Jump to content

kan man ta en maxi 77 ut på jordomseiling?


max-fax

Recommended Posts

Ormen Stutte seilte vel over Atlanteren og tilbake engang på 70 tallet (1977). Så bør ikke være noe problem å ta den hele veien.

 

Tror flyt forlag har boka som ble skrevet.

 

 

Red:

Var vist i 1979.

 

http://www.flyt.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=13&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=29

Redigert av NorSiglar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I 1979 var en Maxi 77 en ny båt. I dag er en Maxi 77 en over 30 år gammel veteran. Om den skal være greit til jordomseiling må det antagelig tas "alt". Fra stående rigg, rorinnfestning til vinsjer. Samtidig kan det tenkes at en så pass gammel båt har også strukturelle skader som er ikke helt åpenbart.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ormen Stutte seilte vel over Atlanteren og tilbake engang på 70 tallet (1977)

Ormen Stutte var ingen Maxi 77 nonod.gif

 

Det var en Maxi 68..... giggle.gif

 

Så fra min gode plass i sofaen vil jeg skråsikkert hevde at du kan dra på jordomseiling i en Maxi 77, forutsatt (som andre hevder her) de riktige modifikasjonene og utrustningen.

 

"Den beste båten å dra på langtur med er den du har..." Jeg tror det er mye riktig i det.

Alt for mange venter med langturdrømmene til de kan skaffe seg den "riktige" båten. Da har det som regel i mellomtiden dukket opp både familie og huslån som gjør det litt vanskeligere å kaste fortøyningene.....

Link to post
Share on other sites

Jeg kaster loss nå i sommer mot Karibia i en Nord 80, denne er vel ikke noe mer merritert en Maxien hvertfall. Men hvis man bruker hodet litt under veis og ikke presser båten hele tiden for å komme fortest mulig frem, så går det nok bra :thumbsup:

 

Har ikke vært ute i storm med henne ennå, men fikk prøvd meg litt i en kuling i høst og det gikk fin fint hvertfall!

www.vikingsonadventure.blogspot.com

Link to post
Share on other sites

Ooops.. Var vist Maxi 68 ja, beklager feil opplysningen.

 

NorSiglar har vært rundt jorden 2 ganger, bygd i 1984, og hatt folk boende ombord i mesteparten av tiden siden.. Og jeg ville ikke vært bekymret for å ta henne ut på tur igjen. Så ikke la alderen skremme deg, virker som mange av båtene ble mer solid bygd i plastbåtens barndom (eller var det ungdom?) Det viktigste jeg lærte på seilasene med NorSiglar før jeg overtok var nettopp å ikke presse henne frem i dårlig vær, bruke hode og ha god tid. Stå på!! Og god tur!!!

Link to post
Share on other sites

Valkyrien på 22 fot traff jeg mange ganger på tur fra Norge til New Zealand.

 

Dette må jeg si overasket meg....eek.gif En Lesure 22 befinner seg etter min oppfatning svært mange divisjoner under en Maxi 77 seilmessig (har seilt begge...) og er vel en båt jeg personlig ville ha vært skeptisk til på langseilas.

Om en Lesure 22 kan seile jorda rundt kan vel omtrent alt annet med mast på klare det....wink.gif

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Passe størrelse er såpass at man kan leve komfortabelt ombord, men likevel kunne handle alene på vakt.

 

Man kan bli så ekstrem "kompaktseiler" som Svend Yrvin, eller som Røkkes båt...

 

Alvorlig talt: Det som er viktig er at båden er solid nok for hardt, uventa vær. All utrustning må tåle de ekstreme belastningene en båt som går 24/7 i mange uker blir utsatt for, i salte og våte omgivelser. Det er ikke så viktig å være så veldig godt utstyrt, mer viktig er at det utstyret man har vil holde, og at man har backup på det. Svært viktig at man selv kan reparere NÅR det går i stykker. (..jeg skrev NÅR, for å håpe på HVIS kan bli en skjebnesvanger illusjon.. :giggle: )

 

BON VOYAGE!

 

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Legg i vei du og høst erfaringene mens du ennå har lysten og motet på plass. Ikke utsett planlagt avreisedato, men kom deg avgårde ellers blir du, som mange andre, sannsynligvis værende i din trygge hjemmehavn i påvente av at du finner ut at du mangler noe. Det meste av det en mangler høster og supplerer en underveis. Som jo også kan gjøres om til noe av moroa med seilasen. Velg korte distanser og fullfør disse. Enklere å avbryte underveis med selvrespekten intakt. Ikke tenk for mye på at du har tenkt deg hele melkeruta rundt. Og ikke press denne båten for mye, men legg bi og avvent situasjonen. Har du tidspress over deg så velg da heller en kortere seilas før du vender nesa hjemover og du vil likevel oppleve mye glede over det du har gjennomført.

 

Når dette er sagt så ha i bakhode at du selv kan fikse saker å ting som går i stykker for dette vil du høyst sannsynlig oppleve mere enn en gang. Før du drar så gå skikkelig over båten og se for deg situasjoner over det som kan gå i stykker og hvordan du selv kan reparere/erstatte dette. Det vesentligste som kan stoppe seilasen er jo riggen, roret og til dels motoren. Sistnevnte er ikke så viktig om du har parafinlamper/lanterne ombord. GPS kan du lade på de underligste måter. Gjerne ett godt atlas med gode kart over ruta. Flaggstatens flagg til de du måtte besøke. Er du god til å tegne og fargelegge kan du komme unna med dette, men ikke fornærm flaggstaten med et dårlig kopi. Signalflagg kan fortsatt bli nyttige på tross av at mange har glemt ut hva disse betyr. Ikke minst ha dine og båtens papirer i orden til enhver tid og ei velfylt skipskasse og slappkiste.

 

God :sailing:

 

Igjen glemte jeg høfligheten. Velkommen til oss gærne båtfolk :flag_bp:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Man kan selvsagt legge ut på langtur i en M77. Båten er på størrelse med Albin Vega, båten som Jarle Andhøy brukte bl.a. på turen til Antarktis (Bersærk I) og senere til nordishavet (Bersærk II). Personlig ville jeg imidlertid ikke reist ut på jordomseiling i en så liten båt, men det har mest med komfort å gjøre.

 

Jeg vil vel også tilføye at å seile på havet innebærer en viss risiko og at sikkerhetsmarginen øker med antall fot.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vega 27 er en ingen båt for lange seilas. Men har en flaks kan også det gå bra. Det handler ikke om godt sjømannskap.

 

Hva er grensen for hvor langt man kan seile en Vega 27 før man blir en dårlig sjømann?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

Jeg vil vel også tilføye at å seile på havet innebærer en viss risiko og at sikkerhetsmarginen øker med antall fot.

 

 

Sikkerhetsmarginen KAN øke med antall fot, men dette er langt fra noen vedtatt sannhet i alle tilfeller.

 

Ein mindre båt er enklere både handteringsmessig ved både seilas og spesielt ved eventuelle krisesituasjoner.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

takk får alle tilbake meldinger å den varme velkomsten. Liker meg godt her med dere gærne båt folk. komfort er ikke noe jeg/vi setter høyt.

er i full gang med Planlegging. håper på å kunne dra om 1 til 2 år.

er det noen av dere som vet Ca. hvor mye penger det går på en lang tur som varer i til 2 år. vet man ikke kan sette en fast sum på det. trenger ikke å leve som en rik slask. båten kommer til å være i ganske bra stand når vi drar.

 

kom gjerne med flere tipps

Redigert av max-fax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Lars. Mulig det. Og hvis man spikker fliser kan man jo også hevde at en stor båt med hull i er mindre sikker enn en liten tett en..

 

Men generelt vil det være slik at jo større båt, jo mer sjødyktig. Og jo mer sjødyktig, jo mer sikker... Hvis man imidlertid er ute etter å presse grenser så vet vi jo hva andre har klart å få til med Maxi 68, Vega og mindre båter.

 

Jeg presser ikke grenser når jeg er ute til havs. Til det har jeg alt for stor respekt for naturkreftene.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...