JBA76 Startet 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2012 Er det noen som kan dele erfaringer med Mercury optimax 135 hk, 2 takt V6 med innsprøytning.Den står på en båt jeg vurderer å kjøpe. Tenker da på om det er noen kjente problem områder? Den har fulgt service manualen og er en 99 mod. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 i katalogen for motorspec som for min båter en Askeladden 585 19fot og lit over 1000 kg med motor Optimax 135, V6 bruker 60 l/t på max turtall, mens 115 4t bruker 37 på 4000 omdr/min tror jeg optimaxen lå på 24 l/t mend 115 4t lå på 17 l/t farten tror jeg var 42 på Optimax og min båt gjør 35-36 så der er en ganske stor forskjell.. men spørs hvor ofte man ligger i 40 knop da forøverig var forbruk på max for Optimaxen 1,4 l/nm jag har 115hk 4syl 4t Er veldig fornøyd faktisk, bortsett fra at akselrasjonen ikke er særlig egnet til vannsport om du bedriver det! Der er nok optimax mere egnet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Som "Morten" skriver i sitt innlegg vedr. 115hk, så hadde jeg også en Mercury 115 EFI(2007mod) i tre sesonger. og var stort sett fornøyd. Veldig stillegående og bensingjerrig. Optimax hadde jeg to sesonger før dette igjen, men det var bare en 90 hk(3syl.), så det er jo egentlig en helt annen motor enn den du refererer til,bl.a.ang. lydbildet.Hadde en nabo som hadde en 150 Optimax, og den var jo veldig sprek, men det var et stort minus med den motoren, og det var støyen! Han hadde denne på en ny Uttern, men solgte faktisk båten samme sommeren p.g.a. bråket i fra motoren.Men hvis du liker en "røff motorlyd", så er jo denne midt i blinken. Nå skal du vel alikevel være litt obs, for dette er jo tross alt en påhengs som er 13 år gammel, så motoren bør jo gåes nøye gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Det er en sprek motor,men få den undersøkt hos en Mercury forhandler før du kjøper. Dette er første gen optimax,det sies i fra sikre hold at driftsikkerheten ble betydelig bedre i fra 2004 og utover(gjelder V6)men bevares er motoren ok så kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Har en kamerat som har en 99 mod 135 Optimax. Den har fungert upåklagelig, foruten en knekt bolt til jording, og en sjelden gang alarm fra en injektor. Også røk motoren til Power trim nylig. Han har servet den godt, og det er selvfølgelig viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 (redigert) Har liggende en sådan som er ubrukelig. Alt er iorden iflg verkstedet med den fungerer slett ikkje såå det kommer an på hvor kompetente den lokale mercurypusheren din er om det er noe å ha. Men når den virket var det en fantastisk maskin, sterk som en okse og veldig snill på forbruk. samt ingen oljerøyk som var plagsom. Virket omtrent som den gamle 75 hk eg hadde før optimaxen brukte like mye bensin. Ser det er mange som snakker om støyen på denne, vel eg synes ikkje den støyet i det heile tatt mn det kommer jo an på hva en er vandt med Redigert 15.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JBA76 Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 tkb: Er det sånn at naboens din ellers har fungert greit. Er selv vant med Yamaha, og har bade gode erfaringer. Den står nemlig på en Yamarin big catch som vurderes kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 Har du dårlig erfaring med den lokale mercpusheren "Plutonium" ?? tenker da spesielt på kompetansenivået på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 (redigert) Ja til første del av spørsmålet. Hvor det svikter skal eg ikkje uttale meg om, som kunde står man ved disken og får servert historier om snøen som falt i fjor. De på verkstedet er bare en brikke i et stort nettverk av de som skal kunne ordne ut. Bare det at det tar opp mot 2 mnd å skaffe deler samt vitale komponenter for byttetesting ikkje finnes sier det meste. Lite en mekaniker kan gjøre under slike forhold Redigert 15.Februar.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 2 mnd for å skaffe deler holder ikke,men konkurrenten har jo kjøpt opp denne forhandleren så kanskje det kan bli bedre med tiden.?? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2012 tja mulig på løsningsevnen men ikkje på delefronten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.