bjornas Startet 12.Februar.2012 Del på Facebook Startet 12.Februar.2012 Har en langtidsplan om å bygge et sikringsskap. Ta en titt på det dette skapet; øverste skinne med rekkeklemmer. Jeg antar det går en ganske tjukk leder fra + på batteriet og til sikringsskapet (hvor tjukke pleier disse å være, BTW - forstår at det avhenger av avstand fra batteriet, men "vanligvis"?). Der sikres jo hver leder før den går videre til hver forbruker. Men hva slags "dings" er det som splitter strømmen fra den tjukke lederen fra batteriet, og til mindre 1,5 / 2,5 kvadrat ledere som går gjennom rekkeklemmene/sikringene? Er det skjult en koblingsskinne av denne typen bak kabelkanalen? Kan man ikke kjøre en tjukk leder inn på første rekkeklemme, og så laske de ulike klemmene sammen ved hjelp av en slik bro? Forutsatt at man skal bruke den koblingsskinnen jeg viste til: Den tåler maks 50 A. Hvis man har større belastning enn det, da må man altså trekke f eks TO "tjukke" ledere fra batteri-pluss og til hver sin koblingsskinne? Videre, på minussiden: Skal man koble alt sammen slik at det går én leder til hvert skruefeste, som på koblingsskinnen over, eller kan man kjøre f eks 5 ledere festet med ringkabelsko til en slik koblingssplint? Hva er det som er "ordentligst"? Veldig takknemlig for svar på spørsmålene mine. Har ikke skjønt dette, og grubler fælt på hvordan et ordentlig skap skal se ut. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Christensen Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 (redigert) I et 12 volts anlegg får man fort stor strømmer i forbrukerkretsene. Jeg ville benyttet koblingsskinne og separate ledere til hver sikringsholder, da må du ha sånn ca oversikt over hvor mange kurser du vil ha av hver størrelse, slik at du får dimensjonert lederne riktig frem til sikringsholderen. Minusen ville jeg lagt på tilsvarende skinne og benyttet også her 1 tilkoblingspunkt pr leder. Blir mer systematisk og også enklere ved en eventuell feilsøking! Hvis du er i "støtet" så kan du også merke lederne med Dymotape eller lignende, merking i el anlegg er sterkt undervurdert! Redigert 12.Februar.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bjornas Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Christensen, takk for gode tips. Beklager, jeg er en "slow taker", og vil være helt sikker: Da ville du kjøpt denne hvis du hadde 24 kurser, og gjemt den bak en kabelkanal, ikke sant? Noen av disse får man kjøpt med plastdeksel oppå; er det nødvendig om man gjemmer skinna i en kabelkanal? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Christensen Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Neida, trenger ikke gjemme den i en kanal, sett den rett over eller under istedet, til mange av disse skinnene følger det med et gummideksel som kan settes utenpå! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bjornas Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 OK, takk for svar. Han fyren med det skapet jeg viser til, må vel ha en slik koblingsskinne inni kabelkanalen? Han har vel ikke koblet 24-noe ledere på batteriets plusspol? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Christensen Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Kan nesten se ut som det ligger forholdsvis kraftige ledninger ut i bryterpanelet som forsyner bryterne og deretter går det tynnere leder inn igjen til sikringsholderne. ikke ta dette for helt god fisk, men på bildet kan det nesten se slik ut! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
bjornas Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 (redigert) Takk på nytt. Betyr det at lederen går fra batteripluss til bryteren først, og deretter til sikringen? Jeg trodde det skulle være motsatt? Redigert 12.Februar.2012 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
is_620 Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Jeg ville rett og slett kjøpt et ferdig panel . se f.eks http://www.bepmarine.com/ eller http://www.paneltronics.com/ for å få ideer og eksempler. Deretter Googler du på navn og typebetegnelse, og med litt flax finner du en USA butikk som selger til en OK pris og bestiller med kreditt kort. Dersom de ikke sender "overseas" sjekk ut www.jetcarrier.com og du kan også måtte bruke paypal til betalingen. Et slikt panel har + skinne innebygd. minus skinne må du anordne ved siden av. Husk at hovedkabel + fra batteri bør, må og skal!! ha en egen stor flatsikring direkte mellom batteripol og kabel. Slike automatsikringer kan brukes som av/på bryter, men jeg mener at for en god del av forbrukerne vil det være aktuelt å ha separate egne brytere i tillegg. Klokka er blitt for mye til å gå i detalj, men jeg ville ved siden av panelet lagd et mini krysskoblings skap, bestående av 2 rekker med rekkeklemmer eller til nød sukkerbiter. Så kobler du f.eks alle sikringen inn på en side på rekke no 1 og alle forbrukerne på motsatt side på rekke no 2. Ev. brytere kobles så i mellom, og der det ikke trengs bryter laskes det forbindels med en liten bit ledning Hvis Du i tillegg stripser litt , merker og lager tegning, så kan det gamle skjæreredet bli til noe det går an og finne ut av senere. b Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 OK, takk for svar. Han fyren med det skapet jeg viser til, må vel ha en slik koblingsskinne inni kabelkanalen? Han har vel ikke koblet 24-noe ledere på batteriets plusspol? Tror heller at de røde ledningene er pluss ledere og de blå og sorte på nedre rekkeklemme er minuser. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
bjornas Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 @is-620: Jeg er fsv vel kjent med slike paneler. Men jeg forstår ikke hvorfor man trenger et krysskoblingsskap, dersom slike paneler har innebygde plusskinner og sikringer? Er det noe fundamentalt som glipper for meg her? Og dessuten: Hvorfor trenger man TO rekker med rekkeklemmer på PLUSSIDEN? Er det ikke bare å trekke ledning fra rekke A, og til den resp. forbruker (evt. gjennom en bryter hvis det er ønskelig)? Jeg forstår at man må sikre kursen, men det er nettopp da jeg tenker at det må finnes en rekkeklemme med innebygd sikringsholder, slik denne fyren som jeg viser til, har? @jandrea: Jeg tror du har rett i det. Men HVORFOR trenger man rekkeklemmer på minussiden? Kan man ikke bare "smelle alt sammen" til en tjukk returkabel ved hjelp av en koblingsskinne? @alle og særlig evt elektrikere her inne: Er VELDIG takknemlig for svar. Jeg blir fysisk dårlig (fritt etter Tone Damli Aaberge) av ting jeg ikke forstår - og dette tror jeg er nokså enkelt... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Fiks Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Har dette sikringspanelet i min båt. Totalt 12 kurser. Maks sikringsstørrelse 30A, maks belastning pr. panel 100A. Praktisk panel med innebygget jordingsskinne. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 lanserte ideen med et lite " krysskoblingstativ" da det letter senere modifikasjoner og ev feil søking. dersom man ikke er fortrolig med strøm og saker og ting blir det muligens overkill og kan forårsake forvirring, så kanskje jeg skal trekke meg rolig tilbake, selv om jeg fortsatt mener at det er lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Jeg bruker hjemmelaget sikringspanel med 24 kurser. Rekkeklemmene er av type Weidmüller som er kjøpt fra ELFA. Grå til +ledere, blå til -ledere. Sikringer av "biltype" (med flat kontakt). Det er sikkert mulig å kjøpe ferdiglagd, men ikke så artig. Det koster noen kr uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.