det blir et søksmål mot domene eieren, så stiller vi nok opp skal du se.... Solidariske er vi jo her på baatplassen. Jeg tviler meget sterkt på at et slikt søksmål blir reist i det hele tatt, det koster penger for Ringtrade også. Men trussel om det koster jo ingenting.

Støtt ytringsfriheten og ikke la oss kneble av advokater som repsenterer et eller annet firma eller hva det nå er.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nå er det vel ingen grunn til bekymring om noen truer med søksmål. Det er langt fra trussel og til virkelighet. Enkelte rasler fort med sablene, og bøyer man av med engang.. Ja da har de oppnådd det de ønsket med sine trusler.

Støtt ytringsfriheten og ikke la oss kneble av advokater som repsenterer et eller annet firma eller hva det nå er.

Enig

I løpet av gårsdagen mottok vi 6 telefoner fra Ringtrades advokat med trusler om søksmål, og hvor han også nektet å vise til deres rettslige grunnlag..... Her er også en kopi av et brev fra den samme advokaten. Ikke lett å være båtentusiast i disse dager :cryin:

Bilde

Moderat brev til den advokaten å være?!

Selve brevet er muligens moderat, men på telefonen fikk jeg i klare ordelag høre konsekvensene av ikke å gjøre som de sier.....

Som Lasse nevnte ville de ikke oppgi det rettslige grunnlaget for at postingene skulle vekk.

Jeg kunne få det, men på min regning.

Tolker det dithen at det ville bety rettsak, tap og betaling av deres saksomkostninger.... :rolleyes:

Ganske interesangt brev. En av dem er jo de direkte skrivefeilene, men her blir ting, etter min mening snudd rimelig på hodet.

Vedkommende som kommer med kritikken, står frem med fult navn, inkludert telefonnummer, og det får advokaten (eller klienten?) til å mene at "det er grunn til at det også foregår muntlig bakvaskelse".

Nå husker jeg ikka alt som stod i innleggene i dan aktuelle tråden (og innleggene er borte), men det var vel colabrus som kom med ett spørsmål, og Helleberg kom med ett par innlegg hvor han anbefalte folk å ikke gjøre foretning med Ringtrade. Dette gjorde han først litt diffust, for deretter, på oppfordring, komme med konkrete saker, med fult navn og adresse. Det fremstår, etter min mening, som relativt seriøst.

Kjelli kommer også med en kommentar i denne tråden, som indikerer at det ikke er så lett å si i mot denne personen. ( Det siste var en ren antagelse fra meg)

Skal bli spennende å følge dette fremover.

Finner forøvrig ett par artikler hvor en advokat med samme navn blir omtalt. (vet ikke om det er samme advokat, så det blir kanskje litt O.T)

omtale 1

omtale 2

Geir

Slike ting som dette er ikke lett. Hvor går grensen? Spiller det noen rolle om påstandene medfører riktighet eller ikke?

La meg ta et eksempel fra Båtmagasinets diskusjonsforum:

En lykkelig eier av ny båt har diverse små feil og mangler på sin båt når den leveres fra verft. De skal rettes av verftet, men små diskusjoner og litt tid tar jo alltid slike ting. Noen "venner" av vedkommende skriver innlegg i vedkommendes navn og utbroderer i det vide og det breie og rakker ned på verftet. Verftet blir tipset om innlegget og blir drittsur på kunden. De ber Båtmagasinet ved ansvarlig redaktør om å få innlegget fjernet. Advokat blir nevnt. Redaktøren nekter å imøtekomme anmodningen.

Kjøperen blir tipset om innlegget. Han ringer også og ber om at dette fjernes. Det imøtekommes heller ikke. Kjøper ringer til verft og beklager det inntrufne. Bedyrer på tro og ære at han ikke har skrevet dette og at han slett ikke er så misfornøyd som innlegget gir uttrykk for. Tvert i mot er han godt fornøyd. Han forsikrer at han skal gjøre sitt beste for å få innlegget fjernet. Han setter en 3. person på saken. Etter diverse telefoner og forklaringer fjernes innlegget.

Alle blir glade og forholdet mellom verft og kjøper bedres betraktelig. Etter litt fortjent skryt av båten både på diskusjonssider og mot verftet, blir forholdet etter hvert rosenrødt igjen.

Moralen?

Det skal mye til å lovmessig få fjernet innlegg. Lite den som rammes kan gjøre. Ille er det hvis påstandene ikke medfører riktighet eller de er pyntet på. Ille er det også hvis de medfører riktighet, men man ikke får lov å fremføre dem.

Så hva gjør en ansvarlig redaktør? Ja si det......

Lotus

Som Lasse nevnte ville de ikke oppgi det rettslige grunnlaget for at postingene skulle vekk.

Ut i fra det som står skrevet i brevet er det vel ingen ting å frykte fra den kanten. Et brev fra en sakfører bør inneholde hjemmelen som benyttes for å kreve et inlegg fjernet. Spesifikt hvilket innleg det gjelder må også beskrives.

Videre indiserer brevet at det foregår muntlig bakvaskelse, på hvilket grunnlag kan en advokat bygge det på ?

Ligger det en saklig og god begrunnelse for å kreve innlegg fjernet er det opp til "ansvarlig redaktør" å gjøre noe med det. Neste spørsmål blir da, hva er en ansvarlig redaktør i et åpent forum der alle i utgangspuntet kan være anonyme om de ønsker det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Alle og enhver ville mislike å bli omtalt på ubehagelig måte (uthengt, som noen kaller det). Det er bare et menneskelig trekk, det. Men for å påtvinge opphør av publisering av innlegg her på forumet, må det mye til. Jeg har studert OCHs innlegg og det er vanskelig å se at han gjør særlig mer enn å ytre sin mening. Og det har han selvsagt rett til. Om noe av det han ytret skulle være feil i faktisk henseende, må vi regne med at Ringtrade ville redegjøre for det, når anledningen til å svare ble både gitt og benyttet. Så da står man igjen med at de faktiske opplysninger OCH ga, ikke er bestridt. Det er meget vanskelig å se at det skulle grunngi en slettelse av tråden eller innlegg i den. Men det var en OK beslutning av Skipsraad å stenge tråden til dette er avklart.

Resten av problemstillingen skal man nok få orden på etter hvert. :yesnod:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

God dagen gode båtfolk,

Jeg har lest det angivelige advokatbrevet med forundring - og jo mer jeg leser, jo mer tviler jeg på at det overhodet er skrevet av en person med juridisk kompetanse utover det man får etter to fredagskvelder med Detektimen.

Et par spørsmål:

1) Bruker ikke advokater sine egne brevark nå lenger?

2) Hvorfor oppgir "advokaten" et telefonnummer (22 55 55 95) som ifølge www.telefonkatalogen.no opplyses å tilhøre Lourdes Melendez Garcia ?

Nei, det såkalte "advokatbrevet" forekommer meg å ha like lite substans som de påstander og trusler som vi så tidligere fra Ringtrade.

Du trenger helt sikkert ikke å ofre nattesøvnen på denne saken Ingar.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Forøvrig er jeg enig med Skarpnes9100. Dersom det er nødvendig, er jeg villig til å spytte i noen kroner.  (Ingar kan jo evt. komme med ett kontonummer?)

Geir

Jeg stiller selvfølgelig også opp. Det skulle bare mangle.

Jeg ser ikke den helt store forskel på om vi snakker om dette en sommerkveld i drømmehavnen, eller om vi tar det på denne møteplass midt på svarteste vinter.

Båtfolk møtes, båtfolk snakker sammen, uannsett.

Go' helg til alle.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Selve brevet er muligens moderat, men på telefonen fikk jeg i klare ordelag høre konsekvensene av ikke å gjøre som de sier.....

Dette høres selvfølgelig ut som en uredelig måte å opptre på, men allikevel ville jeg vel vurdert å trekke meg unna...

Alternativet er at vi kjører en kronerulling( slik at vi også kan engasjere advokat), og kjøre på for å se hvor "listen legges" i slike saker. Det kunne jo vært interessant for senere saker.

Også synes jeg vi nå skal "bøye oss litt i støvet" for PanPan som gjorde seg upopulær bl.a ved å mene at slike saker kunne dukke opp. (og det før Ringtrade tråden startet)

mvh

Barsk II :discuss::seeya::boxing: :nono: :flag:

Jeg stiller selvfølgelig også opp. Det skulle bare mangle.

Go' helg til alle.

Helt enig . Vi kan da ikke la baatplassen knebles av et firma som tilsynelatende har så dårlig omdømme at det ikke tillates å gi yttrykk for det - og en klønete advokat som ikke engang kan/vil vise til det rettslige grunnlaget for å kreve innlegg slettet uten å skulle ha betaling for det. Når det ifølge advokaten er /åpenbart/ skulle det ikke by på større problemer å opplyse om dette.

Tror neppe dette er i tråd med vanlig/god advokatetikk.

Jeg støtter gjerne Ingar & co med et laken i denne saken.

Og - skulle dette inlegg falle Ringtrade eller den klønete advokaten tungt for brystet opplyses herved at jeg selv tar det fulle ansvaret for det jeg skriver - baatplassen skal få slippe å stå ansvarlig for det.

Lett å finne er jeg også - Fred Thiesen, Sarpsborg.

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Siden dette blir advokat utgifter for Ingar, burde vi andre kanskje spytte i en krone eller 2? Vi har alle fordel av å bli advart mot useriøse forhandlere, evt at forhandleren kan avkrefte at han ikke er redelig.

Skarpnes9100

Takker så meget for tilbud om støtte fra deg og andre!

Men vi er så heldige at vi nå har fått assistanse fra en advokat som tar dette i ekte baatplassen-ånd!!! :flag:

Regner med at denne saken vil løse seg. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...