Bjoan Startet 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2012 etter en episode med MYE kondens på dieseltanken å 20- ute. så endte det opp med "diesel is". skrudde ifra HELE systemet, å gjorde det rent. satte det så sammen igjen. starta å gikk gulle godt før dette skjedde. Men no er den helt stein dau. fikk start to ganger. å da gikk den rett opp på fult turtall. fikk ingen reaksjon på gasshendel`n. Noen som har vært borti det samme? en ting jeg må nevne er at dieselfilteret er ikke lenger et filter. Er kun "ramma" av Bosch filteret som sitter i filterhuset.. Men dette skal vel ikke hindre den i og starte? Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 Ingen som har peiling på hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Når du sier at du hadde oppe HELE systemet, så regner jeg med du hadde ute dieselpumpene og? Mener og huske fra manualen på type G at den beskriver noen vekter i sentrifugalregulatoren e.l. som er viktig å få montert riktig. Du kan ha blingset litt ved monteringen av dette. Jeg ville ha plukket ned dette og sjekket at det er helt riktig montert etter boka. Når du sier at den er helt død nå, er du sikker på at noe ikke kan ha tatt skade av at motoren ruset opp på fullt turtall? hvordan fikk du stoppet den? Brukte du dekompresjonshendelen? Prøv å demonter et dyserør og se om det kommer diesel når du tørner motoren. Hvis det kommer diesel og motoren ikke viser livstegn til å starte er det noe alvorlig galt ihvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Au, en sabb på fullt turtall hørtes ikke mye bra ut .. ! Håper du får den til igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 (redigert) Kverka den med dekompen ja.. fikk heldigvis stoppa den før den gikk over 1500omd. En ting jeg tenkte litt på. Var innsprøytningspumpa. va ut me de å. tror ikke den tok skade av og gå opp på turtall nei.. Har knallfin kompresjon. Snudde dysa på hode igår. Men der kom det ingenting. de få rundene jeg fikk tørna motorn med sveiva. Men det kom bra med diesel ut fra oljelekkrøret. (retur) Om det er noen som har/vet av deler til Sabb. Helst i sør trønderlag. Så må dere si ifra. har ikke flere titusen å bruke på nye deler. Redigert 12.Februar.2012 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 OK. Skru løs tilførselrøret til dieselen (før høytrykkspumpene) å se om det kommer diesel der. Mener fortsatt at du bør demontere dieselpumpene (høytrykkspumpene) og sjekke at alt er riktig montert. At det kommer diesel fra returrøret kan være flere årsaker, f.eks diesel som står i systemet, eller at dieseltanken/nivået er høyere en motortoppen. Da vil det renne ut av returrørene. Deler til Sabb 2G bruker det å være en del av på finn.no. Følg med litt der så vil du nok finne både deler og komplette delemotorer til en rimelig penge, kontra nye deler fra Frydenbøe Sabb. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Mistenker at du har bommet litt når du har montert høytrykkspumpa igjen, slik at staget til regulatoren ikke har truffet korrekt. Jeg ville ha sjekket dette først og fremst. Ellers så høres det rart ut med mye diesel fra lekkoljerøret og ingenting i dysene. En Sabb har minimalt med lekkolje, forhandleren min anslo en teskje i uka på min 2H dengang jeg hadde en slik. Kan det være at du har satt noe feil da du monterte dysene igjen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sunnmøringen Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Enig med index; Det tyder på et problem med regulatoren. Såfremt du ikke har justert på noe som har med regulatoren å gjøre, er det mest nærliggende å tenke at staget er feilplassert. Feil på regulatoren gir gjerne nettopp dette resultatet. Men dette med "uforklarlig" mengde diesel i retur og ukontrollerbart turtall, det penser jo tankene også over på løpske dieselmotorer. Google "runaway diesel engine". Tvilsomt at dette er tilfellet hos deg, men fenomenet er fascinerende og kjekt å vite litt om Diesel engine cycle theory:To understand the problem you must understand diesel engine cycle theory; intake stroke, regulated fuel is injected, compression stroke, power stroke, and exhaust stroke vents the cylinder. A diesel engine will burn a very wide variety of fuel, especially when at operating temperature, fuel is fuel, if it burns the engine will run, crank case oil will burn as fuel. Diesels are called oil squeezers because the friction heat of compression causes combustion. There is no throttle; engine acceleration is controlled by the volume of fuel injected. A diesel will keep accelerating for as long as increasing volumes of fuel and air enter the combustion chamber, the end result is that it will reach destructive engine speeds that will break things or explosively disassemble your engine. Even professional diesel mechanics have had diesels run away. General causes of a run away diesel: If the turbo seal leaks on the intake side, it feeds unregulated fuel into the combustion chamber. If the piston rings leak on the compression stroke, the crank case oil mist gets blown through the CCV (crank case vent) and into the intake, this feeds unregulated fuel into the combustion chamber, add a restricted or dirty air filter and you have a run away diesel. An over full crankcase oil level can cause massive unregulated fuel into the combustion chamber leading to a run away diesel. If the intake valve guides leak and the head oil drains are clogged with sludge, it feeds increasing amounts of unregulated fuel into the combustion chamber, which can cause or contribute to a run away. If the piston rings leak on the intake stroke, it feeds unregulated fuel into the combustion chamber. The larger the volume of unregulated fuel going into the combustion chamber, the greater the risk of a run away diesel. Your best defense against a runaway is: 1. A clean intake system and air filter. 2. Regular oil changes. 3. Keeping a log of oil consumption. 4. Watching for excess smoke in the exhaust. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Bjoan Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 (redigert) det jeg har vært opp med er: fødepumpe. filterhus. Alle slanger. og de to trykkventilene. Har ikke vært opp å sett på innsprøytningspumpene. å heller ikke i regulatoren. Dieseltanken sitter høyere enn motoren ja. har diesel fram til trykkventilene. Når jeg pumper på matinga på fødepumpa. Redigert 13.Februar.2012 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Hei Far min hadde engang samme problem. Husker ikke helt årsaken, Men det var noe så montert feil slik at full gass var null pådrag, Null pådrag full rulle. Det kan jo være slik hos deg også da du får diesel på retur? Smaapla Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Får ikke noe liv i den i heletatt no. Like før jeg tar motorsaga å bli kvitt hele problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Så så! Ikke gjør noe overilt nå! Husk det er en Sabb du snakker om, noen gode ord og litt massasje på de rette stedene så går den som en klokke i 30 år til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sabbdiesel Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Har du hatt av det store firkantede lokket på styrbordsiden av motoren? Der dyserørene kommer ut? Da ville jeg ha gjort som Index foreslår, å ta det av på nytt og sjekke at alt står riktig i forhold til hverandre. En annen sak, er du sikker på at du har fått ut all dritten av dieselsystemet, at noe ikke har satt seg i høytrykkspumpene, eller en plass før de, at du rett og slett har fått tilbake samme problemet som du begynte med? Er jo rimelig enkle greier disse motorene. Det jeg ville gjort er å prøve og følge dieselsystemet og se hvor langt du har diesel. Stopper dieselen opp i et eller annet komponent, så har du nok funnet feilen/årsaken. Det at det kommer diesel ut av returrørene er helt naturlig, da de (ihvertfall på type G) er koplet ihop med dieseltilførselen fra tanken. (røret går inn på filterhuset på min motor) Så hvis tanken ligger høyere enn motoren vil det renne ut diesel der. Det gjor det på min motor og (type G) når jeg hadde av røret sist pga full tank. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Har ikke skrudd av de to firkant lokkene nei.. Kun de "dysene" som står i midten av det lokket. Står i håndboken at de KUN skal åpne av fagfolk. Å der er sikkert grunnen til att den ikke går. er ei "dyse" i midten av det lokket. Hvor dyserørene er koblet til. Sitter også en dysespiss på innsiden av denne.. Sitér dette innlegget Link to post
Jon Lolle Svart 14.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2015 Har en 2g selv og det høres ut som regulatorarmleddpinnen har hoppet av en eller begge pumpene. Prøv å vri på regulatoren på motoren og kjenn om det er ett lite klikk når den er helt på fullt eller på tomgang. Er det ikke det så har den nok hoppet av, vet. at den ikke traff begge kuletappene når du monterte den ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.