Jump to content

32 ft båt laget i tre og glassfiber, fått skade, what to do?


Morten..

Recommended Posts

Hadde en transportør som hentet min "nye" båt i går, og han løftet skikkelig feil så tyngdepunktet forskøv seg skikkelig og båten fikk seg et bra smell, og nesten all tyngde kom bak på stroppen hvor også motor og det tyngste i båten sitter, og da spesielt på ene siden, med det resultat at stroppen skjærte seg inn i skroget. Maks uflaks, for der var det og tynnest, og minst støtte bak, samt noe fuktig treverk som sitter bak på glassfiberen for støtte. (Båten er bygget med glassfiber og tre.)

 

img_42601.jpg

 

 

Så spørsmålene er vel som følger: Hva rettigheter har jeg i forhold til å få dekket skade av transportøren?

- Han fikk beskjed når ting vridde seg om at han måtte sette ned båten, men fortsatte til tross for dette, og det var da dette skjedde. Han hadde hatt god tid til å sette ned båten i mellomtiden.

- Han hadde da allerede løftet båten engang, men da var stroppene tydeligvis mer riktig plassert for da var jo båten relativt rett i lufta.

 

Hvordan fikse en slik skade på BEST mulig måte?

- Finerplater bak, glassfiber foran. - Kan det brukes epoxy i stedet, syns å huske at det er bedre? - Men dyrere? Hvor får man eventuelt kjøpt det til god pris?

 

Noen gode glassfiber kunstnere i vestfold?

 

Tusen takk for eventuelle alle svar jeg skulle få! :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du selv har tegnet kasko på båten før transporten, så er dette enkelt. Da vil forsikringsselskapet evt. kreve regress hos transportør etter at skaden er reparert. Hvis ikke du er forsikret så er det jo spørsmål om transportøren er en seriøs aktør som frakter båter regelmessig. Normalt vil de da ha en transportforsikring/tabbeforsikring som kommer til anvendelse. Uansett blir det "full pakke" med takstmann og det hele. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nei, det ble benyttet løfteåk, og det var ikke så mye press innover, men hele båten forskøv seg pga av feil vektfordeling når han løftet det, og mye av vekten kom i tilegg på det ene stroppen i tilegg til "røkket" som skjedde når 3 tonn flyttet seg pga av vektfordelingen så smalt stroppen rett igjennom.

 

Jeg har ingen egen forsikring av båten enda, men befrakteren er et relativt kjent selskap for å frakte båter, og har spesialutstyr, så jeg stiller spørsmål om han hadde en dårlig dag eller ikke. Han har akkurat reist bort og ikke tilbake før mandag, så her står jeg da uten å vite noe om hva jeg skal gjøre. Men må vel bare vente på han slik at han får kontaktet sitt forsikringselskap osv. - Selv om han sa at en takstmann bare ville avfeie dette umiddelbart og gi "båten" skylden for at dette skjedde.. (I alle dager...??)

 

Går jeg med risiko at båten blir kondemnert eller får jeg da ev uansett hva som skjer kjøpe båten tilbake? Alternativet vil vel være å få noen til å fikse eller får penger for arbeidet og fikse selv?

 

 

Noen som har erfaring med glassfiber og tre båt?

Link to post
Share on other sites

Hvis det blir forsikringssak så er det normalt 3 veier å gå.

1. Båten blir reparert. Herunder transport til/fra verksted.

2. Båten blir kondemnert, d.v.s. reparasjonskostnaden står ikke i forhold til båtens verdi før skadetidspunktet. Du har akkurat kjøpt båten, så da er det nok kjøpssummen som legges til grunn. Du vil da kunne få utbetalt denne summen, minus evt. en fastsatt verdi på "vraket" hvis du velger å beholde båten.

3. Skadetaksten legges til grunn for kontantoppgjør hvis du ønsker å reparere selv. Materialer til anskaffelsesverdi pluss en timepris x timer beregnet medgått etter takst. Timeprisen er normalt det halve av hva verkstedet forlanger. Og det beregnes ikke moms på arbeidspengene. Hvis f.eks verkstedet tar 750 kr./time pluss moms, d.v.s. 937,50/time, vil du få 375,-/time. (Punktum.) Varierer nok litt fra selskap til selskap. Noen ganger blir man enige om en "rund sum".

 

P.S. Tilføyd: Det slår meg at det ser ut som om stroppen har klemt i stykker kanten på skroget under vannlinja også. Det kan tyde på at båten har strukturelle svakheter i utgangspunktet. Eller mistet han båten ned på en labank eller noe?

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm.. Takk skal du ha. :)

 

Lurer på hvor mange timer det der er, men jeg ville jo ha trodd et par dagers arbeid i det minste. Så da er vi fort på tyve tusen eller noe da.. :s

 

Og ja, det har blitt ødelagt under vannlinjen, det er vel der det sikkert smalt seg inn først, også dro den seg oppover. Noe svakheter var det nok sikkert for båten var rimelig fuktig innvendig og det er trelaminat på innsiden av glassfiberen.

Redigert av Morten.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig kjedelig og trist!! Håper du får dekket skadene da! For meg kan det virke som ukyndige folk + en ganske skjør konstruksjon der summen av faktorer ble katastrofe! maks uflaks

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har du hørt med selger om han har sagt opp sin forsikring? Når jeg selger eller kjøper båt avtaler jeg alltid med selger når han sier opp sin forsikring slik at båten alltid er forsikret.

 

Ta en telefon og hør med han!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Ja, får håpe det, hvis ikke blir det en en hel helg med ren og skjær drittarbeid. Men, ja maks uflaks...! :(

 

Og selger har ikke forsikring på den, han har kun hatt den stående i hagen i to år, derfor den har vært litt fuktig innvendig og, ingen fuktsamlere og dårlig tildekking er ingen bra oppskrift for suksess. Heller det motsatte..

 

Jeg begynner å høre med transportøren og hans forsikringselskap når han er tilbake over helgen, så får jeg bare satse på at det ordner seg på en eller annen måte..

 

 

Noen som vet beste mulige måte å reparere dette på om jeg må gjøre det selv?

Link to post
Share on other sites

Hei! Utrolig trist å se skadene som har blitt påført båten din! En tanke som slår meg med en gang er jo at det er første gang jeg har sett en stropp dratt inn i skroget på en båt, min tanke er at her har det antageligvis vært svakheter i skroget også! 3 tonn på en stropp er jo ikke uvanlig på båtskrog??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ja, time will show hva slags ansvar han viser når han er tilbake. I alle fall når jeg ga beskjed om dette var FEIL løft og at båten var skeiv som bare det i lufta, trodde jo den skulle skli ut av stroppene hvert øyeblikk.. - Og det var ikke langt unna for å si det slik. - Også ble det en vridning på skroget, og den effektive tyngden på det ene stroppen var jo da veldig stor. Dette var ikke et løft slik det skal være for å si det slik, og jeg driver med biz som gjør at jeg er med å løfter mye større konstruksjoner som egentlig er mye svakere i konstruksjonen enn en båt...

 

Men, ja noe svakheter i forhold til det normale er det nok ingen tvil om at det er, for når treverk er fuktig så er det ikke så sterkt som når det er normalt tørt. Så uflaks i uflaksen..

Link to post
Share on other sites

3 tonn er ingen vekt å snakke om, og dobler du det, så vil alikevel en stropp gjøre jobben fint, også med rykk. Man løfter jo båter mye tyngre en det med to stropper.

Eg vil ikkje drepe båtgleden i oppstarten, men her ser det ut som konstruksjonen er av en kvalitet som gjør at det vil bli vanskelig å plassere ansvar hos transportøren.

Er dette glassfiber skrog, med treoverbygg? Eller er det Trebåt-skrog som er kledt med glassfiber?

 

Min anbefaling er å være meeeeget ydmyk og trist, slik at transportør kanskje er imøtekommende og åpner sin polise. Selv om eg betviler det sterkt.

Få noen båtvandte folk til å se på båten først nå,å sjekke at ikkje det er så spinkelt som intrykket er nå. En evt takstmann fra transportørs selskap vil kanskje konkludere mot din hensikt. Så det er greit å få en second oppinion.

 

Også ved tanke på videre bruk, så bør du få sjekket meir. Kanskje glassfiberarbeid var tynt på skadested, og at skaden var tilfeldig. Men om om båtens egenvekt var nok til å skade slik, så kan det kanskje være best å bruke den på grunnt vann?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Christensen, ja, takk for det, håper jeg og. Og ja, alle formaliteteter var ok, med moms og alt lovlig osv. - Så vi vente å se. :)

- Sender på deg en melding jeg. :)

 

 

Nå må det sies, jeg var der når det skjedde, det var et KRAFTIG rykk når ting skled, ikke et rolig løft rett opp og nei, båten er ikke pill råtten, men når et skrog er laget av glassfiber og tre, og treverket på innsiden er FUKTIG/ BlØTT så er det ikke mye styrke igjen i det. Dette er ikke en trebåt som er kledd glassfiber, det er bygget opp med laminerte treplater som er kledd et lag med glassfiber. Er stor forskjell på rene glassfiberbåter og båter bygget meg glassfiber og treverk som denne. Det er meget viktig at det treverket da er tørt om det skal fungere som det skal med tanke på styrke.

 

 

Hele båten skal selvsagt gåes igjennom, tørkes opp (!) og eventuelt bytte ut treverk eller forsterkes med eopxy der det eventuelt trengs, slik at den er 100% sikker på sjøen.

 

Ps! Taunus.. ->Har ingen familie, men er uansett ingen drapsmann hvis du skjønner hva jeg mener.. IQ nok til å kun dra på sjøen med en SIKKER båt har jeg og.

Link to post
Share on other sites

Hei

Håper selvfølgelig du får dekket dette, men jeg undrer veldig når du selv sier treverket er vått?? da er det sikkert råttent også. Med så lite styrke igjen da, burde du selv ha laget en forsterkning på utsiden, da båten IKKE har styrke nok i glassfiberen til å bære tyngden. Det er mitt syn, men du får håpe på transportøren

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan dokumentere at transportør har ansvaret for dette, og at det skal gå på transportørens forsikring?

 

Hvis jeg sender båten min med en lastebil er det vel min forsikring som gjelder. Hva er det som skiller det å transportere en vare og å laste/losse en vare?

 

Fant denne.

Redigert av BAN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...