Barbaria Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Det viktigste er vel å holde seg borte fra uvær samt og ikke treffe noe i vannet. Klarer du det kan du vel seile et badekar i så måte. Mindre båt bør ha et tilsvarende bedre utbygget system for værmottak og kunnskaper som tar de nødvendige hensyn til planlegging av ruten. Uten at jeg har erfaring på det området. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
"Mathilde" Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 det er det bare å dra da. Er det så enkelt? Hvor mye erfaring har du max-fax? Sitér dette innlegget Link to post
blåttvann Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 (redigert) Vega 27 er en ingen båt for lange seilas. Men har en flaks kan også det gå bra. Det handler ikke om godt sjømannskap. Jeg har lest en del om kryssing av åpne hav i det siste, og Vega 27 er ofte listet opp som en god kandidat for den slags: http://atomvoyages.com/index.php/planning/good-old-boats-list#Albin%20Vega%2027 http://bluewaterboats.org/about/index/ Den er liten og byr ikke på mye komfort, men hva gjør en godt utstyrt Vega uegnet? Spør av oppriktig interesse her, ikke for å være spydig. Kunne tenkt meg en båt i prisklasse under 150K som kan frakte et mannskap på tre til Kanariøyene uten mye ombygging og påkostning, og Vega virker grei i så måte. Redigert 18.Februar.2012 av blåttvann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Som jeg nevnte er det mest pga komforten jeg ikke kunne tenkt meg å seilt denne båten så langt. Det er greit å sitte i sofakroken og legge opp teoretiske vurderinger på hva som kan gå an og ikke. Det vi snakker om her, er mange, mange timer, eller kanskje helst mange, mange dager, for ikke å snakke om uker, i en liten båt. Ser at Max-fax i utgangspunktet ikke er så opptatt av komfort, men hva etter noen uker i sjøen? Er det f.eks snakk om å ha det all right, eller å bevise et eller annet? Jeg bare spør.. Håper ikke jeg jeg fremstår som altfor negativ nå, men jeg er ikke sikker på om det er riktig å oppfordre folk til å sette av sted på så lange seilaser i så små båter. Jeg er ikke den som ubetinget roper hurra og klapper i hendene. Det er greit med eventyrlyst, men en liten porsjon realisme er også ok. Det virker forøvrig som om en del av dem som spør er relativt uerfarne seilere, med dårlig økonomi. Kanskje på sin plass å nevne at små billige og sparsomt utstyrte båter med uerfarent mannskap ute på det store havet, er flere dårlige kombinasjoner på en gang. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Dette blir tro og litt ukvalifisert synsing men jeg tror en Vega kan fungere forutsatt at båt og utstyr er i god nok stand. Desverre finnes det nok knapt en vega å få kjøpt som er i god nok stand for den type seilas det her er snakk om, så man må regne med ganske store kostnader før båten er klar for avgang. De vega'ene jeg har sett er stort sett ganske slitne og det kommer nok mye av at Vegaer er typiske lavbudsjettbåter og har vært det i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Svensk Vega entusiast: http://www.sailingontherocks.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Ninjan Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 Kast loss og dra avsted med liten båt! Komforten er ikke så ille som folk her skal ha det til, de har store yachter og masse utstyr som egentlig ikke trengs, så de klarer ikke å se for seg livet litt mere primitivt og billig. Men for oss unge som har drømmen om å seile rundt på de syv hav og leve livet er det faktisk ikke så ille med en 26-27ft`er, det er det vi har og det vi har budsjett til, vi finner oss fort til rette med det, selv om det selvfølgelig hadde vært deilig med mere plass, men da kreves det med en gang et mye større budsjett, noe som blir vanskelig når man er en ung mann eller kvinne. Når det gjelder erfaring: da må jeg spørre dere erfarne havseilere, da dere var unge med nyinnkjøpt seilbåt,lite penger og store drømmer. Dere begynte jo på et visst "nivå" dere også og opparbedet dere erfaring under veis, men hvor startet dere? Lå dere å duppa i skjærgården i årevis før dere hadde rå og guts til å kjøpe en 40-50foter og kaste loss og seile ut på det store blå? Da dere var unge var vel ikke 27ft en så ille tørrelse? Men selvfølgelig, vi skal ikke kjimse av dere som har seilt på de syv hav i årevis med masse erfaring og gode råd. Takket være dere har jeg fått utrolig mange gode råd,tips og hjelp som garantert kommer godt med på min reise (melkeruta 2012-2013.)Flesteparten av de jeg har snakket med som har seilt masse, sier at min båt som er 26ft er nok og at jeg kommer til å få en utrolig reise. Poenget er, hvis man forbereder båten skikkelig, med riggsjekk,kjøl og ror sjekk, nye eller forsterkede seil og en reserve påhengsmotor hvis den gamle innenbordsmotoren stopper i en kritisk situasjon samt det nødvendige sikkerhets utstyret tror jeg man kan ha en utrolig reise i en 26-27foter også, selv om komforten selvfølgelig hadde vært litt bedre i en større båt. Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post
S/Y Emma Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 På tur: Tua Tua - Laurin 28 Mare Liberum - Albin Vega Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Kast loss og dra avsted med liten båt! Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sofaseileren Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) De fleste som planlegger langseilas i en liten 70 tallsbåt legger mye ressurser i å modifisere båten. Gode 70 tallsbåter er i midlertidig ofte mer robust bygget enn nyere båter i den rimelige prisklassen. Min gamle Vega fra 1967 hadde feks. Langt kraftigere dimensjoner på stående rigg Sett i forhold til seilareal enn hva man finner på de mestselgende seilbåten nå for tiden. Jeg er langt mere skeptisk til barnefamilier som vil realisere vestindiadrømmen med en flunkende ny noenogførtifots Bavaria enn ungdommer i en rufsete, men riktig modifisert Vega. Vegaens svake punkter er velkjent, og lar seg modifisere uten store utlegg. Uten at jeg skal påstå at vegaen representere det ypperste av 70talls kvalitet, så var kvalitetsbegrepet på en tiden å gjøre ting best mulig. En stor moderne komfortbåt er produsert med markedstilpassning og produksjonsøkonomi i høysetet. Ikke galt i seg selv, men i mine øyne er det noe av det mest usikre man kan dra i på jordomseiling, fordi den er produsert utfra at "kvalitet er å levere det kunden forventer". Ergo er det økonomisk uansvarlig å levere mere også. Og når kundene stort sett er familier som bruker båten noen uker i sommerferien vil det også gjenspeiles i soliditet i konstruksjon og utrustning. Redigert 19.Februar.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 .....hvis man forbereder båten skikkelig, med riggsjekk,kjøl og ror sjekk, nye eller forsterkede seil og en reserve påhengsmotor hvis den gamle innenbordsmotoren stopper i en kritisk situasjon samt det nødvendige sikkerhets utstyret tror jeg man kan ha en utrolig reise i en 26-27foter også, selv om komforten selvfølgelig hadde vært litt bedre i en større båt. Det er noen slike bisetninger jeg savner i enkelte skribenters innlegg her på båtplassen. Kan virke som at du er godt forberedt Ninjan, noe du bør være forut for en slik tur. Da tenker jeg ikke bare på båt og utstyr, men også når det kommer til kunnskap om seiling, navigering etc etc... Grunnen til at jeg nevner det, er at jeg fikk en følelse av at trådstarter ikke helt har skjønt hva dette handler om. Det var bare noe med åpningsspørsmålet til tråden, og et par tilleggskommentarer senere som fikk meg til å reagere. Det kan godt tenkes at jeg tar feil, men uansett mener jeg vi bør være litt forsiktige med å bagatellisere. Vi kjenner lite til trådstarters kompetansenivå. Og her kommer også forståelsen for hva som skal til når det gjelder utstyr som kreves og hva som bør gjøres av oppgraderinger. Hva det vil si å bo en en liten båt over lang tid, osv osv... Jeg syntes faktisk ikke det er dumt med litt nyanse i disse debattene, selv om jeg skjønner at de glade oppfordringene ovenfor kun er velmente. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Jeg syntes faktisk ikke det er dumt med litt nyanse i disse debattene, selv om jeg skjønner at de glade oppfordringene ovenfor kun er velmente. Nå må vi ikke svartmale mulighetene ungdommen har idag med eventyrlysten intakt. Jeg ville våkte meg fra å begynne å opptre som barnevernet i Nederland. Jentungen kom seg jo velberget rundt og nå frykter hun for å reise helt hjem. Faktorene med hennes båt og andre er jo ikke helt like, men likevel føler jeg at pekepinnen reiser hver gang dette temaet kommer opp. Trådstarter seiler ikke avgårde denne måneden, men om flere måneder/år etter hva jeg har fått med meg, og da er mulighetene mange for oppdatering av båt og samtidig innhøsting av kunnskap. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
"Mathilde" Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Nå må vi ikke svartmale mulighetene ungdommen har idag med eventyrlysten intakt. Selvfølgelig ikke, Jawik. Det var heller ikke meningen. Noe midt imellom svartmaling og bagatellisering er kanskje greit? For jeg gir meg ikke på at det kan kreve sin mann når det blåser opp til havs. Det har jeg selv erfart, og sikkert mange med meg. Redigert 19.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Dessverre opplever jeg også at det er lite nyanse i disse diskusjonene, og ikke bare det, mange utsagn som også viser lite kunnskap og erfaringer. Men så er det jo bare å seile på "jordomseiling" og erfaringene kommer? Vel det kan gå bra, men dessverre står det lite i presse og båtblad for ikke å snakke om bøker, om de som det ikke gikk bra med. Det hender at "jordomseilingen" alt stopper i Danmark eller andre plasser rund om. Jeg har sett mange "jordomseilere" som har strandet av ulike grunner, pengemangel, krangel og ikke minst ukontrollert alkoholkonsum. Disse for ikke mye spalteplass. Så litt om Vegaen egenskaper som noen spurte om. Jeg har selv eid en Vega i 6 år. Den er nokså rank, dvs lav kjølvekt, tar dårlig høyde (grunn kjøl) noe som kan gi problem å slå seg ut fra en kyst i hardt vær. Med standard ror vanskelig og urolig å styre i noe medsjø. Dette er ikke de beste egenskaper for en langturbåt. På pluss-siden, enkel og nokså robust konstruksjon obs. svikt i mastestøtte, Seiler god på slør, men med mye rorpress. Jeg vil ikke svartmale for ungdommers lyst å dra på langtur, men fra dere som er noe eldre etterlyser jeg litt mere realisme i de "gode råd". Generelt, les deg opp, skaff deg en båt og skaff deg noe erfaring, dra langs kysten nordover, det kan gir god erfaring før en drar på "jordomseiling". Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 At havet krever sin mann og ungdommens styrke er det ikke tvil om. Har ikke oversikt over alle de stormene og orkaner jeg har vært ute i, med liten og stor båt, og ønsket meg hjem til sofaens trygghet. Å påstå at en ikke blir vettskremt i slikt vær er å juge for seg selv, men vær gang har jeg stolt på at båten og mine forberedelser har tatt vare på meg og mannskapet. Noen strekninger som solo seiler. Og som oftest glemmer en fort disse ubehagelige hendelsene når sola skinner igjen og brisen fører en videre på sin ferd når du nærmer deg lagunen du har lengtet etter i dagevis. En kan planlegge så mye en vil over ruten en velger, men værgudenes lunefulle opptreden kan en aldri forutsi. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
quantumduck Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 ... det kan gir god erfaring før en drar på "jordomseiling". Lykke til Med denne type erfaring påløper også fort bikkje, unger og boliglån, hvis man ikke navigerer riktig i landkrabbetilværelsen. Jeg vil jo si at det er en minst like stor risiko som å strande i Danmark pga. fyll ... Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Å påstå at en ikke blir vettskremt i slikt vær er å juge for seg selv, men vær gang har jeg stolt på at båten og mine forberedelser har tatt vare på meg og mannskapet. Jeg kjenner meg igjen i dette, og det var noe sånt jeg ønsket å formidle. Har også seilt i mange år og selvfølgelig opplevd stormer. Det har alltid gått bra fordi jeg har vært forberedt, også mentalt. Det kan være et vannvittig trøkk når det holder på som verst. Det kan hende at seilere med god erfaring ikke tenker så mye på hvilke forberedelser som egentlig kreves for takle slike forhold, fordi det etter mange år har gått automatikk i det. Nybegynnere vet ikke noe om dette, og det er greit at seilere, f.eks. som du, deler slike erfaringer og ikke bare formidler solskinnshistoriene. Sannheten er faktisk at ikke alle takler en storm med bølger på 6-7 meter og mer. Redigert 19.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Jeg har sett mange "jordomseilere" som har strandet av ulike grunner, pengemangel, krangel og ikke minst ukontrollert alkoholkonsum. Disse for ikke mye spalteplass. Du etterlyser litt realisme og du har jo selv i denne setningen vist til noen av seilernes skyggesider, men heldigvis går det som oftest bra med de fleste som vet å ivareta sin egen oppførsel og livsstil. Tilsvarende skyggesider kan en også - fortsatt - finne i havnene rundt omkring i verden, hvor sjøfolk har strandet fra trygge skip. Du nevner jo selv at du har seilt som sjømann og da kan du jo ikke være helt ukjent med dette. Ikke mye spalteplass for disse. Tilsvarende skyggesider kan en også finne i trygge Norge på fastlandet. Ikke mye spalteplass for disse. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Ja, det er nok slik. Men det er lett å bli litt forledet til å tro at det meste er hulahula og rom&cola når en leser i bl.a. båtmagasiner. Derfor tror jeg mange vil tjene på å skaffe noe generell seiler- & båt-erfaring før en tar løs på langturen. Og selvfølgelig maritime kunnskaper. Båtlivet er i hovedsak hverdager og bør være det. Så går det faktisk å ha fine seil/båt-opplevelser uten å seile rundt jorden! Det er helt sant Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Faren for å stryke med på land er vel minst like stor som til sjøs. Sjå berre kor mange som har vorte tekne av snøskred, klatreulykker, bilkollisjonar osv. For berre nokre veker sidan heldt eg sjølv på å kollidere stygt, då eg fekk sleng på bilen i 80 km/t. Berre råflaks gjorde at ingen bilar kom i mot då, eller at bilen havna i sjøen. Situasjonen var nok minst like risikabel som å segle i orkan. Edit: Ja,det er jo berre å sjå på dagens VG.no-framside...Fire saker om skredulykker og ei trafikkulykke. Redigert 19.Februar.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Sannheten er faktisk at ikke alle takler en storm med bølger på 6-7 meter og mer. Som jeg nevnte tidligere er værgudene uforutsigbar og det vil alltid være en førstegangs opplevelse seilere blir utsatt for av disse gudene. Erindrer selv en episode - ikke ute på verdenshavene, men i Biscay. Bølger så "høye som hustak" og natt. Jeg var alene på vei fra UK til La Coruna i en Albin Balad. Plutselig på toppen av en bølge stuper båten bokstavelig talt rett ned i svarte natta. Virket som evigheter før vi traff bunnen av bølgen og dykker skikkelig under. Båten og jeg klarte oss, men mye av utstyret og masta gikk til Neptun før vi fikk ristet av oss sjøvannet. Vi kom oss inn til havn i Frankrike, noe som tok meg en hel uke. Og jeg la ikke ut på havet igjen før det hadde gått bortimot 6 uker. Ble nesten paralysert av denne opplevelsen, men etter som månedene gikk seilte jeg igjen med full trygghet til båten. Hun hadde vist meg at jeg kunne stole på henne. Slike episoder som dette burde en ikke nevne for katastrofen kan være ganske nær i uvær. Det er slike episoder en ikke hører om fra seilere. Vi vil helst glemme disse og ikke skremme sjøvannet av de som kommer etter oss. Siden det blir nevnt hulahula og rom&cola historier har jo dette sin virkelighet i at det er disse som selger med fine bilder. Sjelden en ser bilder i episoder som involverer uvær da seilere har nok med å holde seg fast om en ikke på toppen også skal ta bilder til boka en har i bakhodet. Redigert 19.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SIR DAY Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Gjør en barsk jomfrutur for å teste båt/deg selv: Legg ut på en tur over Nordsjøen en periode det er meldt om stiv til sterk kuling og bølgehøyder 5+. Ett slikt vær erfarne havseilere helst holder seg unna, men behersker. Kommer du igjennom dette helskinna og med vett og båt i behold, da kan du starte planlegging for lengre distanser. Kjører du den "safe" melkeruta i passatene og tar hensyn til værmelding før du legger ut: Da får du en fin tur, og skulle være forberedt på hva du skal gjøre når du møter en "squall". Redigert 19.Februar.2012 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
avmønstret5 Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Forresten..hvor mange sjøulker har har seil i vårt "lille land",f.eks. fra Østlandet til Finnmark? Det vil sikkert gi et godt grunnlag for å seil hvor som helst i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) Om jeg er en av "sjøulkene", så har jeg seilt hele Norges kyst tre ganger. Murmansk til Oslo en gang og de to andre fra Oslo til Hammerfest som kosetur / hentetur på tross av kulingene. Men dette kan ikke sammenlignes med å slippe kysten av synet som jeg også har gjort flere ganger utenfor Stad i de senere årene - som "olding" Muligens det er spørsmål om å mestre seilingens kunst noen etterlyser. Et sted må en jo begynne på egen hand og i mitt tilfelle ble det, i begynnelsen av 60 tallet, å slippe kysten av Brazil med tanke på Stillehavet og Vestkysten av USA. Min Spanske kamerat og jeg lærte jo ettersom dagene og ukene gikk, da kun jeg hadde litt kunnskap fra seiljolle samt lest mye litteratur om seiling. Sikkerheten vår lå i våres hender, som de unge jyplingene vi var, i de kommende månedene reisen varte. Primitivt, men gud for en opplevelse vi hadde og jeg hadde nok gjord det samme idag vist ikke byråkratiet hadde utviklet seg til det det er blitt til nesten over alt. Vær varsom plakatene popper opp over alt og idag skal vist alt dreie seg om så mye sikkerhet at dette tar knekken på manges drømmer. Noe har blitt til fornuftige løsninger, men mye er overdreven tro på at havet er en trygg plass bare en laster skuta med "sikkerhet". Så snart en setter sine bein ombord i en båt er det alltid en kalkulert risiko på at noe kan gå galt og båten synker. Våger en ikke å ta denne risikoen bør en helst holde seg hjemme i sofaen i sitt A4 liv. Vist det er seilingens kunst en er ute etter kan dette gjøre i Andedammen. Men ønsker en å treffe andre kulturer utenfor turiststrømmen har en ikke så mange valg annet enn båt. En kan ta fly, men det vil aldri bli det samme som å ankomme med egen båt. Redigert 19.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sofaseileren Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 (redigert) 1329647211[/url]' post='1253739']Så litt om Vegaen egenskaper som noen spurte om. Jeg har selv eid en Vega i 6 år. Den er nokså rank, dvs lav kjølvekt, tar dårlig høyde (grunn kjøl) som kan gi problem å slå seg ut fra en kyst i hardt vær. Med standard ror vanskelig og urolig å styre i noe medsjø. Dette er ikke de beste egenskaper for en langturbåt. Det er helt klart delte meninger om Vegaen, kanskje mer om den enn om noen andre båter, (med unntak av de som begynner på B og er produsert i det indre av Tyskland ....) John Vigor kårer I boken ”Twenty Small Sailboats to Take You Anywhere", Vegaen til en av de beste mindre langferdsseilerne, og selv om den har egenskaper som du nevner, mener jeg at den er en god kompromissbåt, bra nok sjøegenskaper, mye plass, og ikke minst lav pris, og som har bevist hva den klarer, gang på gang. Nå begynner andre større og bedre 70 tallsbåter å komme såpass langt ned i pris at Vegaen ikke stikker seg ut lenger, og båten lever kanskje mest på sin kultstatus. Men om jeg skulle dratt på langtur ville jeg ikke nølt med å dra med en riktig oppgradert Vega, om det var det jeg hadde til hånds. Redigert 19.Februar.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.