Haba Startet 10.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2012 Tiden er antagelig inne til å få seg et nytt batteri i forbrukskretsen. Kjøleskapet har sin egen strømforsyning fra Gel-batteri så det kan vi se bort fra. Det batteriet jeg skal ha nytt skal forsyne øvrige forbrukere som lys, varmer etc. Når vi ligger lenge på et sted har vi tilgang på landstrøm, så da betyr batteritypen lite, men vi liker å farte og ligge bare en dag el. to i samme havn, men går skjelden mer enn to- tre timer om gangen. Da bør jeg vel ha et batteri som tar raskt lading. Mener å ha lest et sted at konvensjonelle (åpne) bly/syre start-batterier tar lading fort og kunne passe med mitt mønster, men batteriet står kjelkete til og jeg ville helst sluppet å måtte kontrollere syre/vann nivået. Hva ville dere gått for ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2012 Hei, Helt enig i dine betrakninger! Om man ikke har alternativ lading som landstrøm eller solceller bør man ha et batteri som svelger unna det dynamoen klarer å levere. Og da er startbatterier det beste. Dette handler rett og slett om indre motstand i batteriet. Ulempen er at denne mindre motstanden medfører høyere selvutladning. Med tanke på korrosjon fra 230 VG systemet er denne batteritypen i kombinasjon med solcelle for å toppe batteriet veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 10.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2012 Tror kanskje jeg ville gått for AGM her. Men der er det jo allerede en nokså heftig tråd som er særdeles aktiv... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 (redigert) Tror kanskje jeg ville gått for AGM her. Men der er det jo allerede en nokså heftig tråd som er særdeles aktiv... Ja, jeg får lese meg opp på AGM-tråden. Roger-Jo: (Sitat) "Leste en plass at en måtte/burde ligge med landstrøm en uke etter installasjon av AGM batterier for å få toppet de opp Høres ut som det kan stemme." Men ovenstående høres ikke så lovende ut i forhold til mitt bruksmønster. Redigert 11.Februar.2012 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 (redigert) Tiden er antagelig inne til å få seg et nytt batteri i forbrukskretsen. Kjøleskapet har sin egen strømforsyning fra Gel-batteri så det kan vi se bort fra. Det batteriet jeg skal ha nytt skal forsyne øvrige forbrukere som lys, varmer etc. Når vi ligger lenge på et sted har vi tilgang på landstrøm, så da betyr batteritypen lite, Skal du blande flere typer batterier må du sjekke at de skal ha samme ladespenning, og at de passer sammen. Like barn leker best. Ja, jeg får lese meg opp på AGM-tråden. Roger-Jo: (Sitat) "Leste en plass at en måtte/burde ligge med landstrøm en uke etter installasjon av AGM batterier for å få toppet de opp PS. det var første uka etter at batteriene var kommet ombord, da de trengte flere oppladninger, for å komme på topp . Ellers har jeg også en forbruk/start bank har virket bra i 20 år. Redigert 11.Februar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
westbas 89 Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Beste måte å ødelegge ett start batteri er å bruke de til forbruk, det tåler ikke de dype utladningenesom du får med forbruk. Ville vel tenkt på et optima bluetop, skal være kombi batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 (redigert) Beste måte å ødelegge ett start batteri er å bruke de til forbruk, det tåler ikke de dype utladningenesom du får med forbruk. Vet ikke hva du vil kalle dette batteriet FULMEN SHD 140AH(140482) De holder nå 11-12 år hos meg har to forbruks-banker a 2 batterier for også å kunne fore en 24V visp. Og Tv og kjøleskap sier også i fra på ca.12V ca. (50/60%) at i morgen er det på tide å komme seg vidre. Dypere en 50% er det vel ingen batterier som liker i lengden. Redigert 12.Februar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.