omhI Startet 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2012 Hei Bruker å starte båten med jevne mellomrom nå om vinteren. Lader står og lader batteriene. Kan lader stå og lade mens jeg kjører motor noen minutter på tomgang? Kan jeg ødelegge dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 De fleste ladere kan stå på mens man starter, men dog finnes det få (skjelden) som kan får skade. Les bruksanvisningen om det står noe der. Dynamoen ble helt uberørt av det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Tror jeg ville latt være å startet motoren for så å kjøre bare et par minutter på tomgang, sliter mye mere på motoren en godt er Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Halcyon Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Vis det skjer noe med laderen er det bare att sikringen går... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Hos meg står det lapp om at man ikke skal kjøre lader, generator og motor samtidig. Jeg har ved et par anledninger glemt meg bort uten at dette har fått konsekvenser. Har Mastervolt 24/75. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Har aldri tatt slike hensyn vedr lader. Starter opp når eg har lyst. Men som nevnt tidligere over her, motoren må få gå lenger en eit par minutter, slik at den blir varm. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Knert1 Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Jeg slår av laderene mine, har Mobitronic med fjernkontroll. Dersom jeg glemmer å slå av, så slukker ikke ladelampen og antar at dersom dette holder på en stund, så ryker vel ett eller annet dyrt og da normalt på den mest kronglete plassen. (F,eks diodene inne i dynamoen) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
RSL Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Jeg har glemt å koble fra landstrømskabel en dullion ganger før jeg starter motor. Laderen er alltid koblet til om landstrømskabelen er koblet til på land og det har enn så lenge ikke gjort noen som helst skade hverken på dynamo eller lader. Om det samme gjelder for din lader, vet jeg ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Fjellbonden Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Verre å glemme laderen når jeg kobler landstrømmen direkte i inverteren på 2500 W. Da går strømmen i ring - forbruksbank, inverter, lader, forbruksbank, osv med eventuell supplering av dynamo. Følger heldigvis med så det ikke får pågå mange minuttene. Med denne løsningen får jeg 230 V til alle forbrukere uten avanserte, plasskrevende og dyre omkastere. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Hei igjen Laderen er av type mascot og det tår ikke noe om dette i bruksanvisningen. Når det gjelder å kjøre motoren varm - jeg har en ford sabb 2728 TIM og den blir ikke varm på tomgang! Ikke om den står og går i en time heller. Må ha motstand for å bli varm. Grunnen til at jeg starter den nå og da er for å få litt olje rundt i motoren. Trodde det var lurt - eller? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Etter hva jeg har lest og hørt er det ikke lurt og fører til veldig mye slitasje Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 (redigert) Eg fikk eit tips ein gang. Du skal bare kinne rundt med stoppwiren ute, eller stoppknappen inne. Til du ser oljetrykk er oki. red: du har vel lukket ferskvannskrets på motoren, altså burde du sjekke om termostaten holder lukket. Du burde fått varme. 50 grader på tomgang og 60-70 grader på 11-1200 omin. Redigert 13.Februar.2012 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joerg Becker Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Hei igjen Laderen er av type mascot og det tår ikke noe om dette i bruksanvisningen. Vel, uten at jeg ville sverge på det tror jeg likevel at den Mascot tåler det. Ellers hadde den sikkert gått til helvete allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Grunnen til at jeg starter den nå og da er for å få litt olje rundt i motoren. Trodde det var lurt - eller? Nei. Spar starten til du skal bruke båten i stedet. Motoren har ikke vondt av å stå ubrukt noen måneder, det er kaldstartene som tilfører slitasje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
haugi Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Grunnen til at jeg starter den nå og da er for å få litt olje rundt i motoren. Trodde det var lurt - eller? Hørte noe en gang om at en burde kjøre motoren varm om en starter sånn av og til, pga at det kan danne seg kondens i olja, og en da pisker denne rundt uten at det fordamper, og det kan dannes rust av det. Om dedt stemmer vet jeg ikke, høres nesten litt usansynlig ut syns jeg. Det var den gang snakk om motorsykkelmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Stålsatt Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Verre å glemme laderen Nei, vær ikke så bekymret for laderen når dere starter opp for å kjøre folkens. Jeg syns det er langt verre å glemme å ta ut landstrømkabelen før man kjører (i hvert fall mye flauere). 😠Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.