Sjeldenutpå Startet 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2012 Hei! Eg veit at det er maange batteri og ladetråder, så beklager.. Men det er vanskelig for meg som er en enkel sjel å sette sammen all info til eget formål. Eg mista landstrøm i storm i vinter, og kjøleskapet gjorde knallbra jobb på startbatteriet mitt, siden venderen stod feil.. Eg fikk tre batterier i dag. Eg ønsker å teste de før eg setter de i båten. Eg trenger hjelp til å finne ut hvilke type batterier dette er, og om det vits å montere de ombord. De skal være max 5 år gamle(kan dette sjekkes?), og er ivaretatt av skipselektrikker. De byttes pga rutine i båten de kom fra. To av batteriene er 150Ah, og eit er 200Ah. Er det dumt å paralellkoble for å få 500Ah forbruksbank? Eg lurer på å sette det største som start, og de to minste som forbruk, men da har eg unødvendig stor startkapasitet trur eg. Kan eg sette eit lite som start og eit av kvart til forbruk? Her er bilder av batteriene: Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Båttransport D5L Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Hei ! Dette er knallbra batterier , produksjonsdato er gravert inn på toppen . Du finner alt av info på disse hos Staubo.no. Har selv 6x 12140 på forbruk. Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 http://www.binary-power.com/specification/BLDJM12-200.pdf Lag to forbruksbanker 300 og 200Ah og legg start til 200 banken., men jeg har ikke peiling. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Ah , ut med lupe å leite etter dato då Ja to banker vil eg ha uansett, for å sikre start. Men eg håpte å få størst mulig forbruksbank. Forslag til test for å sjekke om dei er i god stand? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
RSL Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Har du plass, kan du jo kjøpe et billig bibatteri til start, så har du stor forbruksbank i tillegg. Jeg har delt forbruket i to og har mao tre batteribanker. 1 x 85Ah til start. Dette kan jeg koble sammen med forbruksbankene om jeg ønsker (om jeg har glemt lade det ved kjøring feks) 3 x 85Ah timer i paralell til vanlig forbruk 2 x 108Ah som kun forsyner kjøleboksen. De to forbruksbankene kan kobles sammen om ønskelig og jeg har mulighet til å lade alle tre bankene samtidig for motor om jeg vil, eller lade hver av forbruksbankene med hver sin lader når jeg er på landstrøm. Om mitt opplegg er optimalt eller ikke, aner jeg ikke, men når jeg fikk tak i de to batteriene på 108Ah hadde jeg ikke plass til dem der resten av bettareiene står. De ble derfor plassert 15cm fra agregatet til kjøleboksen for å minimerere spenningstapet. Så har jeg trukket 2x25mm2 mellom de to forbruksbankene med en skillebryter. For meg har dette gitt meg minst et ekstra utedøgn uten å starte motor om ikke to, samtidig som jeg alltid har nok strøm til VHF, varmeapparat, belysning og start. Det er liskom fortsatt kjøleboksen som er den store strømtyven over tid ombord. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 (redigert) Ah , ut med lupe å leite etter dato då Ja to banker vil eg ha uansett, for å sikre start. Men eg håpte å få størst mulig forbruksbank. Forslag til test for å sjekke om dei er i god stand? Det er sikkert flere måter. Jeg ville målt hvilespenningen nå for få se tilstanden ca. 12,7V er fult.Et halvladet ca. 12,2 V Et utladet ca. 11,7 V Koplet de to 150Ah sammen med en lader. Og en lader på 200Ah batteriet Etter at lading er avsluttet målt hvilespenningen etter 3 timer på hvert batteri. Vet ikke om denne Batteritester er egnet?. Du kan tappe 50Ah og måle spenningen under og 3 timer etter og se om det er noe forskjell på batteriene. Du kan gjøre som RSL sier og kjøpe et startbatteri. Da har du tre forskjellige banker som skal lades og det er det flere tråder om. PS.Har ofte sett at dato år er slått inn på polene. Redigert 12.Februar.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Eg kan belaste de feks 50Ah ja. Men kva måler eg etterpå? Finner eg det i denne tabellen? http://www.binary-power.com/specification/BLDJM12-200.pdf Vil en belastning på 50 A i ein time, gi samme fall i spenning etter test som om eg brukte 1A i 50 timer ? For det er hvilespenning etter slik belastning som forteller om tilstand? Eg målte hvilespenning på de nå. 200Ah batteriet var 13.01V, de to på 150Ah var 12,92 og 12,91. De har stått en mnd uten lading etter de ble montert ut. Dette virker bra. Eg fann datostempel. Litt eldre en antatt. 200Ah var fra 2006, de to andre var fra 2005. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
volfro Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Hvilespenningen såg flott ut. Du kan bruke den nederste tabellen. Når det gjelder utladningstid så er det slik at jo større amperuttak di mindre strøm får du ut av batteriet, men det tar jo tabellen høgde for. Mer info om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Peukerts lov medfører ogaå at det lønner seg med en stor batteribank istedet for 2 mindre banker. Spesielt dersom du kjører inverter eller andre storforbrukere, vil en stor batteribank ha større effektiv kapasitet enn dersom du splitter de samme batteriene opp på to banker. En annen fordel med en stor bank, er at utladningen blir mindre med samme daglige forbruk. Dersom ditt daglige forbruk vil utlade en liten bank til 50%, vil det samme forbruket bare utlade til 25% dersom en har en stor bank istedet. Forholdet mellom utladningsdybde og levetid (målt i antall utladninger) er ikke lineært, dvs at dersom gjennomsnittelig utladning reduseres fra 50% til 25%, vil batteribankens levetid mer enn fordobles. Jeg tror jeg villa ha fulgt rådet til RSL. Dvs kjøp et billig startbatteri, og koble alle tre Leoch batteriene dine i parallell slik at du får en stor forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Jeg tror jeg villa ha fulgt rådet til RSL. Dvs kjøp et billig startbatteri, og koble alle tre Leoch batteriene dine i parallell slik at du får en stor forbruksbank. ER det lurt og kople 150+150+200Ah til en bank, er ikke det å ødelegge 200Ah batteriet?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Regina III Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 ER det lurt og kople 150+150+200Ah til en bank, er ikke det å ødelegge 200Ah batteriet?? Dette er nok en gammel og svært så seiglivet "and" / vandrefortelling som blir gjentatt selv fra folk som burde vite hva de snakker om. At du kan få litt skjevbelastning, ja, men drap ? Jeg har spurt mange, men har ennå til gode å få en troverdig forklaring på hvordan/hvorfor omtalte drap skulle foregå. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Ja dette med skeiv fordeling var ein abv tingene eg tenkte var problematisk. Ikkje under bruk, men under lading. Vårt bruksmønster er kanskje to-tre dager utpå, og 5-14 dager på brygga med stabil landstrøm. Da er det 50A lader som får god tid å toppe uansett. Eg husket feil om hvilespenninga, den var 13,11 på det store, og 12,91 + 12,97 på de små. Men det var nesten det samme. Eg lar alle 3 få eit døgn med lader før eg begynner test. Men eg har bare 1 lader, slik at det vil være tre døgn forskjell i ladetid før test begynner. Nokon som har forslag til test? Eg har søkt litt her uten å finne detaljert nok test til å kopiere Hvor mange og store lyspærer skal eg koble sammen feks? Eg må prøve å lese meir ut av den tabellen.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Nokon som klarer/har lyst å forklare hvordan eg skal lese den tabellen? Eg trur eg skal belaste batteriet x anntall timer med x anntall watt, og etterpå ha xVolt for å være fornøyd....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pipp Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Lad alle batteriene i paralell. Da blir som når du ligger med landstrøm. Du burde få rikelig med strøm ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 For 6-7 år siden fikk jeg gelebatterier fra en basestasjon for telenettet som skulle kasseres grunnet "periodisk bytte av batteribank". Batteriene er fremdeles friske og fine. Tok ingen "test" for å finne tilstand, målte kun hvilespenning som var fin. Hadde det vært meg, hadde jeg klasket dem sammen i parallell og ferdig. Synes dette med batterier blir litt for vitenskapelig til tider Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Høres flott ut , ofte kostbare batterier i slike installasjoner. Det på 200Ah veier 64kg. Og i prisnippet er eg ikkje betenkt på batterie, eg ville egentlig lære litt om korleis en kan sjekke batteri uten å måle syrevekt. Den jevne BP'er ville bare målt hvilespenning summerer eg. Men eg har funnet ein del info på nettet, bla fra sønnak, og forstår meir og meir av tabellene som var lenger oppe Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.