Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Du nevner dette med vekt. Den båten vi har i tankene om ett par uker er en Warram PAHI cat på 42 fot og med vekt på ca. 7 tonn. Hun har 5 år bak seg jorden rundt. Så du ser det er ikke alltid vekt spiller så mye rolle. Eneste problemet med lettvektere er at de er sjelden i ro inne i marinaene og beveger seg ganske mye i småbølger, strøm og vind slik at en sjelden får særlig ro i sjela si ombord. Redigert 23.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristian_H Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Har heller ikke så mye tro på at vekten spiller noe rolle, tenker mer på at skrogformen er ganske viktig. min båt har jo ett ganske flatt skrog og brei hekk, vi kan seile fort men ville nok heller hatt en båt med som var litt smalere i hekken og som var litt mer V-formet for langtur seiling. Gjerne langkjølet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Kan tildels være enig med deg i dine synspunkter, men en X-Yacht seiler da ganske bra også i bølger. Mye avhenger vel av hvem som er ombord og hva disse tåler av frustrasjoner. Flat og brei hekk har jo også sine fordeler da en kommer unna, det meste av kystene en bør holde seg unna, noe raskere enn en langkjølt båt. Men er båten i korteste laget kan jo dette bli en stor utfordring når bølgene koker rundt en fra alle kanter og ikke kan bestemme seg for hvilken retning de skal ta Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristian_H Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Stemmer nok det, vi var ute for noen år siden blåste vel rundt 15 m/s og bølgene var opp mot 5 meter og det virket som om de kom fra alle kanter, vi var bare 2 i båten og han jeg seilte med kom en en flott komentar en gang midt på natta. "kan du gå ned å sjekke om kjølen har kommet gjennom båten? Hvis den ikke har kommet enda så kommer den nok snart". surfet vel oppe i 19-20 og det smalt noe så jævlig hver gang båten "falt" av kanten på en bølge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Nå vil jeg se på film uten bølger. Sitter ganske rolig i sofaen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 (redigert) Ingen herfra BP kjenner deg godt nok til å heve pekefingeren mot deg... Det gis vel bare noen velmente råd. Bør vel kanskje tåle det. Han bad jo om råd, og fikk det.... At han ikke liker rådene han får, eller noen skulle være uenige i de rådene som gis, ja det blir en annen sak. Redigert 23.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 annet enn at den kanskje er satt for løst. Ja, det stemmer. Riggen er slakket helt ned for vinteren, blir ny riggtrim snart nå, så får vi se. Er litt usikker på fremgangsmetode da. I høst fulgte jeg rådene fra Selden, og begynte med undervantet. Men ser at linken Steinwik kom med her anbefaler å begynne med overvantet Ta en kikk på vingene neste gang du er ute å flyr i litt turbulens. De bøyer seg tydelig de også, og er konstruert slik for maksimal styrke. Fløy Jumbo over atlanteren i høst, og prata med en teknikker fra SAS som var på samme turen etterpå. Det var relativt rolig tur, og alikevel påsto han at vingtuppebne fra laveste til høyeste punkt hadde beveget seg ca 10 meter Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Nå er riggen vinterslapp , og tar jeg tak og rister hardt i undervantet, så 'dingler' og bukter og rister hele masta. For meg høres det ut til at du har slakket ut for mye. Normalt bør det holde med et par tørninger på strekkfiskene (toppvantene). Hvis riggen blir for slapp, rister den og slår når det blåser. Dette sliter veldig på riggen. Det kan også skape unødvendig støy til omgivelsene, noe som vil være plagsomt for de som event bor i nærheten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Jeg har eid seilbåt i 9 år nå og har aldri slakket riggen om vinteren. Er det galt? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Kristian_H Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Jeg har heller aldri slakket riggen, ingen seilmaker eller min faste riggtrimmer har nevnt dette. trodde ikke dette var nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Jeg har eid seilbåt i 9 år nå og har aldri slakket riggen om vinteren. Er det galt? Jeg har heller aldri slakket riggen, ingen seilmaker eller min faste riggtrimmer har nevnt dette. trodde ikke dette var nødvendig? Jeg strammet og justerte riggen min i høst, men ble langt fra fornøyd med resultatet. Derfor slakket jeg like godt ned så det ihvertfall ikke skal stå med feil spenn på mens jeg alkevell ikke skal ut og seile. Men det blir nok en runde med justering nå snart, for nå begynner det å våres, så nå skal snart seilene på igjen Hvis jeg finner fin (men stram) trim på båten i år, så tror jeg alikevel at jeg kommer til å slakke litt ned til neste vinter, men bare litt, ikke helt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Vel, slakk eller ikke, å dra på jordomseiling med en sånn båt er vel like tryggt som andre seilaser. Er vel om å gjøre å finne en kurs som er best for akkurat denne båten, eller? Det er stadig båter rundt om i verden av ymse størrelser, både med og uten seil på vei mot "noe" som tar mange vintre og mange somre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 (redigert) Jeg har eid seilbåt i 9 år nå og har aldri slakket riggen om vinteren. Er det galt? Har blitt anbefalt å gjøre det, men jeg tror jeg vil avstå fra å komme med noen teoretisk utredning om hvorfor (det kan kanskje ha noe med at metall krymper i kulden for eksempel??). Selv har jeg slakket litt på toppvantene, men ikke mye. En slakk rigg slites fort og det er nok viktigere å passe på at riggen ikke er for slakk. Redigert 24.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Er litt usikker på fremgangsmetode da. I høst fulgte jeg rådene fra Selden, og begynte med undervantet. Men ser at linken Steinwik kom med her anbefaler å begynne med overvantet Fløy Jumbo over atlanteren i høst, og prata med en teknikker fra SAS som var på samme turen etterpå. Det var relativt rolig tur, og alikevel påsto han at vingtuppebne fra laveste til høyeste punkt hadde beveget seg ca 10 meter Selv om masta er litt «myk» så er det altså ikke meningen at den skal «flakse» som en flyvinge. Ville bare påpeke at bøyelige ting ikke nødvendigvis knekker lett. Masta skal kunne bøyes kontrollert vha trimming, og ellers være rigid. Men det er ikke til å unngå at den bøyer seg, og hadde den vært helt pinnestiv så hadde sjansene for knekk vært mye større. Stivheten er det altså vanter og stag som skal hjelpe til med, og ikke bare masta selv. Forøvrig mange som anbefaler denne boka om temaet (http://www.dedekam.com/seiltrim.html) og det er ifølge både denne boka, og egne erfarigner, best å starte med overvantene. Tror heller ikke det er noen god ide å seile med vinter-slakk rigg, hvis det er dét som har vært årsaken til at du ser så tydelig at ting bøyes. Tror det er bedre å la riggen stå med normal trim dersom du har for vane å snike deg til turer i vintersesongen. Noe jeg forøvrig mener er en tilsnikelse dere vestlendinger har tatt dere til rette med uten hjemmel i noe som helst :o) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Forøvrig mange som anbefaler denne boka om temaet (http://www.dedekam.com/seiltrim.html) og det er ifølge både denne boka, og egne erfarigner, best å starte med overvantene. Da forsøker jeg det. Som nevnt hadde jeg ingen stor suksess med å begynne med undervantene Tror heller ikke det er noen god ide å seile med vinter-slakk rigg, hvis det er dét som har vært årsaken til at du ser så tydelig at ting bøyes. Neida, slakket først ned riggen i Desember, etter siste seiltur. dersom du har for vane å snike deg til turer i vintersesongen. Noe jeg forøvrig mener er en tilsnikelse dere vestlendinger har tatt dere til rette med uten hjemmel i noe som helst :o) Nei,nei, følger boka og vedtektene. Har ikke seila siden Desember (bortsett fra en liten helg i kompisbåt)og lover å ikke sette seil igjen på minst 1 uke. Da er det vel greit Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Ninjan Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 Nå skeier vi vel litt ut her ift. tråden....! Start heller en egen tråd, ikke ødelegg denne! Sitér dette innlegget www.vikingsonadventure.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 (redigert) - Hade jeg vært 18, og fortsatt uredd hadde jeg sannsynligvis dratt på tur med en Maxi 77. Jeg startet min seil "karriere" i en Maxi 68. Den (og jeg) fikk virkelig gjennomgå. Det tok litt tid før jeg lærte at det var mye komfort i å reve. I dagens gjennomregluerte samfunn er jo det meste farlig.... Jada det er sikker en god ting å oppleve storm i nordsjøen og teste båten. ... - men er du ung og har god tid, og følger med på alle gratis værvarslertjenester som finnes i den siviliserte del av verden, så kan du unngå alle worst cases og sannsynligvis ha DEN opplevelsen du vil huske for resten av livet. Man angrer gjerne på det man ikke gjorde, - fremfor det man har gjort. Det badekaret av en båt tåler pokker meg det meste . Så kan man mene masse om interiørets layout osv. Med sunn fornuft er jeg sikker på at det går ann å få en fin tur. Det beste av alt er at innkjøpspris er så lav at hvis man blir lei etter å ha kommet til karibien så kan man etterlate seg den der, - uten å være gjeldsslave resten av livet. GO NOW! ( men så er jo jeg av de som beundrer Jarel Andhøy & co, så jeg er sikkert å betrakte som ansvarsløs og uskikket til å uttale meg) Redigert 24.Februar.2012 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 18 og uredd ? Nå er du altså akurat som meg, engstelig for det meste men har veldig lyst til å prøve Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 24.Februar.2012 Del på Facebook Svart 24.Februar.2012 18 og uredd ? Nå er du altså akurat som meg, engstelig for det meste men har veldig lyst til å prøve ja og etterhvert veldig avhengig av komfort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 25.Februar.2012 Del på Facebook Svart 25.Februar.2012 (redigert) For spesielt interesserte kan denne historien gi en pekepinne over hva en kan komme ut for ved kryssing av Atlanteren. Wharram båter for spesielt interesserte i flere størrelser og raske fysaker, og som kan få deg ut av trøbbel med værgudene, finner en under topics til venstre på siden. NB. Har du spørsmål om Wharram catter er jeg dypt inne i miljøet - så det er bare å spørre i vei Redigert 25.Februar.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Gleden ved at det atter kommer tid for en bris Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
SIR DAY Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Her er historien om Mark Rutherford som seiler i en Albin-Vega 27 rundt alle de amerikanske kontinentene. http://www.cruisingworld.com/news/resupply-mission Nyttig lesning for de som planlegger en tur...... Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.