Jump to content

Hvor kan jeg få tak i ny hovedbryter 230V anlegg

Kaptein_Kaos

Recommended Posts

Du må spesifisere hva den brukes til og hvilke andre komponenter som står i kretsen, dette for å bestemme om det for eks. er en hydraulisk / magnetisk sikring som er beregnet for å også være en bryter, -eller om den for eks. står montert som et vern til en generator.

Jeg tipper dette enten er en sikring / motorvern til et aggregat eller noe gammelt rask som opprinnelig var beregnet til et 110 volt anlegg i båten din siden den er ratet til 30 ampere.

Det ser i alle fall ut som det er en enpolt sikring men av den typen som drar av "nøytral leder" i samme slengen.

Søk på Ebay.

Alternativt kan du oppdatere alle sikringsbryterne dine, da får du det likt. Når denne ser slik ut hvordan står det til med resten da?

Er type bryter som blir festet i innsiden panelet med to skruer satt i utenfra, slik at bare bryteren stikker ut, ser det ut som?

Helt vanlig sikringstype det der, kan hende skruehullene varierer fra produsent til produsent

Du må spesifisere hva den brukes til og hvilke andre komponenter som står i kretsen, dette for å bestemme om det for eks. er en hydraulisk / magnetisk sikring som er beregnet for å også være en bryter

Bryteren står montert som hovedbryter på sikringspanelet i en 1990 modell Fairline, og hva angår hydraulisk\mekanisk etc. skal vel muligens kunne leses ut ifra det som står på den ?

Jeg har uansett ikke funnet tak i noen erstatning her til lands...om jeg ikke tar feil så er dette "en DPST: Double Pole Single Throw" bryter, så om noen kan komme med tips om hvem som kan skaffe en som går i de orginale monteringshull så hadde det vært flott.

Kaptein_Kaos

Dual pole single throw betyr som jeg skrev i mitt forrige innlegg at det er en enpolt sikring (overstrømsvern) som drar av den andre fasen. Det vil i enklere termer si at den bare måler strømmen i den ene fasen.

Dette er ikke lovlig i Norge så du skal erstatte den med en topolt med mindre du har skilletrafo installert. Størrelsen på sikringen tilsier at dette opprinnelig var et 110 volt anlegg. Stemmer det?

Dette er ikke lovlig i Norge så du skal erstatte den med en topolt med mindre du har skilletrafo installert. Størrelsen på sikringen tilsier at dette opprinnelig var et 110 volt anlegg. Stemmer det?

Den står som en hovedbryter i båten min, selvsagt så er det en topolt hovedsikring med innebygd jordfeilbryter, rett etter landstrømkabelen er kommet ombord, er det allikevel ulovlig å benytte denne bryteren min som hovedbryter ?

Hvorvidt el anlegget er oprinnelig 110v vet jeg ikke, men båten er levert ny til Frankrike, og kontaktene rundt om i båten ser orginale ut og er av "norsk" variant.

Kaptein_Kaos

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...