Kaptein_Kaos Startet 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2012 Skulle hatt tak i ny 230V hovedbryter, er det noen som kan hjelpe meg med tips på hvor en lignende kan fåes tak i ? Tekst som står på den gamle: "stopcircuit, made in france, GDU 30U 53, 30A, 240/415 V AC, 3000, 09/88." Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Heisan. Går det ikke an å bruke en automatsikring, eller passer ikke den inn? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 13.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Heisan. Går det ikke an å bruke en automatsikring Jo, det hadde sikkert gått an og bruke, men jeg hadde håpet å få tak i en lik, eller lignende for å beholde ting så orginalt som mulig.. Bryteren hører til en Fairline fra 1990, om det kan hjelpe noen.. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Du må spesifisere hva den brukes til og hvilke andre komponenter som står i kretsen, dette for å bestemme om det for eks. er en hydraulisk / magnetisk sikring som er beregnet for å også være en bryter, -eller om den for eks. står montert som et vern til en generator. Jeg tipper dette enten er en sikring / motorvern til et aggregat eller noe gammelt rask som opprinnelig var beregnet til et 110 volt anlegg i båten din siden den er ratet til 30 ampere. Det ser i alle fall ut som det er en enpolt sikring men av den typen som drar av "nøytral leder" i samme slengen. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 13.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2012 Søk på Ebay. Alternativt kan du oppdatere alle sikringsbryterne dine, da får du det likt. Når denne ser slik ut hvordan står det til med resten da? Er type bryter som blir festet i innsiden panelet med to skruer satt i utenfra, slik at bare bryteren stikker ut, ser det ut som? Helt vanlig sikringstype det der, kan hende skruehullene varierer fra produsent til produsent Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Du må spesifisere hva den brukes til og hvilke andre komponenter som står i kretsen, dette for å bestemme om det for eks. er en hydraulisk / magnetisk sikring som er beregnet for å også være en bryter Bryteren står montert som hovedbryter på sikringspanelet i en 1990 modell Fairline, og hva angår hydraulisk\mekanisk etc. skal vel muligens kunne leses ut ifra det som står på den ? Jeg har uansett ikke funnet tak i noen erstatning her til lands...om jeg ikke tar feil så er dette "en DPST: Double Pole Single Throw" bryter, så om noen kan komme med tips om hvem som kan skaffe en som går i de orginale monteringshull så hadde det vært flott. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Dual pole single throw betyr som jeg skrev i mitt forrige innlegg at det er en enpolt sikring (overstrømsvern) som drar av den andre fasen. Det vil i enklere termer si at den bare måler strømmen i den ene fasen. Dette er ikke lovlig i Norge så du skal erstatte den med en topolt med mindre du har skilletrafo installert. Størrelsen på sikringen tilsier at dette opprinnelig var et 110 volt anlegg. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Dette er ikke lovlig i Norge så du skal erstatte den med en topolt med mindre du har skilletrafo installert. Størrelsen på sikringen tilsier at dette opprinnelig var et 110 volt anlegg. Stemmer det? Den står som en hovedbryter i båten min, selvsagt så er det en topolt hovedsikring med innebygd jordfeilbryter, rett etter landstrømkabelen er kommet ombord, er det allikevel ulovlig å benytte denne bryteren min som hovedbryter ? Hvorvidt el anlegget er oprinnelig 110v vet jeg ikke, men båten er levert ny til Frankrike, og kontaktene rundt om i båten ser orginale ut og er av "norsk" variant. Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Er Dette noe du kan bruke? KUA Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkua Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Her er en du kanskje kan bruke men er bare 20A. Eller så har du en her som er 30 A. KUA Redigert 14.Februar.2012 av Sjøkua (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Kaos Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Her er en du kanskje kan bruke Eller så har du en her som er 30 A. KUA Tusen takk, ja denne ser jo ut til å passe både i størrelse og i monteringshullene, det gjenstår bare og se om vedkommende sender til Norge.. Takk for hjelpen ! Kaptein_Kaos Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.