Jori Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Når jeg valgte høyttalere til flybridgen valgte jeg ett sett (Clarion marine) med separat diskant. Dette fordi det var vanskelig å få en "hel" høyttaler opp i lyset, pent hadde det iallefall ikke blitt. Men med diskanten litt fremme, ofte leveres de med en justerbar vinkelmontering, så får grei lyd på tross av at 2/3 av høyttalerene er montert for lavt. I en båt er det ofte dette som er problemet, finnes ikke naturlige steder å montere elementene høyt. Da kan det vere enklere med slike sett. Du har fulgt de nye bilenes prinsipp, løft diskanten opp høyest mulig og nærmest mulig hodehøyde for å gi klarest mulig lydbilde. Derfor vi idag finner mange separate diskanter i dørene høyt oppe, mens bass eller bass/mellomtone sitter igjen lavt i døren for å utnytte mest mulig av døren som kasse. Jeg har tro på ett slikt opplegg har man plass. Man får veldig mye boss til prisen av de SEAS høytalerne da. Er det verdt det? Er det stor forskjell i lyden på 5,25" kontra 6,5" kontra6x9"? Om man sammenligner ca samme prisklasse..Vurderer å utvide til 4 høytalere i båten til sommeren men vet ikke hvilken dimensjon jeg skal ha. Jeg aner ikke om de SEAS HT er verdt den prisen, du må høre på de å bedømme selv. Til det andre spørsmålet er innfellingsplass mye viktigere en HT størrelsene du lurer på. Så blir det slik at har du en veldig god plass, så vil alle tre fungere bra og kanskje/muligens 6,9" antakelig være den beste, gitt at alle andre parametere er like. Men så kommer vi innpå dette her med Ohm, lettdrevenhet, watt på spiller, sub eller ikke etc etc som igjen gjør at man må vurdere i hvert enkelt tilfelle. Det er mye vanskeligere å få innfelte HT til å låte bra, da du er prisgitt den kassen (hulrommet som båtprodusenten har laget med tanke på helt andre ting enn lyd) som er der etter at du har skjært hullet. Lukkede HT blir prøvet frem til riktig kassestørrelse, versus element, versus filtere, versus kondensatorer, versus dempematerialer, materiale Ht bygges i etc etc. og dermed kan de prøve og feile til de når ett resultat de er fornøyd med, også sette den i produksjon. Fordelen med de innfelte er jo opplagt, du slipper løse kasser som må skrus fast eller hopper rundt når du kjører i bølger,ikke er i veien etc., men det beste for lyden er det nok ikke. Igjen søker man grei lyd for å høre på radio, spille musikk uten at man har operafølelse, duger det mer enn godt nok til de fleste etter min mening. Vi kommer da tilbake til at lyd i båt er kompromiss, og topp lyd skal man ha utrolig flaks for å da oppnå. Sitér dette innlegget Link to post
FJORDNORD Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Du etterlyser fjernkontroll som går "gjennom det meste" Jeg vil anbefale Fjernkontroll evt. Smarttlf. m/passende APP som bruker Bluetooth (Radiobølger)istedenfor fjernkontroll med IR (Infrarød overføring) som krever mer eller mindre klar sikt til motakeren (evt. koble til en eller flere IR-ekstender/ekspander motaker(e) avhengig av behov (Les:størrelse på båt) Eneste aberet med Bluetooth er at fjernkontrollen har en begrenset rekkevidde på ca.10m (i praksis kan bortimot doble dette) og noe høyere batteriforbruk+noe høyere pris. Vil anbefale deg og kontakte Bilradiospesialisten (landsdekkende kjede) de sitter inne med mye kompetanse på dette feltet og vil også kunne være behjelpelig med evt. installasjon. GUDD LØKK :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Man får veldig mye boss til prisen av de SEAS høytalerne da. Er det verdt det? .. Uten å ha alt for mye kjennskap til Boss,,,, så er min oppfatning (fra det lille jeg har hørt) at for Boss så betaler man mye for navnet mens for Seas (vet jeg) betaler man for lydkvalitet. Ikke så ulikt danske B&O hvor det betales for design og navn. Har jeg rett ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Uten å ha alt for mye kjennskap til Boss,,,,så er min oppfatning (fra det lille jeg har hørt) at for Boss så betaler man mye for navnet mens for Seas (vet jeg) betaler man for lydkvalitet.Ikke så ulikt danske B&O hvor det betales for design og navn.Har jeg rett ? Bidevind, jeg antar du blander Bose og Boss. Bose sammen med Harman kardon brukt som luksusanlegg i bil nå for tiden. Boss er en relativt rimelig maritim serie på spillere og HT som gjør en god jobb i forhold til pris. Jeg følger forøvrig din tankegang av både B&O og Bose som jeg antar du mente. B&O er rålekkert design, lyd satt litt i baksetet og lydmessig forsvarer det ikke prisen sin er min mening. Bose gir mye trøkk uten tvil, men er også for dyrt i forhold til hva du får ogjen i bil mener jeg. På hjemmestereo er Bose som du beskriver over i forhold til Seae også etter min oppfatning + at Bose koster pga en høy "Wife-factor". Lekkert design, små og dermed plasseringsvennlige og kona tåler å se tingene, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Supert med fjernkontoll. Sørg bare for at " nabobåten" disponerer den;-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Hei, Her skrives det mye rart om definisjon av hva en lettdrevne høyttaler er. Ohm, magneter watt osv... Det som er viktig i båt at en høyttaler er lettdreven for da trekker den lite strøm fra batteriet. Måten man tester dette på er at man påtrykker høyttaleren ett signal på 1 Watt RMS. Så måler man lydtrykket i decibel (db) på en meters avstand. Vanlige høyttalere ligger vanligvis fra 85 db til 95 db. Decibel er en logaritmisk måleenhet. Det en skal merke seg er at vårt øre oppfatter en forskjell på 3 db som en dobling av lydtrykket. Med andre ord så trenger en 95 db høyttaler mye mindre strøm for å få like mye lyd som en 85 db høyttaler Dette forteller ingen ting om frekvensresponsen, som er mer et uttrykk for at høyttaleren spiller like høyt på alle frekvenser (bass mellomtone og diskant) En infinity høyttaler spiller i mine ører renere en en cervin vega, men den er også mye mer tungdreven. Dette er greit hjemme da jeg har nok strøm, men ikke i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Bidevind, jeg antar du blander Bose og Boss. .. Det har jeg gjort. Ante ikke at det var to merker med så like navn. Takk for informasjonen. Men ellers var vi jo enige ........ Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Hei,Her skrives det mye rart om definisjon av hva en lettdrevne høyttaler er. Ohm, magneter watt osv... Det som er viktig i båt at en høyttaler er lettdreven for da trekker den lite strøm fra batteriet.Måten man tester dette på er at man påtrykker høyttaleren ett signal på 1 Watt RMS. Så måler man lydtrykket i decibel (db) på en meters avstand. Vanlige høyttalere ligger vanligvis fra 85 db til 95 db. Decibel er en logaritmisk måleenhet. Det en skal merke seg er at vårt øre oppfatter en forskjell på 3 db som en dobling av lydtrykket. Med andre ord så trenger en 95 db høyttaler mye mindre strøm for å få like mye lyd som en 85 db høyttalerDette forteller ingen ting om frekvensresponsen, som er mer et uttrykk for at høyttaleren spiller like høyt på alle frekvenser (bass mellomtone og diskant)En infinity høyttaler spiller i mine ører renere en en cervin vega, men den er også mye mer tungdreven. Dette er greit hjemme da jeg har nok strøm, men ikke i båten. Helt enig uten at jeg har brakt denne siden også på banen. Dessuten usikker på om den betyr så mye for god lyd i båt? Høy lyd ja, mindre strømforbruk ja, men god lyd og svaret er antakelig kommer an på. Tilbake til mine beist hjemme så er de 84 desibel og 8 ohm, noe som er en utrolig tung kombinasjon. Det er gjort med vilje for å kontrollere lydbildet mest mulig, men det krever sin forsterker. Samtidig finner men HT til 50.000,- + som er helt oppe i over 100 desibel er 4 Ohm og kan drives med veldig små og strømsvake forsterkere, så her strides også de lærde innenfor fagområdet hva som er riktig for god lyd. Igjen vil jeg oppsummere at dette er for båt vi prater om og at vi har en rekke begrensinger som forstyrrer lydbildet. I tillegg skal alt drives på 12 volt (forutsetter de fleste vil ha det slik), men kan vi se en trend i diskusjonen? lettdrevne HT 4 Ohm eller lavere, gjerne 95 desibel eller høyere, så har du forutsetningen for å få høy lyd, med begrenset innsats av ekstra forsterkere, men er høy lyd det samme som god lyd? Er det ett lydbilde vi liker og passer den musikkformen vi foretrekker? Det ender gjerne med at man må lytte seg frem, søker man god/optimal lyd. Kan man leve med en rekke kompromisser (noe man antakelig må i båt) så er kanskje veien over en god vei å starte på? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Det en skal merke seg er at vårt øre oppfatter en forskjell på 3 db som en dobling av lydtrykket. Vet ikke om dette er helt rett, man trenger riktignok den dobbelte effekten for å øke lyden med 3dB, men siden øret har en logaritmisk følsomhet oppfattes dette som en liten økning i lydstyrke. Jeg bygget en gang en 10w forsterker som leverte lyd nok til å spille musikk på noen gamle Tandberg høyttalere, men noen fest ble det ikke med 10w. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 (redigert) Jeg synes det kan være greit å ha frittstående høyttalere i båten, var derfor jeg tenkte på de fra Seas. Om jeg ligger på solsenga bak kan jeg plassere de optimalt for denne posisjonen og få kongelyd uten å sjenere andre så mye, pluss at om jeg setter meg på svaberget om kvelden, kan jeg bare sette de på bollbordet eller andre steder som egner seg. Da har jeg alltid god lyd rettet mot der jeg befinner meg. Man må jo ikke felle inn dette? Å lage en festeanordning for de under gange er jo en enkel sak! Redigert 16.Februar.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2012 Vet ikke om dette er helt rett, man trenger riktignok den dobbelte effekten for å øke lyden med 3dB, men siden øret har en logaritmisk følsomhet oppfattes dette som en liten økning i lydstyrke. Jeg bygget en gang en 10w forsterker som leverte lyd nok til å spille musikk på noen gamle Tandberg høyttalere, men noen fest ble det ikke med 10w. Du har så rett så rett frøken fryd. Gikk litt fort over tastaturet der. Men da forsterker du egentlig hovedpoenget mitt. Les av hvor mange dB høyttalerne er oppgitt til og spar masse strøm.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.