Ninjan Startet 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2012 Jeg må kjøpe meg en utenbordsmotor til seilbåten min, men lurer på hvor mange hk jeg bør ha. Skuta er 26ft. og veier ca 2500kg. Tror dere en 6hk 4-takter holder? Noen som har en til salgs? Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
tomeriks Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Har erfaring med Maxi 77 med både 6 og 8 hk yamaha. Merket lite forskjell på disse 2 motorene, så jeg vil si ja til 6 hk 4 takt. Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 høres bra ut! det er jo ganske mye prisforskjell på de to. Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
sveini 95 Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 HEI Har du hatt utenbords tiligere? Hvis nei, så vil antagelig en 6hk 4 takter bli veldig tung for noen typer motorfester. Husk å ta det med i betrakning. Jeg har selv en maxi 77 som det ble instalert en 4 hk 4 takter motor på etter at innenbodsmotoren havarerte, selv hvor mye motorfester er polstret på innsiden ( 1 m med 2x4 plank.) så ved fult pådrag buler skråget utover av kreften... Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Om du søker litt på forumet så finner du flere tråder som omhandler temaet. Selv har jeg en 6hk langstamma totakter på min Columbie 66, dette holder fint, dog har jeg bytta propellen til en Hi-Trust propell bygget for skyv og ikke fart. Det finnes flere påhengere beregnet for nettopp seilbåt, nettopp for å gi deg lang nok stamme og rett stigning på propell. Kan også være greit sjekke om motoren kan levere strøm til lading av batterier etc, selv om en 6hk sikkert ikke leverer allverden :) Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 12.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 Takk for gode svar, det blir nok en Mercury F 6 ML 4-takt. Har fortsatt innenbordsmotor som fungerer, men det er greit å ha reservemotor når jeg skal seile melkeruta med start nå i sommer. Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
tomeriks Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 HEI Har du hatt utenbords tiligere? Hvis nei, så vil antagelig en 6hk 4 takter bli veldig tung for noen typer motorfester. Husk å ta det med i betrakning. Jeg har selv en maxi 77 som det ble instalert en 4 hk 4 takter motor på etter at innenbodsmotoren havarerte, selv hvor mye motorfester er polstret på innsiden ( 1 m med 2x4 plank.) så ved fult pådrag buler skråget utover av kreften... Hvordan buler skroget utover ved pådrag? Dette høres ikke bra ut. Har aldri opplevd noe slik. Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Hvordan buler skroget utover ved pådrag? Dette høres ikke bra ut. Har aldri opplevd noe slik. Får å si det sån, ved pådrag presses nedre del av motorfeste inn og øvre utover. er ikke pent. men leste nå et tiligere svar her i denne tråden om propellvalg. mulig det kan ha noe og si. Men nå har jeg endelig fått fikset innenbordsmotoren. så nå er eg virkelig klar til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.