Fjellbonden Startet 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2012 Ser at Ardic og Isotherm har nesten identiske defrostere. Litt forskjell på plassering av utløp og pris. Noen her som har spesielt gode eller dårlige erfaringer med disse? Støy og vibrasjoner? Kan det være samme produsent? Jeg skal erstatte en defroster som er montert oppunder frontvinduet. Den gamle brukte vann fra vv-berederen og har fått frostskade. Skal nå koble den direkte på motorens kjølesystem i serie med sirkulasjonspumpe og vv-bereder. Defrosteren blir liggende ca 1,5 m over motor, så med å fylle kretsen ved montering, håper jeg på å få i gang sirkulasjonen. Den gamle defrosteren hadde hus i plast. Den nye har hus i stål, og blir liggende ca 0,5 m fra fluxgatekompasset. Er spent på om dette vil gjøre stor forskjell og om kompasset må flyttes. Vurderte å koble defroster inn på distribusjonen fra dieselvarmerne også, men har regnet meg frem til at det ikke lønner seg. Av de timene motorene går, vil det kanskje dreie seg om 50 til 70 timer hvor varme er nødvendig. Av disse igjen kan det være 30 - 40 timer hvor defrosteren oppunder frontruta ikke er tilstrekkelig (da denne har dyse nedover også). Altså kan jeg spare max 10 - 20 l diesel pr år. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Jeg tror disse to defrosterne er meget like. Ang fluxgate så vil bare metaller av magnetisk art ødelegge. Og såvidt jeg har forstått er det bare viftemotoren som inneholder magnetisme.0,5 meter kan gå. Hvis ikke får du et H. med autopiloten. Det er vel oppgitt til å stå minst 1m fra elektriske komponenter, samt ting av jern. Aluminium går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Ang fluxgate så vil bare metaller av magnetisk art ødelegge. Det tenkte jeg ikke på i farten, men det kan nok stemme. Derimot fikk jeg stort utslag på Targa 39 når jeg lukket skyvedøra. Dette var spesielt på nordlige kurser og den kunne gi fullt rorutslag hvis noen tullet med døra. Denne var av rustfritt, glass og plexi. Men kunne sikkert inneholde litt diverse metaller i f eks låsen. Viftemotoren gjør kanskje ikke store forskjellen fra den gamle defrosteren med plasthus. Dessuten kan jeg koble denne og prøvekjøre imens jeg sjekker kompasset før jeg limer igjen hullet (dette er jo ikke laget for å demontere). Regner uansett med å kjøre ny kalibrering på kompasset når jeg er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.