Jump to content

kan man ta en maxi 77 ut på jordomseiling?


max-fax

Recommended Posts

Du nevner dette med vekt. Den båten vi har i tankene om ett par uker er en Warram PAHI cat på 42 fot og med vekt på ca. 7 tonn. Hun har 5 år bak seg jorden rundt. Så du ser det er ikke alltid vekt spiller så mye rolle.

 

Eneste problemet med lettvektere er at de er sjelden i ro inne i marinaene og beveger seg ganske mye i småbølger, strøm og vind slik at en sjelden får særlig ro i sjela si ombord.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke så mye tro på at vekten spiller noe rolle, tenker mer på at skrogformen er ganske viktig. min båt har jo ett ganske flatt skrog og brei hekk, vi kan seile fort men ville nok heller hatt en båt med som var litt smalere i hekken og som var litt mer V-formet for langtur seiling. Gjerne langkjølet.

Link to post
Share on other sites

Kan tildels være enig med deg i dine synspunkter, men en X-Yacht seiler da ganske bra også i bølger. Mye avhenger vel av hvem som er ombord og hva disse tåler av frustrasjoner. Flat og brei hekk har jo også sine fordeler da en kommer unna, det meste av kystene en bør holde seg unna, noe raskere enn en langkjølt båt. Men er båten i korteste laget kan jo dette bli en stor utfordring når bølgene koker rundt en fra alle kanter og ikke kan bestemme seg for hvilken retning de skal ta :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Stemmer nok det, vi var ute for noen år siden blåste vel rundt 15 m/s og bølgene var opp mot 5 meter og det virket som om de kom fra alle kanter, vi var bare 2 i båten og han jeg seilte med kom en en flott komentar en gang midt på natta. "kan du gå ned å sjekke om kjølen har kommet gjennom båten? Hvis den ikke har kommet enda så kommer den nok snart". surfet vel oppe i 19-20 og det smalt noe så jævlig hver gang båten "falt" av kanten på en bølge :lol:

Link to post
Share on other sites

Ingen herfra BP kjenner deg godt nok til å heve pekefingeren mot deg...

 

Det gis vel bare noen velmente råd. Bør vel kanskje tåle det. Han bad jo om råd, og fikk det.... At han ikke liker rådene han får, eller noen skulle være uenige i de rådene som gis, ja det blir en annen sak.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

annet enn at den kanskje er satt for løst.

Ja, det stemmer. Riggen er slakket helt ned for vinteren, blir ny riggtrim snart nå, så får vi se.

 

Er litt usikker på fremgangsmetode da. I høst fulgte jeg rådene fra Selden, og begynte med undervantet.

Men ser at linken Steinwik kom med her anbefaler å begynne med overvantet :confused:

 

Ta en kikk på vingene neste gang du er ute å flyr i litt turbulens. De bøyer seg tydelig de også, og er konstruert slik for maksimal styrke.

Fløy Jumbo over atlanteren i høst, og prata med en teknikker fra SAS som var på samme turen etterpå. Det var relativt rolig tur, og alikevel påsto han at vingtuppebne fra laveste til høyeste punkt hadde beveget seg ca 10 meter :eek:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nå er riggen vinterslapp , og tar jeg tak og rister hardt i undervantet, så 'dingler' og bukter og rister hele masta.

 

For meg høres det ut til at du har slakket ut for mye. Normalt bør det holde med et par tørninger på strekkfiskene (toppvantene). Hvis riggen blir for slapp, rister den og slår når det blåser. Dette sliter veldig på riggen. Det kan også skape unødvendig støy til omgivelsene, noe som vil være plagsomt for de som event bor i nærheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har eid seilbåt i 9 år nå og har aldri slakket riggen om vinteren. Er det galt?

Jeg har heller aldri slakket riggen, ingen seilmaker eller min faste riggtrimmer har nevnt dette. trodde ikke dette var nødvendig?

 

Jeg strammet og justerte riggen min i høst, men ble langt fra fornøyd med resultatet. Derfor slakket jeg like godt ned så det ihvertfall ikke skal stå med feil spenn på mens jeg alkevell ikke skal ut og seile. Men det blir nok en runde med justering nå snart, for nå begynner det å våres, så nå skal snart seilene på igjen :yesnod:

 

Hvis jeg finner fin (men stram) trim på båten i år, så tror jeg alikevel at jeg kommer til å slakke litt ned til neste vinter, men bare litt, ikke helt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vel, slakk eller ikke, å dra på jordomseiling med en sånn båt er vel like tryggt som andre seilaser. Er vel om å gjøre å finne en kurs som er best for akkurat denne båten, eller?

Det er stadig båter rundt om i verden av ymse størrelser, både med og uten seil på vei mot "noe" som tar mange vintre og mange somre. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har eid seilbåt i 9 år nå og har aldri slakket riggen om vinteren. Er det galt?

 

Har blitt anbefalt å gjøre det, men jeg tror jeg vil avstå fra å komme med noen teoretisk utredning om hvorfor (det kan kanskje ha noe med at metall krymper i kulden for eksempel??).

 

Selv har jeg slakket litt på toppvantene, men ikke mye. En slakk rigg slites fort og det er nok viktigere å passe på at riggen ikke er for slakk.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er litt usikker på fremgangsmetode da. I høst fulgte jeg rådene fra Selden, og begynte med undervantet.

Men ser at linken Steinwik kom med her anbefaler å begynne med overvantet :confused:

 

 

Fløy Jumbo over atlanteren i høst, og prata med en teknikker fra SAS som var på samme turen etterpå. Det var relativt rolig tur, og alikevel påsto han at vingtuppebne fra laveste til høyeste punkt hadde beveget seg ca 10 meter :eek:

Selv om masta er litt «myk» så er det altså ikke meningen at den skal «flakse» som en flyvinge. Ville bare påpeke at bøyelige ting ikke nødvendigvis knekker lett. Masta skal kunne bøyes kontrollert vha trimming, og ellers være rigid. Men det er ikke til å unngå at den bøyer seg, og hadde den vært helt pinnestiv så hadde sjansene for knekk vært mye større. Stivheten er det altså vanter og stag som skal hjelpe til med, og ikke bare masta selv.

 

Forøvrig mange som anbefaler denne boka om temaet (http://www.dedekam.com/seiltrim.html) og det er ifølge både denne boka, og egne erfarigner, best å starte med overvantene.

 

Tror heller ikke det er noen god ide å seile med vinter-slakk rigg, hvis det er dét som har vært årsaken til at du ser så tydelig at ting bøyes. Tror det er bedre å la riggen stå med normal trim dersom du har for vane å snike deg til turer i vintersesongen. Noe jeg forøvrig mener er en tilsnikelse dere vestlendinger har tatt dere til rette med uten hjemmel i noe som helst :o)

Link to post
Share on other sites

Forøvrig mange som anbefaler denne boka om temaet (http://www.dedekam.com/seiltrim.html) og det er ifølge både denne boka, og egne erfarigner, best å starte med overvantene.

Da forsøker jeg det. Som nevnt hadde jeg ingen stor suksess med å begynne med undervantene :rolleyes:

Tror heller ikke det er noen god ide å seile med vinter-slakk rigg, hvis det er dét som har vært årsaken til at du ser så tydelig at ting bøyes.

Neida, slakket først ned riggen i Desember, etter siste seiltur.

 

dersom du har for vane å snike deg til turer i vintersesongen. Noe jeg forøvrig mener er en tilsnikelse dere vestlendinger har tatt dere til rette med uten hjemmel i noe som helst :o)

Nei,nei, følger boka og vedtektene. Har ikke seila siden Desember (bortsett fra en liten helg i kompisbåt)og lover å ikke sette seil igjen på minst 1 uke. Da er det vel greit :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

- Hade jeg vært 18, og fortsatt uredd hadde jeg sannsynligvis dratt på tur med en Maxi 77.

 

Jeg startet min seil "karriere" i en Maxi 68. Den (og jeg) fikk virkelig gjennomgå. Det tok litt tid før jeg lærte at det var mye komfort i å reve. :giggle:

 

I dagens gjennomregluerte samfunn er jo det meste farlig.... Jada det er sikker en god ting å oppleve storm i nordsjøen og teste båten. ...

 

- men er du ung og har god tid, og følger med på alle gratis værvarslertjenester som finnes i den siviliserte del av verden, så kan du unngå alle worst cases og sannsynligvis ha DEN opplevelsen du vil huske for resten av livet. Man angrer gjerne på det man ikke gjorde, - fremfor det man har gjort.

 

Det badekaret av en båt tåler pokker meg det meste . Så kan man mene masse om interiørets layout osv. Med sunn fornuft er jeg sikker på at det går ann å få en fin tur. Det beste av alt er at innkjøpspris er så lav at hvis man blir lei etter å ha kommet til karibien så kan man etterlate seg den der, - uten å være gjeldsslave resten av livet. GO NOW!

 

( men så er jo jeg av de som beundrer Jarel Andhøy & co, så jeg er sikkert å betrakte som ansvarsløs og uskikket til å uttale meg)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For spesielt interesserte kan denne historien gi en pekepinne over hva en kan komme ut for ved kryssing av Atlanteren.

 

Wharram båter for spesielt interesserte i flere størrelser og raske fysaker, og som kan få deg ut av trøbbel med værgudene, finner en under topics til venstre på siden.

 

NB. Har du spørsmål om Wharram catter er jeg dypt inne i miljøet - så det er bare å spørre i vei :thumbsup:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Her er historien om Mark Rutherford som seiler i en Albin-Vega 27 rundt alle de amerikanske kontinentene.

 

http://www.cruisingworld.com/news/resupply-mission

 

Nyttig lesning for de som planlegger en tur......

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...