Miss Amalie Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Ser og ser... Slik stemplene ligger ser det helt normalt ut. Stempelfjørene SKAL være større enn stempelet før de settes ned i sylindrene. Det er jo akkurat det jeg sier. Årsaken til at de "ser" store ut kan være et stort gap. I andre situasjoner kan det motsatte skje, som i denne linken.Stempelringer som ikke løper fritt Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
SveinHa Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Gapet har ingenting å bety så lenge stempelet ligger på gulvet, da vil alle stempel, både med riktig og feil gap, se like feil ut. Stempelfjørene på bildet passer nok helt 100% men slik de ser ut med rust og greier så skal de nok skiftes ut med noen som ikke passer helt og må derfor tilpasses (antar jeg). Tok meg ikke til til å lese den linken Amalie men det gapet der var V E L D I G stort... Her ligger jo ringene nesten på plass og med kanskje 1 cm endeklaring. Mulig det kan være riktig når stempelet står i sylinderen men det så litt mye ut. Eneste måten å sjekke er å sette en og en ring ned i sylinderen, alt annet blir feil Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
lnjk Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Årsaken til at de "ser" store ut kan være et stort gap. Nei. Med nye ringer satt inn i eksisterende sylinder hvor det blir et par mm omskjøt så kan man ikke ha noe gap. Kanskje trådstarter må komme på banen før vi krangler mere om dette Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Nei. Med nye ringer satt inn i eksisterende sylinder hvor det blir et par mm omskjøt så kan man ikke ha noe gap. Kanskje trådstarter må komme på banen før vi krangler mere om dette Tror ikke vi er uenige, vi tenker likt. Hvis trådstarter trer ringene utenpå stempelet og spora er for grunne vil gapet bli stort. Dette har har ikke vist med bildet. Da ser også diameter for stor ut. Er det dritt eller rust i spirene klarer han ikke klemme sammen gapet. Likevel blir det helt håpløst å slipe ringene da. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Retox_93 Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 kanskje jeg som ikke har forklart meg, men eringen ting galt med sporene! Men ringene er får lange, og må slipes på tuppene av ringene. Skal være 1 mm gap på ringene når ringene er montert på stemplet. Nå er,de ikke noooe gap. er overmål. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Hva klaringen på ringene er når de er montert på stempel er normalt uinteressant ettersom de da er helt utvidet, det er som andre har nevnt hva klaringen er når ringene er montert i sylinderen som er interessant ettersom ringene da står i riktig spenn, og det må være spenn, og det må brukes en slik stempelring-kompresjons-dings for å stempel på plass. Dersom det bare er gap som er problemet så er dette rett frem og slipe til, bare pass på at det ikke blir grader, og at det slipes slik at klaringen (gap) blir jevn når stempelringen er montert i sylinder, altså at det ikke er mer klaring innerst osv. Det hender ofte på gamle og spesielle motorer at man ikke får tak i rette ringer, og må bruke noe som passer "nesten", og da forekommer det at man må tilpasse ringene litt, men som også nevnt tidligere i tråden så er ikke dette noe man gjør med vinkelsliper eller dremmel for hånd, da varmgang og litt uforsiktighet vil føre til at ringen brekker, og den minste ujevnhet i ringene vil føre til at det ikke blir tett, og kompresjonen blir dertil dårlig. Har justert stempelringer til løpsmotorer og vanlige motorer, og på løpsmotorer så taes det alltid av materiale på innsiden av ringene for å beholde mest mulig spenn i ringen dersom det er nødvendig, og normalt så bestilles det heller nye ringer på mål enn å begynne å ta av materiale men det hender jo at man står der i knipe og må ta av litt, og måten dette gjøres på er at ringene settes tett sammen inne i et rør med samme diameter som sylinderen for å få riktig utgangspunkt, deretter spennes røret opp i spesialfres med kontinuerlig oljekjøling som freser bort det overflødige materialet. På vanlige motorer gjøres det ofte andre veien, ringene tres på utsiden av et rør og spennes i dreibenk hvor det slipes forsiktig vekk litt av ytterkanten under god kjøling med olje. Så det er mulig å gjøre slikt, men det er normalt kun for helt spesielle tilfeller hvor det ikke er mulig å skaffe rette ringer, til en viss pris eller innenfor en viss tid vel og merke da alt kan lages hvis man betaler og/eller har tid til å vente litt, og de tilfellene jeg snakker om har det kun vært snakk om å ta av mikrometer ikke flere millimeter da det ville svekket ringene for mye, og i enkelte tilfeller har ringene en grad ytterst som gjør at det blir vanskelig å ta av materiale ytterst uten å fjerne graden, og da man må man ta av innerst, men igjen så er dette såpass mye greier at det omtrent aldri gjøres, og ettersom dette er herdet fjærstål så er det ikke å anbefale overhode. Passer ikke ringene så bestiller man normalt nye. Ser nå at Retox skriver at ringene må slipes på endene, og det er standard gapping av ringer slik som DieselDahl har beskrevet, og er vanlig prosedyre ved motorbygging. Redigert 14.Februar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Jammen da er vi enige serru Det var det svaret vi var ute etter. Hvis ikke "nesten" hele ringen kan klemmes inn i sporene fordi gapet tetter helt, så er jeg helt enig med de som foreslår sliping av stussene. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Retox_93 Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Mange kloke ord!.. Og gode forklaringer ikke minst!. Den maskinen på den videoen har e sikkert ikke råd til. Takk for rask og gode svar Men har vel ikke helt fått svaret mitt enda tro.. Hva slags verktøy? I filmen sier at man ikke burde bruke fil. Dremmel og vinkelsliper blir får varmt. Hva ender vi på da? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Du kan bruke en håndfil selv om mannen i videoen ikke virker spesielt enig, bare pass på at klaringen blir lik hele veien slik at det ikke butter et sted og er for stor klaring et annet sted, og at du ikke tar av for mye om gangen. Når man driver med dette ofte er en slik maskin kjekk, men det er selvfølgelig ikke slik at alle som overhaler en motor har en sånn maskin stående i hylla. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Supert. Da har e bare 12 ringer som skal pusses ¨ Men, som dere sikkert legger merke til så er e vertfall ikke mekaniker, men elektrikker. Så hiver på et spørsmål til. Når e monterer stemplene. Lurt å bruke noe olje på selve sylinderveggene? er 2 takter motor Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Ha litt motorolje på alle deler som er metall mot metall eller som ellers ser ut til å trenge litt smørings, og så trenger du en slik: Fåes på Biltema for noen tiere. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Og bank for all del ned stempelet med trekloss! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Ser tråden har info eg misset... Selvsagt setter man ringene i syl og bruker føleblad mellom endene. Eg trudde det var tykkelsen/høyden som var problemet først... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.