Jan E. Startet 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2012 Båten skal få sin første service. I prisforespørselen spesifiserte jeg: Jeg kommer sjøveien for å få utført foreskrevet service Cummins anbefaler. Dette gjelder første service etter installasjon og innkjøring av motorer/drev. Hva vil en slik service koste? Hva vil eventuelt komme i tillegg? Hva om båten må stå på land i påvente av deler, tilkommer det da ekstra utgifter? Tilbudene var ikke så veldig sprikende. Men de har selvfølgerlig sine særmåter å liste ting opp på. Så kan fort bli litt vanskelig å få den fulle oversikten. Alle ligger i underkant av 10000 pr motor/drev. Men hva er deres erfaring med hva sluttprisen faktisk blir? I følge håndverkertjenesteloven kan de ikke overskride med 15% Men finnes det knep de tar for å legge seg over denne grensen? F.eks. ting de ikke tar med i utgangspunktet? Ser for meg at de kanskje legger på opptakk/utsetting. Selv om jeg spesifiserte at jeg kom vannveien. Og verkstedmateriell plutselig ikke er med. Eller at de bruker ekstern mekanikker som tar km godgjøring? Eller at det kommer ekstra frakt på deler de ikke har inne. Ser for meg mange ting som de kan prøve å laste over på meg, men som ikke inngår i de 15% håndverkertjenesteloven gir. Om et verksted ikke legger på 15%, og andre kommer til å gjøre det. samt legger på enda litt så kan jo fort sluttsummen øke med 25%+ etter moms mellom verkstedene. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
DieselDahl Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 (redigert) Jeg regner med at du har fått pristilbud per e-mail som du kan bruke hvis noen "prøver seg". De skal selvfølgelig ringe deg hvis de under arbeidet ser at prisen eller tiden det tar blir større enn forutsatt. Har du fått spesifiserte tilbud? MVA forutsettes inkl. i et tilbud til en privatkunde. (Forresten, med en årlig service-kostnad på ~20.000,- skal iallefall ikke jeg bytte ut mine bensinmotorer med dieselmotorer. [O.T.]) Redigert 14.Februar.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 En service er definert hva den skal inneholde og koster det den skal koste, den prisen en får oppgitt når en ber om tilbud.. I den prisen så er normale deler som medgår inkludert.. Kommer det andre jobber i tillegg som oppdages på servicen, så skal kunden informeres og spørres om dette skal utføres, og et pris estimat gis. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
68 GT Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Hva slags type drev og motor har du? Hvor mange timer har den gått? Uansett så så blir det neppe noen utgifter utover det du har fått pris på,om det er noe galt med motor/drev så bør jo dette dekkes av garanti da maskineriet er nytt.En servise har faste punkter som skal følges etter antall gangtimer,greier ikke en aktør å gi fastpris på dette har han et problem..... Eneste som jeg kan tenke meg kan gi en prisøkning er om installør av motor/drev har gjort noen feil under installasjon. Ellers er det mulig at arbeidstiden blir lengre om halve båten må demonteres for at servisepunktene skal kunne følges. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
nordan family 27 Svart 14.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2012 Jeg gjør stort sett det meste selv, men de ganger jeg har satt det bort har det kostet på krona det avtalte beløp. Riktignok har de ringt å nevnt ting som kan være praktisk å gjøre når først dørken er demontert og kommet med estimert pris. Også avtalte tilleggsarbeider har kostet akkurat det som er avtalt Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Regner med at servicepunktene er ganske faste ja, og egentlig ikke mye som kan divergere. Men blir stadig overasket over folk som har biler etc på verksted, og båtbransjen er jo ikke kjent for å ikke skrive med gaffel. En av grunnene til at jeg prøver å holde meg langt unna fagfolk. Men her vil jeg beholde garantien, så da blir det å levere den inn. Ser jo det f.eks. i et servicepunkt står: Gå over overflaten og legge på ny lakk der denne er skallet av... Nå er ikke det noe som er særlig aktuelt på denne motoren. Men ser jo at et slikt punkt ikke er så enkelt å få til å bli et fastsatt punkt. Men veldig avhengig av tid brukt. Og sikkert mange andre slike punkter. (Men blir ekstremt overasket om de i det hele tatt kommer til å ta for seg et slikt punkt. Det blir nok kjapt bare krysset ut, men like kjapt hoppet over.) Motorene har passert 50timer, så er første service. Bla første sjekk av opplining mellom transom og motorer. Så om de plages med dette vil jeg tro timene kan fly også. Heldigvis er det greit med albuerom rundt motorene. Vil tro de i tilbudet har tatt forbehold om at alle anoder byttes? Da er det vel greit å si at en vil ha de gamle anodene etterpå? Og samme med alle de andre delene de bytter. Siden det er merkeverksted, kan en kreve at de bruker oljen produsenten beskriver uten å måtte betale ekstra for det? Godt å høre dere har gode erfaringer. (Forresten, med en årlig service-kostnad på ~20.000,- skal iallefall ikke jeg bytte ut mine bensinmotorer med dieselmotorer. [O.T.]) Tja, punktene kunne like gjerne vært til en bensin, drev er jo også like. Så service vil jeg tro er nesten samme pris? Den dagen garantien går ut blir det å ta det selv. Og da gjør en det jo for godt under 6000kr for alt ved bruk av kun merkedeler. Bare væsker blir jo fort rundt 3000kr. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
ollebolle2 Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Har bestilt tid for følgende: Service på motor mercruiser 7,3L V8 diesel. Service på drev Bravo 3 inkl skifte av belger. Pris 14.500 hvorav 6.300 er arbeidspenger. Inkluderer løft og spyling av båten. Prisen syns eg ikke var ille, men er det deler for 8.000 på dette? Det er vel 15L olje på motoren som koster endel men likevel? Betaler gjerne 6.300 for arbeidet det syns eg ikke var mye. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2012 Ollebolle, Be om å få spesifisert deleliste. 8000 i deler høres mye ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.