Hanna Startet 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2012 Lurte på hvor mye vekt en singel instelasjon med motoren vp d6 370 og dph drev skal klare og drive uten at man ødelegger drevet? Samt om 40 fot og en installasjon av denne typen går fint, eller om det er på grensen? Sitér dette innlegget Victoria Link to post
DieselDahl Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Du ødelegger ingenting men du må ha riktig propellere og utveksling. Kan hende at farten blir i minste laget? Finn ut hvilken hastighet denne båten cruiser best på og finn deretter ut hvor mange hester som kreves for å holde denne hastigheten. En god indikator er drivstoff-forbruk på tilsvarende båter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 windy setter slik motor single i 33 Scirocco. Toppfart rund 35 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Nidelv 4000? Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Vi hadde den motoren i en Joda 370 sport som veide fra fabrikk ca 6,5 tonn med fulle tanker 4 personer og ferie pakket båt gjorde den 31,8 kn så vi hadde aldri noe problemer med planing eller marshastighet på 25 - 27 kn med et turtall på 3000 -3200 rpm. nå vet jeg ikke hvor tung båt du tenker og ha en 370 d6 på,vi hadde aldri problemer med trekkraft eler planings terskeler. Sitér dette innlegget Link to post
Hanna Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Båten er ca 9 tonn, er nok 10 tonn med ferie last. og 1260 lang. Sitér dette innlegget Victoria Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Tror dette blir snaut, også om du velger D 6 400. Men kommer an på hva slags båt og hvilken fart du forventer/båten fungerer best i. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Enig med siste. Det høres veldig lite ut. Jeg har 870 hk via 2xD6 og aksel på 40 fot og det er korrekt dimmensjonert i forhold til vekt og helplanende skrog med vekt på rundt 13 tonn. Og da har jeg 2,5 ganger det momentet du får tilgjengelig til å løfte fartøyet til 32 knop på maks og en lettdreven marsjfart på 25 knop med ca. 2900 rpm. Med rett propell ødelegger du ingenting men kraften høres "pinglete" ut og du kan nok se langt etter utmerkende fartsressurser. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 2x435 hkpå ips. 14 tonn ferielast, 42 fot. Topper 36 knop. Marsjfart 27. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Ser det står du har en Nidelv. Har sjøl en Nidelv 4000 med kad43 og aluprop, maks 33 på GPS og marsjfart mellom 26-29. Lettdreven båt, skulle tru en singel D6-400 ville kunne gjøre en grei jobb i en sånn med tanke på vekt og moment. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Jeg vil tro du har 2x kad 43? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 D6 400 burde vel normalt sett gjøre en bedre jobb en en KAD 43, men de totale ressursene i forhold til vekten høres snaut ut i forhold til mitt ståsted. Finnes det ikke tomotors for denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Står to kad43 i Nidelv 4000 Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Står to kad43 i Nidelv 4000 Sitér dette innlegget Link to post
Hanna Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Dette er en Adriatic 40 ikke en Nidelv:) Sitér dette innlegget Victoria Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Kan kanskje funke i godt vær, mn en planende undermotorisert stor båt i ruskevær er ikke morro. Motorkraft er en viktig del av sikkerheten. Sitér dette innlegget Link to post
Hanna Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Opplevde i sommer at båten var litt treg når den var ferie lastet, men lurer på hvor mye man kan forvente at et slikt drev tåler av belastning før det blir for tungt og blir ødelagt. Sitér dette innlegget Victoria Link to post
Bitteliten Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Med rett utveksling og propell er ikke vekten på båten problemet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.