Petterøe Startet 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2005 Godt Nytt År ! Har fått 3 fots syken (minst!), og følger båtmarkedet med argusøyne. For øyeblikket er markedet i Norge preget av lite utbud, til HØYE priser. Det finnes en del import-Baylinere, men jeg synes ikke det er aktuellt å handle usett båt fra USA. Har imidlertid funnet en del mulige båter i EU, til skapelige priser. Legger man imidlertid til norsk HK og MVA avgift blir prisene ikke fullt så skapelige lenger. Jeg mener å ha sett en sak hvor ESA (EU`s kontrollorgan) ikke godtok norsk MVA på bruktimporterte båter (til Norge). Man mente da at EU-MVA allerede var betalt da båten var ny, og at man ved mva krav på nytt i prinsippet ville måtte betale mva to ganger. Vet noen hvordan denne saken står ? ( Eller husker jeg helt feil). Kan man eventuellt få fradrag for EU mva, ved bruktbåtimport ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) Jeg har hørt om saken som du refererer til, men jeg har ikke sett noe nytt siden det opprinnelige nyhetsoppslaget. Du kan slippe å betale mva i EU hvis du skal eksportere båten ut av EU (f.eks. ved kjøp av ny båt, eller "firmayacht"), men du kan ikke få tilbake allerede betalt (av første eier) EU-mva. Geir Redigert 7.Januar.2005 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Godt Nytt År ! Har fått 3 fots syken (minst!), og følger båtmarkedet med argusøyne. For øyeblikket er markedet i Norge preget av lite utbud, til HØYE priser. Det finnes en del import-Baylinere, men jeg synes ikke det er aktuellt å handle usett båt fra USA. Har imidlertid funnet en del mulige båter i EU, til skapelige priser. Legger man imidlertid til norsk HK og MVA avgift blir prisene ikke fullt så skapelige lenger. Jeg mener å ha sett en sak hvor ESA (EU`s kontrollorgan) ikke godtok norsk MVA på bruktimporterte båter (til Norge). Man mente da at EU-MVA allerede var betalt da båten var ny, og at man ved mva krav på nytt i prinsippet ville måtte betale mva to ganger. Vet noen hvordan denne saken står ? ( Eller husker jeg helt feil). Kan man eventuellt få fradrag for EU mva, ved bruktbåtimport ? Har kjøpt båt i Italia og tatt "hjem" til Storbritania nettopp pga disse prisene.... Sør i EU er det ennå billigere enn i Storbritania ... ca 30%...Sjekket deretter med Toll og Avgift vedr import til Norge som et alternativ ved en senere anledning, og fikk klar beskjed at HK avgift of full MVA blir krevd ved import.... Beste du kan gjøre er å finne den rette båten, forhandle prisen nedover ... slå av for mangler /vedlikehold / service / meklerprovisjon / osv ... osv... slik at kjøpssummen blir så lav som mulig .... hva du betaler i service osv., og til hvem er vel irrelevant for Tollog Avgift, da det er kjøpssummen og andtall HK de er interessert i ... mange muligheter her med "de-tuned" maskiner osv... gjelder bare å finne den rette båten ... jeg fikk min "billig" og hvis jeg en gang importerer til Norge, så vil den fremdeles være "billig" i forhold til Norske Priser.... IM hvis du har fler spørsmål... ellers kan du lese noe her om mine erfaringer.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sydvesten Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Det er sålangt kun blitt med praten vedrørende denne saken fra ESA. Dette gjelder forøvrig ikke bare båter, men også alt annet man kjøper brukt fra EU/Eøs området. Pr. i dag er det nok 25% mva. å betale på hele kjøpesummen og frakten ved import til Norge. Nå er det jo ikke nødvendig å handle usett fra hverken EU eller USA, det går jo fly over dammen daglig, ja opptil flere også. Flybilletten koster jo mindre enn besparelsen man får på kjøp av elektronikk i USA, dermed er den jo gratis. Skal man bruke noen kroner på en båt, så er vel ikke reisekostnader på 4-5000 kroner noe å grine over. Dermed slipper man jo å kjøpe usett. Nå er det jo andre ting som koster mere ved import fra "uniten" enn dette... Men til slutt så er det nok slik at han Per Kristrian skal nok ha sine 25% som merverdiavgift uansett om det betalt i andre land tidligere.... Hva fremtiden vil bringe er ikke så godt å si, men at regjeringen vil gi slipp på mva. inntekter uten kamp tviler jeg sterkt på Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Skipper Worse Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 hva du betaler i service osv., og til hvem er vel irrelevant for Tollog Avgift, da det er kjøpssummen og andtall HK de er interessert i ... Pr. i dag er det nok 25% mva. å betale på hele kjøpesummen og frakten ved import til Norge. Hvis du f. eks. utstyrer båten med mer enn det den hadde ved kjøp før du tar den til Norge, eller på annen måte legger mer penger i den enn kjøpekontrakten viser, skal det nok betales mva. av det også. Dessverre. Om du tar inn båt de-tuned til 2X200 hk og senere trimmer opp igjen til 2X300 skal du nok pent betale full avgift; om du ikke allerede blir avkrevet det ved innførsel (men det krever jo litt innsikt hos Tollvesenet). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Divemaster Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Hvis du f. eks. utstyrer båten med mer enn det den hadde ved kjøp før du tar den til Norge, eller på annen måte legger mer penger i den enn kjøpekontrakten viser, skal det nok betales mva. av det også. Dessverre. Om du tar inn båt de-tuned til 2X200 hk og senere trimmer opp igjen til 2X300 skal du nok pent betale full avgift; om du ikke allerede blir avkrevet det ved innførsel (men det krever jo litt innsikt hos Tollvesenet). Det var ikke utstyr jeg mente.... Avertert pris = €100K 15% avslag gir €85K Men det bør være beroligende på alt OK.... og Service på maskiner er tatt... Deretter finner du at Service bør taes, og at diverse ting bør gjøres ... bunnventiler osv ... så derfor forhandler du nok et avslag i prisen på ... 10%, som gir € 76,500 som da blir kontraktssummen, og derfor avgiftsgrunnlaget.... og som også gir grunnlag for meklergebyr som bekrefter salgsprisen.....hvis det ikke la grunnlag for avgiften, så ville det jo bli det samme som om hvis du var på tur og måtte kjøpe deler og tjenester i Danmark/Sverige for å kunne fortsette turen din, så måtte du da betale 25% MVA på disse tjenestene når du kommer tilbake Norge. Annet er hvis skipspapierene sier 2x200, så vil dette også være avgiftsgrunnlaget...med mindre at det er åpenlyst feil.... ellers så ville jo direktoratet kunne si "veeeel disse maskinene kan teoretisk taes opp til 400HK, så det blir da NOK x mer takk", ....noe som også blir helt feil .... Å trimme opp en båtmotor er ikke gratis, og krever sitt av kostnader uansett... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
kes Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Det er ikke bare MVA og HK avgiften du må betale ved importen. Ikke glem miljøavgiften på kr. 57,00 pr. kjøleskap. "Min" toller glemte ikke dette, men heldigvis var det bare 1 kjøleskap ombord! Totalsum MVA, HK avgift og miljøavgift ved fakturaverdi rett over NOK 1 mill. ca. kr. 302.000........... PS: Jeg glemte MVA av transporten til Norge. Det ble et par tusen av dette også. Redigert 8.Januar.2005 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2005 Det er ikke bare MVA og HK avgiften du må betale ved importen. Ikke glem miljøavgiften på kr. 57,00 pr. kjøleskap. "Min" toller glemte ikke dette, men heldigvis var det bare 1 kjøleskap ombord! Totalsum MVA, HK avgift og miljøavgift ved fakturaverdi rett over NOK 1 mill. ca. kr. 302.000........... PS: Jeg glemte MVA av transporten til Norge. Det ble et par tusen av dette også. <{POST_SNAPBACK}> Jøss. Kjøleskapet ble nok glemt da Falcon'en tok turen fra Strømstad til Sandefjord. Må sporenstreks ringe tollboden! (Alt foregikk helt streit, men kjøleskapsavgift var ny for meg). Ellers er det vel ganske enkelt: en betaler mva. beregnet ut fra CIF-verdi (Cost, Insurance, Freight), hk-avgift tillegges _før_ mva. beregning. Moral: Det er mest å hente på import av nybåt/evt. båt som har vært eid av mva-pliktig bedrift. Ellers betaler en moms på moms. Just my 2 cents. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.