bjornas Startet 11.Februar.2012 Del på Facebook Startet 11.Februar.2012 Se på dette bildet (tatt fra en annonse på Finn): Link Hvor får man tak i 1) kabelkanalen 2) rekkeklemmene på bildet? Var akkurat hos Elektroimportøren har i Oslo, og de kunne ikke hjelpe meg med båtutstyr. Jeg har imidlertid ikke sett slike ting i båtsjapper - vil jo tro man må til en elektroforretning? Jula har heller ikke; heller ikke Clas Ohlson og Biltema. Hvis noen kan hjelpe meg er jeg takknemlig for en URL til en webshop, evt også henvisning til varenummer. Heller ikke silikonfett hadde de på Elektroimportøren. Trodde da det var standard i en elektrosjappe? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 (redigert) Du kan jo lete litt hos Elfa. Lars H. Redigert 11.Februar.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bjornas Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Lars, det er et opplagt valg og jeg har ikke vært i butikken og spurt (har jo ikke oppe når jeg er ledig). Jeg finner det imidlertid ikke i katalogen, og jeg lurer på om jeg leter feil sted? Så, er det noen som kan gi meg URL til varen...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Lars H. Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Nå har ikke jeg vert innom nettsidene til Elfa og lett noe særlig etter det du er på jakt efter, men leter du under rekkeklemmer eller kabelkanaler finner du kanskje noe som ligner? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bjornas Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 For å ta det på en annen måte: Er det noe sånt jeg er ute etter? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Moyja Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Dette får du kjøpt hos elinstalatører. Det er ikke bare for båt men vanlig el instalasjon Sitér dette innlegget Link to post
Olav Lund Jensen Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Hei! Kan skaffe til deg for grossistpris om du befinner deg i nærheten av stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Takk for tilbudet, men er først og fremst interessert i å skjønne oppbygging av et sikringsskap...! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
snorken Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 http://www.jfk.no/rekkeklemmer Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 http://www.jfk.no/siste-nytt/slissede-kabelkanaler-1 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Hvis det er de skinnegreiene med sikringsholder du ser etter så finnes de her og her. Ett medlem her inne linket de til meg i går, så jeg kan like så greit dele de videre. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Som flere har sagt, dette er standard installasjonsmateriell. Rekkeklemmene ser for meg ut til å være Phoenix sine fjær-/gjennomgangsklemmer. De kan absolutt anbefales, vi bruker rekkeklemmemateriell kun fra Phoenix, da de er i en klasse for seg, og med et utvalg for seg. Eksempelvis disse. I stedet for å bruke de tilkoplingsklemmene som er gjort i skapet, ville jeg foretrukket å benytte distribusjonsklemmer som har en tilkopling for tilførsel, og flere mindre avgreninger. (I prinsippet har de gjort det samme, men jeg liker ikke mange tynne ledere i en felles stor klemme) Eksempelvis som denne fra Eaton, men det finnes mange produsenter. Tilkopling for en tykk leder inn, mange mindre ut. Finnes i mange varianter og størrelser. Da sikrer du tilførselen med en sikring tilpasset forbruk/kabel, distribuerer med flere mindre ledere i skapet inn til de ulike sikringsmodulene som vist i Finn-annonsen du linket til. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
bjornas Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 @Sunnmøringen: Ikke mer standard at de sleit virkelig på Elfa for å finne ut hva jeg skulle ha. Dvs. de fant det vel egentlig ikke. Det er det som gjør at det er så håpløst - her inne sier alle at "detta er standard", og når jeg er i butikken (som glad amatør), så forstår de ingenting... Hvordan har han fyren på bildet ordnet "fordelingen"? Via en koblingsskinne med X antall skruefester? Ad den distribusjonsklemmen (som forøvrig ikke gir noe resultat når jeg søker på ELFA): Da må man vel ha to DIN-skinner oppå hverandre da, for å ha en skinne med sikringsklemmer? Se ellers min andre tråd her, som dekker mange av de samme spørsmålene. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sunnmøringen Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Jeg handler ikke denne typen materiell fra Elfa, jeg handler direkte fra Eaton, Phoenix Contact, noe fra Ahlsell og noe fra Onninen. Men disse får du ikke handle hos som privatperson. Mitt beste tips for å skaffe det som trengs, er en El.Installatør som jobber mot industrisegmentet eller en tavlebygger. Vi som driver med slikt har denne type materiell i hylla. Der er også årsaken til at jeg kaller det standard installasjonsmateriell ...men det betyr nok ikke at det er standard hos alle som driver med elektro. Når det gjelder strømdistribusjon på den båten/det bildet du viser til, så tipper jeg følgende: Det går 1 tykk leder inn på hver av de to store tilkoplingsklemmene. Den hvite/røde klemma er +, og er trolig sikret i nærheten av batteribanken. Ut fra den store hvite/røde koplingsklemma går det trolig flere mindre ledere til rekka med sikringer. Hvor mange som går dit, avhenger av hvor mye strøm de ulike forbrukerne skal ha, og hvor mye strøm en eventuell "lask" på tilførselssiden takler. Alt dette er ukjente variabler ut fra bildet, og alle system må bygges i forhold til strømbehov. Ut fra den blå (0V) går det flere mindre ledere til rekkeklemmene, som trolig kun er for distribusjon av 0V. De store klemmene jeg sikter til er de, som i mine øyne, med fordel kan byttes ut til den typen som jeg viste til. Simpelthen fordi flere ledere i samme tilkoplingspunkt er enten dårlig håndtverk eller ulovlig (avhenger av bruksområde). Men som sagt; Finn en el.installatør med industrikunder eller en tavlebygger. Der finner du alt du trenger. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
bjornas Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Takk for gode tips! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.