Merlis Startet 14.Februar.2012 Del på Facebook Startet 14.Februar.2012 Hei! Jeg ser at forrige eier av båten min har brukt tetningsmasse rundt impellerhuset. Er dette holdbart eller finnes det en foring som skal ligge mellom "lokket" og selve huset? Det andre jeg lurer på er at det ser ut som det er en bolt som er knekt. Der har han erstattet denne med en litt lang bolt med en mutter inn mot lokket på huset. Er dette dumt? Motoren er en Volvo Penta TMD40a. Det jeg egentlig vil frem til er om det er noen vits å bytte hele impellerhuset til drøye 6.000,- eller om det fungerer det jeg har. Jeg er ingen mekaniker og veit derfor ikke om det er godt nok det som er gjort. Jeg skal få tatt et bilde neste gang jeg skal ut i båten. Litt enklere å forklare med et bilde. På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Har selv samme basismotor. Basert på din beskrivelse antar jeg at forrige eier har brukt pakningsstoff/tetningsmiddel i stedet for eller i tillegg til pakning som skal ligge mellom pumpehus og deksel. Det er ikke noe i veien for å gjøre det på den måten. Når man kjøper ny impeller får man med ny pakning. Det er ikke noe i veien for å bruke skrue med mutter som du beskriver. Gjengene i pumpehuset har en tendens til å bli slitt etter at disse motorene etterhvert har fått mange impellerskift. Mao det er ingen grunn til å bytte impellerhus. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
frolar Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Går nok helt fint med litt pakningstoff på, det skal være en tynn papir pakning, Jeg bruker litt stoff på i tillegg for å lime pakningen til lokket, Går fint uten pakningen også Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Takker for raske svar! Dere har nok forstått meg rett. Jeg håpet på at dette ikke var noe problem da et nytt impellerhus koster i overkant av 6.000,-. Jeg skal bytte impeller på den til våren tenkte jeg. Så da kommer jeg til å bytte pakningen uansett og kanskje legge på nytt tetningsmiddel i tillegg. Jeg håper på en problemfri sommer og vil vite at alt skal være i orden før vi legger ut på 3 uker båtferie Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Skift ut lokket med dette:Speedseal Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
jørn Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Vær forsiktig når du fjerner tetningsmiddelet da, så du ikke får ripe osv. Blir fort vanskelig å få det tett med kun papirpakningen senere. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 hei!yok meg frihet til og stille noen spørsmål angående maskinen du har.Har nettop kjøpt en nordan family med samme maskin.Hvilke marsjturtall pleier du\dere med samme maskin og ha,og hvilke fart holder du\dere og forbruk?hvirker som en solid maskin.mvh Christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Merlis Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Faxen: Kanskje jeg skal teste det? Det er bare lokket ettersom jeg forstod det og det skulle være enkelt å stramme det og komme til selve impelleren? jørn: Takk for råd! Jeg liker best å se andre gjøre jobben for meg når det kommer til mekanisme da jeg føler jeg har 20 tommeltotter til tider. Det har kommet seg litt med årene, men takk for rådet. hanto1978: Jeg har ikke fått testet motoren i mer enn ca en time til sammen, så jeg er nok ikke den rette personen til å uttale meg så mye om den. Vi kjøpte båten seint i høst og kjørte den bare opp til havnen vår og tok den opp et par dager seinere. Det jeg kan si foreløpig om TMD40a er at det skal være en meget slitesterk motor som er kjent for å gå og gå. Det jeg har funnet ut angående motoren er at mange har hatt tull med kjølingen på TMD40a, men at dette ble noe forbedret på b motoren. Det er slik jeg har forstått det i allefall. Jeg tenkte derfor å kjøre gjennom motoren med systemrens som man får kjøpt på blant annet maritim og andre båtrelaterte butikker. Denne skal kjøres gjennom motoren på samme måte som frostvæsken. Den skal da ligge i motoren i ca 2 døgn før man starter motoren igjen. Dette skal gi gode resultater og jeg tenkte å gi det en sjanse. Jeg har ikke problemer med kjølingen per i dag, men det skader ikke å ligge litt "føre var". Jeg er ekstremt nøye med motorer og vedlikehold, så jeg liker å være på den sikre siden. Ellers har jeg hørt at dette er en topp motor! Jeg jobber som bilselger for Volvo og har også gjennom Volvo fått gode kontakter hos min lokale Volvo Penta forhandler. Jeg forhørte meg mye med de om hva de mente om disse motorene før jeg gikk til innkjøp av en båt med denne motoren. De sa det bare var å kjøre på så lenge det var tatt årlig service og at motorene startet lett og gikk pent. Det var også viktig når man testkjørte den før eventuelt kjøp at man testet motoren på full gass en periode på 5-10 min slik at man så om den fikk varmgang eller ikke. Det er en "skuddsikker" motor som de sa på min lokale Volvo Penta forhandler. Jeg valgte å stole på de og alle andre jeg har spurt om denne motoren. Flott lyd i den er det også! :) Den virker litt tørst på diesel, men hvilke større motorer fra 80 tallet har ikke lyst på litt diesel? :) Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 hehe ja,tøff lyd. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
kipp36 Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 hvordan gir har du på sin?? Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
index Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Tetningsmasse rundt lokket kan tyde på at tidligee eier har brukt skrujern til å vippe ut impelleren, og skadet kanten på huset. Dette fører til lekkasje, og en "quick fix" da er jo tetningsmasse. Messingen i huset er såpass myk at det lett får skade om man bruker det som anlegg for å vippe ut impelleren. Det anbefales helle rbruk av tang eller aller helst en impelleravdrager (f.eks McPeller) for å dra den ut. Om det er skade på huset så kan du slipe dette forsiktig bort, og lokket vil klare å tette med kun orogonal pakning igjen. Skru opp og se, så finner du nok kjapt årsaken til at han har brukt tetningsmasse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Faxen: Kanskje jeg skal teste det? Det er bare lokket ettersom jeg forstod det og det skulle være enkelt å stramme det og komme til selve impelleren? Lokket bruker bare 4 skruer (av de 6, som er på pumpa). Dette er "håndskruer", to stk skrues inn litt, så trer du på lokket, som har to åpne skruehull. Vipper lokket på plass, stammer de to skruene og setter i de to siste. Lokket er ca 3 mm tykt og har en o-ring til tetting. Jeg kjøpte mine fra Tvedestrand Marina, men nå må de bestilles fra England. (se bestilling fra linken). Det fulgte med ekstra skruer og o-ring. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
fluefiskeren Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Mortensen TechnicsMortensens Technics har et greit sett med vingemutere til impellerhuset, og Mcpeller,en anbefales på det varmeste. Har også TMD40 i min Joda og er veldig fornøyd så langt. Legger ved link til Mortensen. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Takk for gode tips! :) index: Skal sjekke dette om det kan være derfor han har hatt på tetningsmasse. Hvis det er det skal jeg prøve å få slipt det bra igjen. Takk for tipset! Faxen: Kanskje jeg skal bestille et slikt lokk. Det hørtes smart ut. Det blir jo da også mye enklere å skifte impeller i og med at det er "håndskruer". fluefiskeren: Skal gå til innkjøp av en slik. Det er den standardutgaven jeg trenger da? Ikke den store? Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Send en forespørsel på mail, husker ikke i farten , men som sagt så var det veldig enkelt å få ut impelleren med denne, og ikke minst eliminerer du sjansen for å skade huset om skrujernet glipper. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Jeg har en stor og en liten McPeller liggende i båten, men bruker stort sett den lille. Jeg har også vingemuter og pinnebolter fra samme sted på pumpa, så impeller bytte nå er en ren lek i forhold til slik det var før!. Så Mortensens produkter kan anbefales på det varmeste! Innehaveren er også medlem her på forumet forresten, veldig grei kar! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 18.Februar.2012 Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 fluefiskeren: Skal gå til innkjøp av en slik. Det er den standardutgaven jeg trenger da? Ikke den store? Det holder med standard, da den store butter i blokka. Jeg bruker den lille på mine TAMD 60a motorer. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Merlis Svart 21.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Jeg har nå bestilt meg vingemuter for lettere bytte av impeller fra Mortensen Technics. Jeg har også snakket med Speedseal over telefon og det virker som om at de kan hjelpe meg med å få sendt meg lokket. Det fantes to forskjellige lokk, jeg veit ikke helt hvilket lokk jeg skal ha? Noen med erfaring rundt dette? Jeg skulle også sjekke impellerpumpen, hvilken type det var. Veit ikke helt hvordan jeg skal få sjekket dette da det ikke står noe på impellerhuset mitt, men tenkte meg ut en tur til båten etterpå for å sjekke det en gang til. Trodde det bare fantes en type impellerhus til VP TMD40a, men det var visst to typer etter det han sa til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 21.Februar.2012 Del på Facebook Svart 21.Februar.2012 Pakningsstoff er veldig dumt den dagen du må ta nødbytte ute på fjorden. Det tar lengre tid og du får sikkert ikke lokket tett igjen i farten. Alså ingen sug fra pumpen, bare falsk luft. Jeg bruker pakning med et tynt lag vannfast grease på. Da er jeg sikret en intakt pakning som er lett å bytte og ta av den dagen det haster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.