marjuz Startet 12.Februar.2012 Del på Facebook Startet 12.Februar.2012 Hei, jeg har kjøpt en 83 modell Scand Atlantic, og er godt i gang med oppussing. Første post på agenda er nytt instrumentpanel. Velger å bytte ut alle målere og knapper, samt nye front og sidepanel i teak. Har kommet godt i gang, men det dukker opp noen spørsmål som jeg håper jeg kan få hjelp til. På babord side er det et par knapper jeg ikke vet hva er til. På den ene sto det "refr", som jeg trodde var kjøleskap. Men er veldig usikker når jeg tester. Den andre husker jeg ikke, så der må jeg sjekke nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Båtvant Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Har du bilder fra opp pussingen, alltid kjekt med slike tråder på denne årstiden. Ser på bilde at du bruker ipad til kartplotter, fornøyd? Hvilke kart benytter du? Lastes kartene ned til maskinen eller er du avhengig av nett og at det lastes etterhvert? Sitér dette innlegget Link to post
bella580C Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Og hvor har du fått tak den holderen til ipad? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
o-hjelen Svart 12.Februar.2012 Del på Facebook Svart 12.Februar.2012 Universal instrument / styrekonsoll hos finn.no Sitér dette innlegget 77mod HANSVIK 14FOT 82mod Hortensnekka HB 620 83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715 86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41 Link to post
marjuz Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Hei, jeg bruker Asus eee pad og ikke iPad. Det er den hvor du kan koble på tastatur, som gir noen timer mer batterikapasitet. Holder til pad fulgte med båten, men kan spørre hvor selger kjøpte den. Mener de har slik på Seatronic. Har kun kjørt båten en tur, dvs 4 dagers tur fra Stavanger til Son. Kjøpte Navionics Europe, hvor du laster ned kart. Dermed er man ikke avhengig av tilgang til nett. Koster noen hundrelapper, men fungerer fint. Gir stort og oversiktlig bilde over hvor du er og hvor du skal. Men oppdatering var treg. Dvs kartet endret seg hvert 2-3 sekund. Det var litt stress når vi skulle inn til Egersund i mørket en novembernatt.... Bildet fra første innlegg er fra dag 1 på turen fra Stavanger, hvor vi kjørte så lenge det var lys (og litt mørkt). Dag 2 satte jeg opp Garmin 720, med innebygd GPS. Det tok ikke lang tid. Og der merket man forskjell på kvalitet når det gjelder oppdatering av kartet. Så min erfaring er at en iPad eller "android" pad er greit som backup eller noe man planlegger med. Tilbake til nytt instrumentpanel. Viser noen bilder av de knapper jeg lurer på. Håper noen som har en Scand Atlantic med gammelt panel kan hjelpe. "REFR" og "RES" er de jeg ikke helt ser hva som skjer når jeg trykker på dem.... Her er knapper. Hullet til instrumentpanelet. Her lurer man på om man klarer å koble møkka sammen igjen. Prøver en første versjon, og sjekker grader på sidepanelet. Som var feil, så det ble hjem i garasjen for nye versjoner. Nå begynner det å stemme bedre. Har til og med laget hull til skruene og fått festet panelene. Hjemme i kjelleren. Har ca 5 strøk lakk. Blir vel 3-4 til. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Lekkert Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Tilbake til nytt instrumentpanel. Viser noen bilder av de knapper jeg lurer på. Håper noen som har en Scand Atlantic med gammelt panel kan hjelpe. "REFR" og "RES" er de jeg ikke helt ser hva som skjer når jeg trykker på Refr - vil jeg tippe er kjøleskapet (refrigerator) Res - er nok reserve Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Fin blanding av norsk og engelsk ja. Og smart tv en til lakkeringsunderlag var jo smaaaart. Det så jo pent ut ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 har du forsenket instrumenetene? Sitér dette innlegget Link to post
marjuz Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Ja, brukte overfres på alle hull til måleinstrumentene. På denne måten kommer de litt ned, men det flukter ikke helt. Knappene har jeg ikke gjort noe med. Så de ligger litt over over panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Heisann! Blir jo knallbra dette!! Når jeg ser bildene dine, får jeg lyst til å rydde opp i instrumentene i Elwaroen og. Har vært innpå tanken å bestille ferdig panel til instrumentene, men det koster.. Får satse på din oppskrift tror jeg. Håper vi kan treffes på sjøen kommende sommer, nybåten vår blir nok liten i forhold til skuta deres Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Lekkert! Er det heltre teak du bruker? Ser tynt ut og med lite "ved" i enkelte hjørner. Er det ikke fare for sprekking, eller har du laminert emnene? Prosjekttråder er vitamin for båtfolket i vinterhalvåret. Sitér dette innlegget Link to post
marjuz Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 Hei "Kjapp", vi får satse på å treffes på sjøen. Vi har ingen planer enda. Men tror det er ferie i tre siste i juli og første i august. Jeg prøver forhandle meg frem til 3 uker på sjøen. Scand'en er vel ikke så mye større en Elwaro'n. Du har jo mer fart. Ble litt skuffet over kun 16 knop maksfart. Blir nok ny propell. Hils folket. Møkkalasset => jeg har brukt heltre i teak fra biltema. Fungerer fint. Må pusse og slipe treet en del først. Litt vindskeivt.. Og den tåler en del, selv om det er litt tynt noen steder. De nye knappene var større en de gamle. Men måtte gi det et par forsøk før jeg lagde sidepanel som faktisk passet. Sitér dette innlegget Link to post
marjuz Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Litt skuffet nå. Ser det er små prikker /bobler i lakken. Eller mulig små støvkorn. Det er ihvertfall tilfeldig blindeskrift rundt omkring. Mener dette ikke var der de første strøkene. Har pusset ned skikkelig med 180 papir. Føltes skikkelig glatt. Men etter et strøk er det små prikker igjen. Har ikke kjent etter enda. Må pusse skikkelig på nytt. Så vaske med rødsprit, mulig ny pensel, og så sånn svampepensel som drar ut luft. Det er mulig det er for mye støv i gangen panelet tørker. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Hva slags lakk har du brukt? Var første strøk epoxy? Epoxy avgir en damp/svetting som kan ødelegge for senere strøk med annen lakk. (Må mellompusses/vaskes) Sitér dette innlegget Link to post
marjuz Svart 18.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Bruker Jotun Ravilakk. Hadde tenkt Epifanes, men endte opp med Jotun. Startet med 2 strøk lakk med 50% whitespirit. Så ett strøk med 30% whitespirit. Pussing med 240 papir i mellom strøkene. Nå er det utynnet lakk med 240 papir puss i mellom. Gikk over til å vaske panel med rødsprit etter puss, isteden for miljøklut. Og gikk med spruteflaske, og "sprayet" rommet med vann en liten stund før lakking. Da ble det mye bedre. Ikke perfekt, men bedre. Det ene sidepanelet er skikkelig bra. Så er nok på sporet av noe.... Kun noen bittesmå ujevnheter der det ikke er perfekt. Tror nok det er brukerfeil. Vurderer i neste omgang å tynne ut med 10% whitespirit, og jobbe litt med skumgummifordeler. Det ser helt perfekt ut rett etter lakking. Så dukker det opp noen bittesmå prikker etterhvert. Leser også i div tråder at man kanskje bør kjøpe ny boks med lakk til det siste strøket. Må bare teste med frem. Man kan jo bli sprø av jakten på det perfekte. Og da er ikke fremdriften imponerende. Sitér dette innlegget Link to post
Sandly Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 Skal bli spennende å se når dette blir ferdig. Flott om du legger ut bilde Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 17.April.2012 Del på Facebook Svart 17.April.2012 har du bilder i fra produksjonen av panelene ? Blir kjempe bra. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 29.April.2012 Del på Facebook Svart 29.April.2012 Res er til lyset i kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
Mball Svart 1.April.2014 Del på Facebook Svart 1.April.2014 Hei, jeg kommer litt seint inn i denne tråden, men alikevell. Jeg har kjøpt en atlantic 82 modell, og instrument panelet trenger en oppgradering. Hvordan instrumenter bør jeg kjøpe? Har en Ford monark fra 1988. Setter veldig pris på tips her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.