Jump to content

Vurderer kjøp av 1999 Mercury 135 optimax. Erfaringer?

JBA76

Recommended Posts

i katalogen for motorspec som for min båter en Askeladden 585 19fot og lit over 1000 kg med motor

Optimax 135, V6 bruker 60 l/t på max turtall, mens 115 4t bruker 37

på 4000 omdr/min tror jeg optimaxen lå på 24 l/t mend 115 4t lå på 17 l/t

farten tror jeg var 42 på Optimax og min båt gjør 35-36 så der er en ganske stor forskjell.. men spørs hvor ofte man ligger i 40 knop da

forøverig var forbruk på max for Optimaxen 1,4 l/nm

jag har 115hk 4syl 4t Er veldig fornøyd faktisk, bortsett fra at akselrasjonen ikke er særlig egnet til vannsport om du bedriver det! Der er nok optimax mere egnet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Som "Morten" skriver i sitt innlegg vedr. 115hk, så hadde jeg også en Mercury 115 EFI(2007mod) i tre sesonger. og var stort sett fornøyd. Veldig stillegående og bensingjerrig. Optimax hadde jeg to sesonger før dette igjen, men det var bare en 90 hk(3syl.), så det er jo egentlig en helt annen motor enn den du refererer til,bl.a.ang. lydbildet.Hadde en nabo som hadde en 150 Optimax, og den var jo veldig sprek, men det var et stort minus med den motoren, og det var støyen! Han hadde denne på en ny Uttern, men solgte faktisk båten samme sommeren p.g.a. bråket i fra motoren.Men hvis du liker en "røff motorlyd", så er jo denne midt i blinken. Nå skal du vel alikevel være litt obs, for dette er jo tross alt en påhengs som er 13 år gammel, så motoren bør jo gåes nøye gjennom.

Har liggende en sådan som er ubrukelig. Alt er iorden iflg verkstedet med den fungerer slett ikkje såå det kommer an på hvor kompetente den lokale mercurypusheren din er om det er noe å ha.

Men når den virket var det en fantastisk maskin, sterk som en okse og veldig snill på forbruk. samt ingen oljerøyk som var plagsom. Virket omtrent som den gamle 75 hk eg hadde før optimaxen brukte like mye bensin. Ser det er mange som snakker om støyen på denne, vel eg synes ikkje den støyet i det heile tatt mn det kommer jo an på hva en er vandt med

Redigert av Plutonium (see edit history)

Ja til første del av spørsmålet. Hvor det svikter skal eg ikkje uttale meg om, som kunde står man ved disken og får servert historier om snøen som falt i fjor. De på verkstedet er bare en brikke i et stort nettverk av de som skal kunne ordne ut.

Bare det at det tar opp mot 2 mnd å skaffe deler samt vitale komponenter for byttetesting ikkje finnes sier det meste. Lite en mekaniker kan gjøre under slike forhold

Redigert av Plutonium (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...