Jump to content

Norske Sjø krever ikke registrering


Syvert

Recommended Posts

Bare for ordens skyld, jada: Dette er IKKE KNBF's klistrelapp!

Beklager min lille sammenblanding i farten av KNBF og Norske Sjø. Og det er vel og bra at Norske Sjø ønsker å utstyre sine kunder med et merke. Ikke noe problem. Men jeg stusset litt over at noen ønsket dette velkommen som et slags ID-merke på båten, og samtidig dømte båtregisteret med dets reg.nr. nedenom og hjem før det får sjansen til å vise sin berettigelse.

 

Og forresten, om ordningen til Norske Sjø er gratis?? Ja, det vil i alle fall ikke fremgå av forsikringspapirene om det skulle innkreves noen kroner for å dekke utgiftene til merkingen. Bare så det også er nevnt.

 

Men til dere som ikke vil registrere båten, eller som motvillig har gjort det:

Det hadde vært artig å få kommentarer på spørsmålene jeg kom med i mine innlegg nr 14 og 18. Hvordan ville dere løst "problemet" rundt registering?

Link to post

Det er uforståelig at det tillates at vi kan seile rundt i store båter uten noen form for registreringsplikt! Hvordan kan det være mulig at registrering er frivillig? Hva er forskjellen på sjø og land (båt og bil) i så måte?

 

Men heldigvis finnes det et frivillig register som mange vil bruke. Likevel er det noen som ikke vil. Jeg ser bare fordeler ved å være registrert, og bare ulemper ved ikke å være registrert.

 

Mitt syn er enkelt: Når ikke myndighetene forstår hvor viktig det er med registrering må vi ta saken i egne hender og slutte opp om det frivillige registeret som eksisterer.

 

Mvh. Bern

Link to post

Men heldigvis finnes det et frivillig register som mange vil bruke. Likevel er det noen som ikke vil. Jeg ser bare fordeler ved å være registrert, og bare ulemper ved ikke å være registrert.

Jeg ser hverken fordeler eller ulemper ved å være registrert. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å være registrert. Hvis det er viktig å kunne identifisere båten min fordi den er på "avveie" så står båtens navnt med store bokstaver på hekken, og enhver med litt forstand på båter vil legge merke til at jeg har en lang VHF antenne i mastetoppen. Da kan man slå opp i VHF registeret som er tilgjengelig for alle på nettet, og finne eieren. Kommer båten på avveie med seil oppe står båtens seilnummer med store bokstaver og tall i seilet. Hvis dette ikke nok, kan jeg godt klistre på en lapp med telefonnummeret mitt i tillegg.

 

Hvis båten min blir stjålet, vil det 99% sikkert dreie seg om å forsøke å selge den i et annet land, og kjeltringene vil stikke til havs. Båten vil bi utstyrt med falske identifikasjonspapirer og solgt i f.eks i østeuropa. Registeret gir meg ingen fordeler her heller.

 

Skulle jeg havne i nød, ser jeg heller ingen fordeler. Da er det VHF'en og min evne til å formidle nødmelding, benytte sikkerhetsutsyr og godt sjømannskap som gjelder. Om jeg står registrert i en eller annen database spiller ingen rolle.

Mitt syn er enkelt: Når ikke myndighetene forstår hvor viktig det er med registrering må vi ta saken i egne hender og slutte opp om det frivillige registeret som eksisterer.

Hvorfor er det viktig? For en gangs skyld er jeg på linje med "myndighetene".
Link to post

Hei Lasse

 

Vi er visst på kollisjonskurs, med siden du har seilbåt og jeg motorbåt er det jeg som skal vike. Hvis vi møtes på sjøen skal jeg love å overholde vikeplikten, men her på nettet tillater jeg meg å beholde kurs og fart. :-)

 

I stedet for å ramse opp alle grunnene jeg ser for at båter bør være registrert vil jeg stille et motspørsmål: Hvorfor skal biler være registrert? Hadde det ikke vært nok om noen av oss satte en lapp i bilvinduet med eiers navn og telefonnummer, andre kunne velge å gi bilen et navn, og de som ikke ønsket noe av dette kunne kjøre rundt uten noen form for identifikasjon. Hadde det vært OK?

 

Mvh. Bern

Link to post

Det er uforståelig at det tillates at vi kan seile rundt i store båter uten noen form for registreringsplikt! Hvordan kan det være mulig at registrering er frivillig? Hva er forskjellen på sjø og land (båt og bil) i så måte?

 

Men heldigvis finnes det et frivillig register som mange vil bruke. Likevel er det noen som ikke vil. Jeg ser bare fordeler ved å være registrert, og bare ulemper ved ikke å være registrert.

 

Mitt syn er enkelt: Når ikke myndighetene forstår hvor viktig det er med registrering må vi ta saken i egne hender og slutte opp om det frivillige registeret som eksisterer.

 

Mvh. Bern

Dette summerer også mitt syn. Derfor også min oppfordring til at alle bør registrere sin båt i RSSR.

 

Men det er en ting jeg ikke forstår. Hvorfor gjør ikke RSSR og forsikringsselskapene felles sak og gjør dette til en win-win situasjon for alle. Bli enige om at alle forsikringsselskaper skal kreve forsikring, og gi samtidig en rabatt på forsikringen som gjør det lønnsomt og ikke minst motiverende for alle båteiere å registrere båtene sine. Jeg er sikker på at det var mulig å få med alle de norske selskapene (også Norske Sjø) på dette, også de større norske agentene som plasserer forikringene utenlands. Hvorfor? Fordi fordelene for forsikringsselskapene åpenbart må oppveie den lille premierabatten.

 

Det er ingen av oss som liker å bli truet eller presset til noe. Å oppleve at forsikringsselskapet krever at du skal registre båten din er derfor ikke spesielt motiverende. Men heis opp en gulrot og de fleste vil se annerledes på det.

 

Om noen utenlandske forsikringsselskaper blir stående utenfor, så spiller det ingen rolle. Og til Norske Sjø: Bare den sparte kostnaden med å designe, trykke og distribuere disse klistrelappene må da forsvare en rabatt ved registrering i RSSR?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Da er det VHF'en og min evne til å formidle nødmelding, benytte sikkerhetsutsyr og godt sjømannskap som gjelder.

Nettopp, og her har vi faktisk et register allerede som er oppe å går. Og faktisk har gjort det i mange år. Brukt av Skipsregisteret i mange år for merking av båter. Man bruker kallesignalet for VHF som registrerings nummer. Fungerer utmerket !

Må si jeg i denne saken er helt enig med deg Lasse. Ja og Lotus, som alltid har vel gjennomtenkte og fornuftige argumenter å komme med.

En annen ting jeg lurer på er hvorfor det kommer så mange brev fra RSSR og ingen info om hva objekt saken faktisk gjelder. Er det gamlebåten det gjelder, jolla jeg solgte i forfjor, eller ?

Har faktisk fått mistanke at de får støtte pr. positive tilbakemelding.

Nei, dette rotet står jeg over. (Bruker Navigators&General).

Har mistanke om at Forsikringsselskapene er på tynn is hvis de forlanger registrering i et frivillig register. Har noen selskaper kommet med dette skriftlig f.eks. i vilkårene ennå ? Står det "Småbåtregisteret" i vilkåene, gjaldt jo dette det gamle obligatoriske registeret.

 

Ps. Er selvfølgelig medlem av Redningsselkapets Kystpatrulje. :flag:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post

Semmer dette da ?? bare undres  :confused:

 

:seeya:

Litt upresis slik jeg har oppfattet det. Har du VHF så er stasjonen registrert i et søkbart register hvor det framgår hvem som eier konsesjonen. Men båten er ikke dermed registrert i skipsregisteret. Det er et langt lerret å bleke.

 

Jeg har prøvd å finne registeret, men er ikke i stand til det akkurat nå.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Jeg ser hverken fordeler eller ulemper ved å være registrert. Derfor ser jeg heller ingen grunn til å være registrert.

 

.......... så står båtens navnt med store bokstaver på hekken, og enhver med litt forstand på båter vil legge merke til at jeg har en lang VHF antenne i mastetoppen. Da kan man slå opp i VHF registeret som er tilgjengelig for alle på nettet, og finne eieren.

 

........... båtens seilnummer med store bokstaver og tall i seilet. Hvis dette ikke nok, kan jeg godt klistre på en lapp med telefonnummeret mitt i tillegg.

Verken fordeler eller ulemper med å være registrert, og derfor ingen grunn for å være det. Hvorfor heller ikke: derfor ingen grunn for ikke å være registrert.

 

Båtens navn på hekken og VHF-antenne i toppen av masta. Ikke forvent at alle tenker på VHF-antenna, og at det kan sjekkes i VHF-registeret på nettet. Kanskje de færreste hadde tenkt på dette.

 

Seilnummer. Ikke ta det for gitt at alle vet hvor de skal henvende seg for å finne eier på bagrunn av seilnummer.

 

Klistrelapp med tlf.nummer. Hvem gidder å lete etter denne hvis det ikke er en stor lapp på lett synlig sted.

 

Hvorfor ikke heller, som jeg innledet med, si at du like godt kan registrere deg når du er likegyldig til registeret.

 

Med et reg.nummer på båten vil du gjøre det enklere for alle som gjerne vil komme i kontakt med deg hvis det ha skjedd noe med båten. Så kan du jo si at menigmann bare ringer politiet, men hvorfor da ikke gjøre det enkelt for politiet som bare kan forholde seg til registeret. Og menigmann vet at han har et ens reg.nummer å se etter.

 

Hvorfor være med å gjøre det vanskeligere?

 

Jeg kan fortsatt ikke fatte hvorfor dere skal gjøre det dere kan for at registeret skal bli så dårlig som mulig. Hva er dere redde for?

Link to post

Litt upresis slik jeg har oppfattet det. Har du VHF så er stasjonen registrert i et søkbart register hvor det framgår hvem som eier konsesjonen. Men båten er ikke dermed registrert i skipsregisteret. Det er et langt lerret å bleke.

 

Jeg har prøvd å finne registeret, men er ikke i stand til det akkurat nå.

Jeg sa ikke at båten automatisk var registrert i Skipsregisret.

Jeg sa at hvis båten er registrert i Skipsregistret så er kallesignalet registreringsnummeret.

 

 

Link to post

Hei Lasse

 

Vi er visst på kollisjonskurs, med siden du har seilbåt og jeg motorbåt er det jeg som skal vike. Hvis vi møtes på sjøen skal jeg love å overholde vikeplikten, men her på nettet tillater jeg meg å beholde kurs og fart. :-)

 

I stedet for å ramse opp alle grunnene jeg ser for at båter bør være registrert vil jeg stille et motspørsmål: Hvorfor skal biler være registrert? Hadde det ikke vært nok om noen av oss satte en lapp i bilvinduet med eiers navn og telefonnummer, andre kunne velge å gi bilen et navn, og de som ikke ønsket noe av dette kunne kjøre rundt uten noen form for identifikasjon. Hadde det vært OK?

 

Mvh. Bern

Hei Bern

 

Først må jeg si at jeg er ikke på noen måte er motstander av det nye registeret. Hvis du eller andre ser nytten av å stå i et slikt register er det flott, men jeg skiller mellom hva som er nyttig for meg personlig, og hva som nyttig for deg og andre. Jeg har lest brevet fra RSSR flere ganger, men finner ingenting der som jeg kan ha nytte av.

 

Hvis det ble bestemt at jeg fikk frihet til å kjøre rundt uten skilter på bilen min hadde det vært helt greit for meg. Jeg hadde sikkert skrudd dem av. Det betyr ikke at jeg motstander av bilregisteret. Andre har sikkert glede av det - men jeg er såpass egoist at jeg først og fremst tenker på hva som er nyttig og hensiksmessig for meg.

 

Sammenlign det med en støvsuger selger:

 

Han ringer på og vil ha deg til å kjøe ny støvsuger. Støvsugeren har selger er sikker helt ok - ikke noe galt med den, men jeg er ikke interessert for jeg trenger ikke noen ny støvsuger.

Link to post

Først må jeg si at jeg er ikke på noen måte er motstander av det nye registeret. Hvis du eller andre ser nytten av å stå i et slikt register er det flott, men jeg skiller mellom hva som er nyttig for meg personlig, og hva som nyttig for deg og andre. Jeg har lest brevet fra RSSR flere ganger, men finner ingenting der som jeg kan ha nytte av.

 

..... Andre har sikkert glede av det - men jeg er såpass egoist at jeg først og fremst tenker på hva som er nyttig og hensiksmessig for meg.

Dette synes jeg ble en veldig spesiell argumentasjon, Lasse. Jeg håper da virkelig at båtfolk når det gjelder båtregisteret også tenker på de indirekte og kollektive fordelene et mest mulig komplett register kan gi. RSSR har selv listet opp en rekke aktører og formål som jeg ikke gjentar, men som vil dra fordeler av et slikt register. Det er da positivt. Det er vel også ganske sannsynlig at et slikt register vil bidra til færre tyverier og i det minste flere gjenfinninger av stjålne båter. Det har jo i hvert fall det offentlige pliktige båtregisteret dokumentert, og det er vel liten grunn til at RSSR skulle virke annerledes, gitt at det får mange nok båter registrert.

 

Og med denne effekten er det sannsynlig at kostnadene for forsikringsselskapene blir lavere. Det betyr lavere premier for deg og meg, Lasse, enn om registeret ikke var der (gitt selvfølgelig at det blir tilstrekkelig komplett). Og da har du jo fått en direkte fordel, ikke bare en indirekte.

 

Ut over sistnevnte håper jeg i grunnen at jeg ikke får særlig bruk for registeret, men at vi som båtfolk i fellesskap og kollektivt får nytte av det, når en eller annen negativ hendelse skulle inntreffe. Hvem den rammer vet vi aldri. Det er grunn god nok for meg, ikke bare til å gi min tislutning, men også til å oppfordre alle andre båteiere til å registrere sin båt.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Først må jeg si at jeg er ikke på noen måte er motstander av det nye registeret. Hvis du eller andre ser nytten av å stå i et slikt register er det flott, men jeg skiller mellom hva som er nyttig for meg personlig, og hva som nyttig for deg og andre. Jeg har lest brevet fra RSSR flere ganger, men finner ingenting der som jeg kan ha nytte av.

 

Hvis det ble bestemt at jeg fikk frihet til å kjøre rundt uten skilter på bilen min hadde det vært helt greit for meg. Jeg hadde sikkert skrudd dem av. Det betyr ikke at jeg motstander av bilregisteret. Andre har sikkert glede av det - men jeg er såpass egoist at jeg først og fremst tenker på hva som er nyttig og hensiksmessig for meg.

 

Sammenlign det med en støvsuger selger:

 

Han ringer på og vil ha deg til å kjøe ny støvsuger. Støvsugeren har selger er sikker helt ok - ikke noe galt med den, men jeg er ikke interessert for jeg trenger ikke noen ny støvsuger.

Er det helt umulig å se for seg en situasjon hvor det kunne tenkes at noen på en enkel måte gjerne ville komme i kontakt med deg i forbindelse med noe som skjedde med båten din.

Link to post

RSSR har selv listet opp en rekke aktører og formål som jeg ikke gjentar, men som vil dra fordeler av et slikt register.

Som sagt KOB:

 

Du ser fordelene, "kjøper" produktet og er fornøyd med det. Vel og bra.

Jeg ser ikke fordelene og vil derfor ikke kjøpe produktet.

 

Vanlig tilbud og etterspørsel

 

Det er vel så enkelt er det ikke ?

Link to post

Ikke noe problem for meg at Lasse står utenfor hvor han har nok med seg og sitt.

 

Men jeg hadde kanskje forventet svar/kommentarer på enkelte av mine postinger, kanskje nr 14, 18 eller 26. Eller kanskje spesielt nr 35 og 40 hvor jeg siterer deg og kommer med spørsmål. Du har jo postet innimellom, men det er kanskje tilfeldig at du har unngått mine skriblerier.

 

Eller benytter du deg av din selvfølgelige rett til å diskutere med den du selv vil. Det er jo heller ikke noe problem for meg selvfølgelig, men en er jo så godt vant her på baatplassen med å få svar på spørsmål.

 

Men hvis du ikke har annet å si enn ditt generelle svar i siste posting, så behøver du ikke gjenta deg selv :smiley:

Link to post

Ikke noe problem for meg at Lasse står utenfor hvor han har nok med seg og sitt.

 

Men jeg hadde kanskje forventet svar/kommentarer på enkelte av mine postinger, kanskje nr 14, 18 eller 26. Eller kanskje spesielt nr 35 og 40 hvor jeg siterer deg og kommer med spørsmål. Du har jo postet innimellom, men det er kanskje tilfeldig at du har unngått mine skriblerier.

 

Eller benytter du deg av din selvfølgelige rett til å diskutere med den du selv vil. Det er jo heller ikke noe problem for meg selvfølgelig, men en er jo så godt vant her på baatplassen med å få svar på spørsmål.

 

Men hvis du ikke har annet å si enn ditt generelle svar i siste posting, så behøver du ikke gjenta deg selv  :smiley:

Diskuterte først med Bern og så med KOB. Så ikke din posting, men skal gjerne kommentere den hvis du ønsker :smiley: Må bare forlate stedet litt, men kommer tilbake.
Link to post

Er det helt umulig å se for seg en situasjon hvor det kunne tenkes at noen på en enkel måte gjerne ville komme i kontakt med deg i forbindelse med noe som skjedde med båten din.

Jeg har mobilnummeret på fordekket. I tilfelle jeg har fortøyt i en havn men er ikke ombord. Det er enklere enn registeret.

 

Jeg gjentar det gjerne:

 

Jeg er for at det finnes et obligatorisk register - Ordnung muss sein :wink:

 

Jeg er imot at det kreves registrering allerede av gummibåter - og baderinger dersom de har motor.

 

Jeg er sterk imot at registeret ligger under T&A-direktoratet - fordi de har INGENTING med sikkerheten til sjøs, hindring av tyverier osv å gjøre. Hva de har med å gjøre står jo i selve navnet.

 

Jeg synes det mest riktige hadde vært dersom forsikringene i fellesskap hadde drevet registeret. De har det organisatoriske allerede på plass (døgnvakt, masse dataressurser osv) og det er de som har nytten av det.

 

Jeg synes overgangen til RSSR er helt mislykket ettersom man ikke vet hva man samtykker i.

Link to post

Verken fordeler eller ulemper med å være registrert, og derfor ingen grunn for å være det. Hvorfor heller ikke: derfor ingen grunn for ikke å være registrert.

 

Båtens navn på hekken og VHF-antenne i toppen av masta. Ikke forvent at alle tenker på VHF-antenna, og at det kan sjekkes i VHF-registeret på nettet. Kanskje de færreste hadde tenkt på dette. 

 

Seilnummer. Ikke ta det for gitt at alle vet hvor de skal henvende seg for å finne eier på bagrunn av seilnummer.

 

Klistrelapp med tlf.nummer. Hvem gidder å lete etter denne hvis det ikke er en stor lapp på lett synlig sted.

 

Hvorfor ikke heller, som jeg innledet med, si at du like godt kan registrere deg når du er likegyldig til registeret.

 

Med et reg.nummer på båten vil du gjøre det enklere for alle som gjerne vil komme i kontakt med deg hvis det ha skjedd noe med båten. Så kan du jo si at menigmann bare ringer politiet, men hvorfor da ikke gjøre det enkelt for politiet som bare kan forholde seg til registeret. Og menigmann vet at han har et ens reg.nummer å se etter.

 

Hvorfor være med å gjøre det vanskeligere?

 

Jeg kan fortsatt ikke fatte hvorfor dere skal gjøre det dere kan for at registeret skal bli så dårlig som mulig. Hva er dere redde for?

 

Til jada:

 

Har du for vane å melde deg inn i alle mulige registere bare for å stå der? Det tviler jeg på, og det høres helt bakventland ut. Den klistrelappen det er snakk om vil gjøre det enklere for alle å få tak i meg, enn et reg. nummer forutsatt at den er like synlig som reg nummeret.

 

Registeret blir da ikke dårligere om jeg og andre står utenfor? Dere som ser nytten av dette vil jo ha akkurat de samme fordelene selv om jeg ikke står der?

 

Jeg vet ikke hva hensikten med innlegget ditt er, jada men hvis hensikten er å verve medlemmer til RSSR registeret tror jeg det har virket mot sin hensikt.

Link to post

Registeret blir da ikke dårligere om jeg og andre står utenfor? Dere som ser nytten av dette vil jo ha akkurat de samme fordelene selv om jeg ikke står der?

Riktignok er dette en diskusjon mellom deg og Jada.

 

Men - det du skriver er feil. Registeret blir dårligere om du og andre står utenfor. Det er jo også erkjent og uttalt fra Solås hos Redningsselskapet. En er fullstendig avhengig av å nå et visst antall registrerte båter for at registeret skal bli vellykket og tjene sin hensikt. Hvis en i flertallet (eller mange nok) av de tilfeller registeret konsulteres/benyttes for de tiltenkte formål ikke finner de ønskede opplysninger fordi den aktuelle båt ikke er registrert, så sier det seg vel selv av nytteverdien av registeret reduseres.

 

Og selv om jeg ikke imøtegikk deg på ditt tilsvar til mitt innlegg lenger oppe i tråden, så forsøkte jo jeg nettopp å få frem at vi, av hensyn til hverandre og fellesskapet, er tjent med et mest mulig fullstendig og dermed effektivt register. Mao. - jeg tenker forholdsvis lite på den direkte nytteverdien for meg personlig og mest for den kollektive nytteverdien av at flest mulig av oss er med. Derfor er jeg uenig i argumentasjonen din.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Riktignok er dette en diskusjon mellom deg og Jada.

 

. Det er jo også erkjent og uttalt fra Solås hos Redningsselskapet. En er fullstendig avhengig av å nå et visst antall registrerte båter for at registeret skal bli vellyket

 

 

Var det ikke slik med T5PC også at jo flere som kjøpte aksjer mer penger ble det på ledelsen, men det ble lite avkastning på innskyterne. Ser gulrota til Monika K. Solås men tror ikke det blir noen som når den. Jeg tror nemlig dette blir utgift uten å få noe tilbake.

Link to post

Registeret blir dårligere om du og andre står utenfor. Det er jo også erkjent og uttalt fra Solås hos Redningsselskapet.

Det er en meningsytring fra deg og fra Solås.

 

Registeret må selvsagt ha en medlemsmasse, ellers blir det ikke drivverdig. Det koker ned til at du mener at jeg bør føle et kollektivt ansvar i en sak du selv brenner for.

 

Det gjør jeg desverre ikke.

Link to post

Jeg er sterk imot at registeret ligger under T&A-direktoratet - fordi de har INGENTING med sikkerheten til sjøs, hindring av tyverier osv å gjøre. Hva de har med å gjøre står jo i selve navnet.

 

Jeg synes det mest riktige hadde vært dersom forsikringene i fellesskap hadde drevet registeret. De har det organisatoriske allerede på plass (døgnvakt, masse dataressurser osv) og det er de som har nytten av det.

 

Jeg synes overgangen til RSSR er helt mislykket ettersom man ikke vet hva man samtykker i.

De fleste av oss var vel imot T&A, fordi vi var redde for avgifter. Men avgiftene kom jo ikke da.

 

Ja gjerne drevet av forsikringsselskapene for meg. Sannsynligvis ville alle da vært tvunget inn, og selskapene hadde vel også beregnet en viss godtgjørelse for å drive registeret?

 

Du vet jo at du samtykker i at opplysningene som du har om dine båter i småbåtregisteret blir overført til det nye registeret. Og der blir opplysningene værende. RSSR må vel regne med at opplysningene fra T&A er korrekte. Når det viser seg at de kan inneholde feil, ja så burde vel RSSR ha tenkt tanken at de skulle ha skrevet hvilke opplysninger de hadde i brevene de sendte ut. Men å dømme alt mislykket på grunn av dette synes jeg ikke er riktig. Jeg vet at jeg har to registrerte båter. Kanskje jeg bør sjekke dette?

 

Til jada:

Har du for vane å melde deg inn i alle mulige registere bare for å stå der?

 

Den klistrelappen det er snakk om vil gjøre det enklere for alle å få tak i meg, enn et reg. nummer forutsatt at den er like synlig som reg nummeret.

 

Registeret blir da ikke dårligere om jeg og andre står utenfor? Dere som ser nytten av dette vil jo ha akkurat de samme fordelene selv om jeg ikke står der?

 

Jeg vet ikke hva hensikten med innlegget ditt er, jada men hvis hensikten er å verve medlemmer til RSSR registeret tror jeg det har virket mot sin hensikt.

Nei, jeg har ikke for vane å melde meg inn i alle mulige registre. Nå snakker vi vel kun om det nye småbåtregisteret.

 

Hvis jeg vil ID-merke båten, så ser jeg ikke grunn for ikke å benytte et standardisert reg.nr. Jeg ser det som en fordel med ens merking, og at ikke alle bruker egne merker. I en litt (eller mye) mer ekstrem situasjon enn når båten ligger stille ved brygga, så mener jeg fortsatt at et standardisert reg.nr. er enklere å forholde seg til for de fleste enn annen tilfeldig merking.

(Jeg vil jo fryktelig gjerne at du skulle erkjenne at det kunne være mulighet for at en ekstrem situasjon kunne oppstå en gang, og at noen i kampens hete lette etter reg.nummer på båten for å kunne melde fra om ID'en på fartøyet som holdt på å gå ned et sted. Ja ja, jeg håper du skjønner at jeg tar denne diskusjonen med godt humør :smiley: )

 

Et eget register som er oppdatert og mest mulig komplett ser jeg har endel fordeler, og her henger jeg meg på KOB's argumenter.

 

Du spør om hensikten med mitt innlegg. Jeg har jo bare kommentert dine argumenter og kommet med noen spørsmål. Er ikke det hensikt god nok da? Jeg argumenterer for mitt synspunkt, og du mener at du greier deg bedre på egen hånd. Greit for meg, fortsatt med et :smiley:

Link to post

[Var det ikke slik med T5PC også at jo flere som kjøpte aksjer  mer penger ble det på ledelsen, men det ble lite avkastning på innskyterne. Ser gulrota til Monika K. Solås men tror ikke det blir noen som når den. Jeg tror nemlig dette blir utgift uten å få noe tilbake.

Vi kan gjerne være uenige med hverandre om berettigelsen av et slikt båtregister og om en bør registrere båten der. Men å sammenligne en av redningsselskapets aktiviteter med T5PC synes jeg er ganske drøyt. Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...