Alfa 1 Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Vi kan gjerne være uenige med hverandre om berettigelsen av et slikt båtregister og om en bør registrere båten der. Men å sammenligne en av redningsselskapets aktiviteter med T5PC synes jeg er ganske drøyt. Beklager trodde ikke det var redningsselskapets drift denne diskusjonen dreide seg om. Menn drift av båtregristret. Og her tror jeg det dreier seg mer om penger en bruks verdien av regristret, altså betale årsavgift men vi får ingen fordeler. Når det gjeller redningsselskapet så støtter jeg det, både som medlem i kystpatruljen og div. bidrag ellers i året. Sitér dette innlegget Link to post
axel Chr. Magnus Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Norwegian Broker AS megler båtforsikring til det engelske markedet, og der er det ikke krav om registrering av båten. Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Må bare si at jeg synes det er possitivt at Norske Sjø ikke tvinger folk til å gjøre noe som vitterlig ER frivillig. + i mi bok for Norske Sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Karstein Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 JODA, vi betaler og betaler og føler oss trygge. Beklageligvis er ikke det altid slik. Hadde brann ombord i sommer, det var en kritisk situasjon. Kalte på VHFen men hørte aldri fra RS selv om jeg har betalt "tiggebrev" og medlemskap. Det er langt mellom skøytene og når det brenner går det på minutter. Hadde vi båtfolk vært bedre å hjelpe hverandre, er det den største sikkerhet. Brukte ikke hundre kroner på automatene og gjør det heller ikke på "frivelig" registrering. Har send mail med spørsmål til RS men de gidder ikke å svare. Lytt på VHF og vær mer oppmerksom neste gang - det er langt mellom skøytene. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Men kanskje er det ikke så frivillig likevel? Har nemilg oppdagety at: Dersom man overfører registreringen fra dagens register, slipper man nyregistrering. Hvis du en dag skal selge båten, og ny eier har behov for å registrere den, eller det skulle skje et eller ennet som gjør at du likevel må registrere den kan det oppstå et skikkelig problem. Da kreves det nemlig at alle eierforhold tilbake til båten var ny kan dokumenteres Er redd vi da ender opp med et A og et B lag her. A båt: Registrert - lett å omsette B båt: Uregistrert - vanskelig å omsette ? FYSJ!!! Tror jeg melder meg inn i "motstander av dustete register" gjengen. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Husk at Norske Sjø krever at du er medlem av KNBF eller lignende, det er mange her inne som mener at andre forsikringsselskap er grufulle i sitt krav om sertifisering og at det må være ulovligt. Er norske sjøs krav om medlemskap så mye bedre?? Klistrelapp fra Norske sjø like god som registrering ! ! ! Egen post IT lapp i ruta like god som registrering ! ! ! ! Tenk deg følgende, du er frastjålet motor eller jolle ser den og krever den tilbake, men nei den er ikke din fordi at kjeltringen: Har forsikret den og fått en lapp med norske sjø på ! ! og i tilegg har han skrevet et post it lapp med navnet sitt på ! ! Men hvis du hadde registrert den men HIN nummer/ motornummer / kvitering av kjøp så hadde det kansje vært bedre å bevise det var din. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 JODA, vi betaler og betaler og føler oss trygge. Beklageligvis er ikke det altid slik. Hadde brann ombord i sommer, det var en kritisk situasjon. Kalte på VHFen men hørte aldri fra RS selv om jeg har betalt "tiggebrev" og medlemskap. Det er langt mellom skøytene og når det brenner går det på minutter. Hadde vi båtfolk vært bedre å hjelpe hverandre, er det den største sikkerhet. Brukte ikke hundre kroner på automatene og gjør det heller ikke på "frivelig" registrering. Har send mail med spørsmål til RS men de gidder ikke å svare. Lytt på VHF og vær mer oppmerksom neste gang - det er langt mellom skøytene. Litt OT, Du fikk vel svar og hjelp fra andre vell ?? Sitér dette innlegget Link to post
Karstein Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Litt OT, Du fikk vel svar og hjelp fra andre vell ?? Hjelpen kom ut av "tåken" takket VHF. Siden var det Politibåten som kom til. Nærmeste RS skøyte var 1-2 timer unna. Og det midt i sommerferien på Vestlandet. De gjør nok en god jobb, men vi er 400 000 fritidsbåter og 30-40 RS skøyter. 90 % av den hjelp de yter til fritidsbåter bør vi klare internt ved å bli mere ansvarsfulle båtfolk. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 90 % av den hjelp de yter til fritidsbåter bør vi klare internt ved å bli mere ansvarsfulle båtfolk. Ja det er jeg helt enig i, dessuten holder man polisen nede ved å hjelpe hverandre Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 10.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2005 Tenk deg følgende, du er frastjålet motor eller jolle ser den og krever den tilbake, men nei den er ikke din fordi at kjeltringen: Har forsikret den og fått en lapp med norske sjø på ! ! og i tilegg har han skrevet et post it lapp med navnet sitt på ! ! Men hvis du hadde registrert den men HIN nummer/ motornummer / kvitering av kjøp så hadde det kansje vært bedre å bevise det var din. Jeg eier da fakturaen som original når det gjelder både båt og motor - inkl HIN og motornummer. Hvorfor MÅ dette registreres?Mulig at kjeltringen har en god forfalskning av disse dokumentene, men det får vi se dersom den dagen kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 11.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Husk at Norske Sjø krever at du er medlem av KNBF eller lignende, det er mange her inne som mener at andre forsikringsselskap er grufulle i sitt krav om sertifisering og at det må være ulovligt.Jeg vil bare nok en gang minne om at Norske Sjø er ikke et forsikringsselskap, men en forsikringsordning for medlemmene i Kongelig Norsk Båtforbund og Norges Seilforbund. Da er det vel ikke så underlig at det kreves medlemsskap for å få tilgang til et medlemstilbud????Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Litt av et kaos dette... Noen tror tydligvis at baatplassen allerde er aktør her, jeg ble forelagt følgende problemstilling: Min båt var registrert i det forrige registeret og skiltene står på båten, må jeg melde meg inn i det nye? Ringte IF og de svarte at man i prinsippet må det for at forsikringen skal gjelde. Men at de vil vurdere dette for de som får skader i løpet av inneværende år. Vet noen hvilken innsikt RSSR har i det gamle registeret? Noe data må de jo ha fått siden de har sendt brev til de personer som hadde båt registrert der Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 11.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 (redigert) Vet noen hvilken innsikt RSSR har i det gamle registeret? Noe data må de jo ha fått siden de har sendt brev til de personer som hadde båt registrert der Hei Ingar Hele det gamle registeret overføres fra Småbåtregisteret til RSSR fortløpende frem til 1. mars da RSSR formellt overtar og drifter det nye registeret. Oppføringen i RSSR fra Småbåtregisteret er gratis. Det er viktig å merke seg at det gamle registeret selvfølgelig ikke vil bli slettet og kan danne grunnlaget for et eventuelt nytt obligatorisk register hvis det skulle komme på tale igjen. Hilsen Syvert Redigert 11.Januar.2005 av Syvert (see edit history) Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
bliss X Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Det er viktig å merke seg at det gamle registeret selvfølgelig ikke vil bli slettet og kan danne grunnlaget for et eventuelt nytt obligatorisk register hvis det skulle komme på tale igjen. Er du sikker på det Syvert? I såfall er det noen som har tatt munnen litt for full her. I brevet fra RSSR står det følgende: En overføring av de opplysningene som i dag er registrert på deg i småbaåtregisteret krever ditt samtykke. Dersom du ikke samtykker til overføringen innen 15. februar 2005, vil alle opplysninger som er registrert på deg i småbåtregisteret bli slettet hos Toll- og avgiftsdirektoratet. Lasse Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 11.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Er du sikker på det Syvert? I såfall er det noen som har tatt munnen litt for full her. I brevet fra RSSR står det følgende:En overføring av de opplysningene som i dag er registrert på deg i småbaåtregisteret krever ditt samtykke. Dersom du ikke samtykker til overføringen innen 15. februar 2005, vil alle opplysninger som er registrert på deg i småbåtregisteret bli slettet hos Toll- og avgiftsdirektoratet.Hei Lasse Jeg har selvfølgelig tatt opp dette med Småbåtregisteret som svarer at de er lovpålagt å oppbevare datamaterialet. Selvfølgelig. En offentlig etat har rett og slett ikke lov til å slette registere av denne typen før etter 10 år (tror jeg). En helt annen sak er at ingen vil ha tilgang til det opprinnelige Småbåtregisteret etter 1. mars. Man kan jo kanskje si at RSSR har sine ord i behold i så måte, selv om det er forskjell på sletting og at man ikke har tilgang. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
GeirFrode Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Hverken Norske Sjø eller KNBF er motstandere av registeret, men vi mener at registrering i et privatisert frivillig register må nødvendigvis også være en frivillig sak for den enkelte båteier også i forhold til forsikringen. Hilsen Syvert Helt enig, men det virker som om enkelte tolker dette litt for bokstavelig. Les her hvordan If ser på dette. Informasjonssjef Jack Frostad i forsikringsselskapet IF har fått flere sinte telefoner. - Det er alltid reaksjoner på tvungne ordninger. Men vi har et inntrykk av at de som representerer båteierene, som motorbåtforbundet og seilforbundet, har sett verdien av registeret, sier Frostad. Han ser flere fordeler med registeret. Båter som er registrerte, er lettere å finne om de blir stjålet. Og han påpeker at det er lettere å finne hvem som eier en båt, dersom den blir funnet drivene uten folk om bord. - Jeg begriper ikke hvorfor man skulle la være å registrere en båt, sier han. Nei, det er mye jeg ikke begriper her i verden også. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 En helt annen sak er at ingen vil ha tilgang til det opprinnelige Småbåtregisteret etter 1. mars. Jeg må som mange andre melde meg inn fordi forsikringa krever det. Da jeg seiler utenriks og ikke kommer hjem til posten min kanskje før i midten av mars sendte jeg en mail for å forhøre meg om en mulig utsettelse. "Aber nix". Var det noen som sa fleksibel overgangsordning? Båtene slettes i registeret og jeg må registrere dem på nytt etter en måned. Helt klart at dette er ett særtilfelle, men jeg regner med det fins flere i tilsvarende situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2005 Det er veldig enkelt å melde seg inn vha SMS. Hvis du vet ref nummeret som står i brevet fra RSSR, kan du sikkert få noen til å ordne det: BÅT <ditt ref nummer> <JA> sendes til 2012 Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 14.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2005 Tenker en del selskaper kommer til å gi rabatt for registrerte båter på lik linje med andre tiltak som kan gjør erstatningsbeløpet lavere. Regningen havner jo hos oss til slutt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.