Jump to content

Norske Sjø krever ikke registrering

Syvert

Recommended Posts

Hei Baatplassfolk :seeya:

Styreformannen i Norske Sjø har bedt meg om å informere om at styret i Norske Sjø har besluttet at de ikke lenger krever at båten skal være registrert i Båtregisteret. Som en konsekvens av at registeret nå er frivillig, mener Norske Sjø at det ikke lenger kan kreves at båten er registrert, men at dette må være båteierens egen sak. På den annen side mener Norske Sjø at det fortsatt er viktig at båt og båteier skal kunne identifiseres. Norske Sjø vil derfor utarbeide klistrelapper med informasjon om polisenummer og med telefonnummer til Norske Sjø og vil kreve at merkelappene settes på et godt synlig sted på båten. Forsikringstakerne vil bli informert om dette med det første.

Vårt forbundsstyre har tidligere bestemt at vårt medlemsregister og registeret over forsikringstakere selvfølgelig ikke vil bli benyttet til noe annet formål enn saker som er relatert til medlemskapet/forsikringen, hvilket vi også presiserte da det obligatoriske båtregisteret ble innført.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Synes dette var en fin måte å løse problemet med idenfikasjon på. En klistrelapp som identifiserer båten må holde, og if's argumentasjon for å være registrert bortfaller. Dersom If fortsatt fastholder dette kravet, spørs det nok om jeg ikke skifter til Norske Sjø. Flott å se at det fortsatt finnes forsikringsfolk som kan tenke selv.

:smiley:

For meg er det ikke noe poeng hva forsikringsselskapene kan eller ikke kan. Jeg og mange med meg ønsker å registrere båten, og jeg bryr meg ikke om hva selskapet mitt forlanger eller ikke forlanger.

Det er greit nok, og ingen som forventer heller, men det er også mange som gjerne vil slippe å stå i et register. Jeg er i den uheldige situasjonen at jeg MÅ melde meg inn pga forsikringen. Vi kan dele dette i tre grupper:

a) De som synes det er greit å stå i det nye registeret.

b) De som ikke har lyst, men som må fordi forsikringsselskapet krever det

c) De som hverken har lyst eller som må.

Du tilhører gruppe a, og jeg tilhører gruppe b. Skifter jeg selskap, kommer jeg i gruppe c, så det vil bli vurdert.

Hvorfor ikke legge dere på samme linje som flere andre forsikringsselskaper????  Selv om dere er motstandere av registeret. For det er dere vel i den form det har nå??  Ellers ville dere vel forlangt registrering. Bare på den måten kan vi få et godt register.  Er dere på kundefrieri????????????

Hei jada :seeya:

Jeg er bare blitt anmodet om å formidle en informasjon som jeg antok ville være av interesse for Baatplassfolket. Norske Sjø er en selvstendig forsikringsordning som eies av Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund i fellesskap. Bakgrunnen for styrets vedtak er ikke å bedrive kundefrieri, men å ivareta båtfolkets interesser i den forstand at et privatisert frivillig register må kunne dokumentere sin egen eksistensberettigelse uten at forsikringsselskapene skal bedrive "tvangsregistrering" også av de båteierne som ikke ønsker å være registeret i RSSR. Hverken Norske Sjø eller KNBF er motstandere av registeret, men vi mener at registrering i et privatisert frivillig register må nødvendigvis også være en frivillig sak for den enkelte båteier også i forhold til forsikringen.

Ja, jeg ser selvfølgelig alle disse poengene Syvert. Jeg undrer meg bare over at så mange er med på å gjøre registeret så dårlig som mulig ved å la være å registrere båten der.

Skal vi ha et register, så burde det ha vært obligatorisk. Og da måtte det kanskje være i statlig regi, slik som Lotus skriver. Men da Toll og avgift. hadde registeret, var også mange i harnisk, fordi de var redd for hva som kunne komme av høye årsavgifter og det som verre er. Jfr avgifter på bil.

Så har vi fått et privat register, som kanskje nødvendigvis må være frivillig så lenge det drives av andre enn staten. Hvis det er korrekt som Lotus skriver. Og da er dette private frivillige registeret også galt.

Var det politiet som skulle ha fortsatt med sitt register?? Et kartotek på hver enkelt politistasjon. Eller hvordan skulle det ha vært. Skulle vi ikke hatt noe småbåtregister i det hele tatt kanskje?? Bare et spørsmål.

Vi kan  dele dette i tre grupper:

a) De som synes det er greit å stå i det nye registeret.

b) De som ikke har lyst, men som må fordi forsikringsselskapet krever det

c) De som hverken har lyst eller som må.

Hyggelig at Norske Sjø er på banen med at de ikke krever registrering.

Men vi må nok ha med en gruppe til, Lasse:

Det er oss som må være registrert fordi båtforeningen krever det! Lurer egentlig på om de kan kreve det, men båten må jo ha en havn den også. I tillegg er det ikke bare å bytte havn heller, båtplasser vokser ikke på "trær".

Det burde egentlig holde med en slik merkelapp som Syvert nevner her. Den er jo like bra som registreringsnummeret. Bare en klistrelapp uansett!

Hyggelig at Norske Sjø er på banen med at de ikke krever registrering.

Men vi må nok ha med en gruppe til, Lasse:

Det er oss som må være registrert fordi båtforeningen krever det! Lurer egentlig på om de kan kreve det, men båten må jo ha en havn den også. I tillegg er det ikke bare å bytte havn heller, båtplasser vokser ikke på "trær".

Det burde egentlig holde med en slik merkelapp som Syvert nevner her. Den er jo like bra som registreringsnummeret. Bare en klistrelapp uansett!

Billig, smart og minst like effektivt i og med at alle nødvendige opplysningener kan stå på klistrelappen.

Kanskje vi kan adoptere ideen - lage baatplassen klistrelapper også for dem som ikke er i Norske Sjø

:lol:

Redigert av Lasse (see edit history)

Hvorfor ønske klistrelappen fra KNBF velkommen ? For mitt vedkommende vil det bli en dyr klistrelapp. Er løsningen at hvert enkelt forsikringsselskap lar sine kunder merke båten slik selskapet ønsker. Er det ikke bedre å ha ens merking, og ett sted å henvende seg dersom det skulle være nødvendig å undersøke eierforhold.

Hvordan vil vi ha det?

-Ikke noe register i det hele tatt?

-Statlig, med fare for høye avgifter?

-Privat og frivillig med mange som ikke registrerer båten sin fordi andre heller ikke gjør det, og derfor mister registeret sin funksjon.

-Eller skal vi ha det som KNBF gjør det ? Tror dere at alle forsikringsselskapene blir enige om noe liknende?

-Eller skal hver enkelt båteier få gjøre som han selv vil? Egen merking med navn, tlf-nr, forsikringsselskap osv.

Blir ikke dette bare rot.

Alle båter i ett (nesten)gratis obligatorisk register, det hadde vært noe :smash:

Redigert av jada (see edit history)

Billig, smart og minst like effektivt i og med at alle nødvendige opplysningener kan stå på klistrelappen.

Kanskje vi kan adoptere ideen -  lage baatplassen klistrelapper også for dem som ikke er i Norske Sjø

:lol:

Ja det var kanskje en god ide, og vi har jo vimpel også!!?? :flag:

Da kan jo båtplassen få ev 100,00 for klistrelappen!

Men holder på registrering inntil videre tror jeg!

Redigert av mami (see edit history)

Hva med gamle billige båter på innsjøer? Familien har to stk. som neppe blir stjålet og ikke trenger forsikring. Den tidligere obligatoriske registreringen ga ikke fritak for disse.

Hva er hensikten med å betale 200,- tilsammen pr. år når man ikke lenger behøver å ha dem registrert? Vil også avregistrere en båt som er under oppussing og ikke kommer på vannet på noen år.

Frivillighet betyr at jeg selv bestemmer over disse pengene, og kan beholde dem, gi dem til Redningselskapet eller til noen andre som trenger dem.

Hvorfor ønske klistrelappen fra KNBF velkommen ?

Bare for ordens skyld, jada: Dette er IKKE KNBF's klistrelapp! Dette er et tiltak som styret i Norske Sjø har vedtatt for sine egne forsikringstakere fordi de mener at registrering i et privatisert frivillig register nødvendigvis må være en frivillig sak som den enkelte båteier må få bestemme selv. Merkingen med Norsk Sjøs klistrelapp er kun for å kunne identifisere båter som er forsikret i Norske Sjø og spesielt de båtene som ikke er registrert i Båtregisteret av en eller annen grunn. Tiltaket fra Norske Sjø bidrar bare til å sikre at også disse båtene kan identifiseres. I tillegg er systemet enkelt og greit og er gratis for dem som er med i forsikringsordningen. Hva forsikringsselskapene vil foreta seg i forhold til kravet om registrering i Båtregisteret er deres sak.

Hei Baatplassfolk  :seeya:

Styreformannen i Norske Sjø har bedt meg om å informere om at styret i Norske Sjø har besluttet at de ikke lenger krever at båten skal være registrert i Båtregisteret. Som en konsekvens av at registeret nå er frivillig, mener Norske Sjø at det ikke lenger kan kreves at båten er registrert, men at dette må være båteierens egen sak. På den annen side mener Norske Sjø at det fortsatt er viktig at båt og båteier skal kunne identifiseres. Norske Sjø vil derfor utarbeide klistrelapper  med informasjon om polisenummer og med telefonnummer til Norske Sjø og vil kreve at merkelappene settes på et godt synlig sted på båten. Forsikringstakerne vil bli informert om dette med det første.

Vårt forbundsstyre har tidligere bestemt at vårt medlemsregister og registeret over forsikringstakere selvfølgelig ikke vil bli benyttet til noe annet formål enn saker som er relatert til medlemskapet/forsikringen, hvilket vi også presiserte da det obligatoriske båtregisteret ble innført.

Hilsen Syvert  :flag:

jeg er forsikkret gjenom norske sjø per dags dato, og di spurte alldrig om jeg var registrert når jeg tegnet forsikring.

Det jeg stussa over når jeg nå ska tegne ny forsikkring på min nye båt. Så ville jeg vite hva min forsikkring kostet på min gamle versus va den kommer og koste i 2005 svaret 2004: 1400 2005: 2500

Her snakker vi stoor økning i premien. Kan skjønne det hvis jeg har hatt skader men nei det har jeg ikke.

Fikk tillbud fra Norsk sjø på min nye båt og det låg 2000.- over Norwegian broker i pris. :flag:

Redigert av joelle (see edit history)

Her var det mye negativt rundt Norske Sjø!

Med min 23 nei, 24 år gamle Elwarosnekke er det Norske Sjø som gikk av med billigste premie i august 2004. :flag:

At de ikke krever registrering er bare fint, for enkelte. Jeg vil fortsatt ha reg.nr. på båten og være i Redningsselskapets arkiv.

Hadde derimot Norske Sjø sagt at ALLE skal være registrert hadde helt sikkert en ny gruppe ropt høyt at slikt går ikke ann!

Ikke lett å gjøre alle til la(g)ks! :fishing::lol:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Blir ikke dette bare rot.

Alle båter i ett (nesten)gratis obligatorisk register, det hadde vært noe :smash:

Det var nettopp det vi hadde, men som politikerklønene klarte å ødelegge. Det er det nok lite å gjøre med nå, dessverre.

Frivillighet betyr at jeg selv bestemmer over disse pengene, og kan beholde dem, gi dem til Redningselskapet eller til noen andre som trenger dem.

Nettopp.

Selv ser jeg liksom ikke fordelene med et register, så lenge det er frivillig. Skriv navn og telefonnummer på båten med en sprittusj, så er en like langt.

<konspirasjonsteori>

Hele greiene er en politisk hestehandel og lukter. Gjennomført for å sikre NSSR inntekter til å dekke en statlig oppgave når automatene forsvinner.

</konspirasjonsteori>

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...