Jump to content

32 ft båt laget i tre og glassfiber, fått skade, what to do?


Morten..

Recommended Posts

Joa, legger meg flat jeg!

 

Jeg forstår jo at dette ikke er en sandwich konstruksjon, men finerplater belagt med glassfiber, men hvis det er slik at man ikke trenger å bekymre seg for delamineringer eller tensil styrke i laminatet overhode så er det sikkert rett frem å reparere, som Geir sier, lim på noen plater og noe greier så blir det sikkert hel ved igjen, og du som har sett båten vet selvfølgelig best hvilken stand den er i, jeg tar bare utgangspunkt i lignende båter jeg har vært borti, og vært nødt til å åpne store deler av laminatet for å få ut fukt i fineren og fjerne delaminerte områder.

 

Start gjerne en prosjekttråd da det kunne være interessant å se mer av hvordan dette arbeidet gjøres.

Link to post

Slik jeg tolker bildet har stroppen "forsvunnet gjennom skroget". Dvs at den midterste delen med sprekken kan knekket, bøyd seg og "sluppet gjennom" stroppen, også sprettet tilbake igjen.

 

Jeg på finn-annonsen da denne båten lå ute, og min personlige oppfatning av den da var at denne ikke var reparerbar. Det så ut fra bildene ut til å ha kommet så mye vann på innside av skrovet, over en såpass lang tid, at jeg tenkte at den kun var aktuell å strippe for brukbart utstyr og hugge. Jeg kan ta feil, men tror det er greit å ha det nevnt.

 

Vil tro det er bedre å foreta en grundig undersøkelse og realistisk vurdering av tilstand og hva som må gjøres på forhånd (det kan jo vise seg at vi negative surmulere tar feil) enn å gå rett løs på en omfattende jobb, for så å kanskje oppdage at det er mye mere arbeid enn du orker og har råd til for å få brukbar båt av dette igjen.

Link to post

Takker for at moderator kom inn her igjen :) - Kanskje vi nå kan holde oss til båt, og jeg vil rapportere på nytt om det fortsetter med usakligheter og "drittslenging", men jeg diskuterer gjerne båt så lenge det holder seg på et sivilisert nivå og ting sies på samme måte som det hadde vært innen normal folkeskikk å si til meg eller andre face to face. :)Takker for at moderator kom inn her igjen :)

 

Sailor85: Her har Geir Hel rett. Skade området blir så godt som nytt ved en reperasjon, og det vil også bli forsterket på innsiden så den skal bli bedre enn ny før dette er ferdig.

Og tja, 3 ganger pris og 10 ganger så mye tid kommer vel ann på hvor erfaren man er med å annslå hvor mye materiale og tid man bruker da. - Nå jobber ikke jeg i staten, så jeg vet at jeg ikke vil bomme så mye som de gjør der, og heller treffe relativt bra. ;) - Men jeg bruker ofte å si ca samme til andre selv :p

 

Adeno: Det er ikke slik at det bare skal limes på noen plater og dytte på glassfiber igjen.

 

Selve skadeområdet er mellom to skrogforsterkninger og ALT av treverk mellom disse skal bort, (Skal ikke bare tørke opp som noen har fått intrykk av her.) og det skal bygges opp fra bunnen av.

 

Bliss x: Skroget er bygget av laminert treverk med spant på innsiden. (Skaden er midt i mellom 2 spant)

 

Sofaseileren: Har helt rett i første setning hvor den har knekket seg og sluppet igjennom skroget osv. Når det først er igjennom første laget på en enhver konstruksjon (og spesielt disse typene) og det da har "fart på seg" så drar det seg fort et stykke før det stopper.. :(

 

Jeg så også finn annonsen, og avskrev den i utgangspunktet, men jeg var tilfeldigvis i området og stakk innom for å se, og de bildene så sinnsykt mye værre ut enn slik det faktisk var. Så for å få avsluttet den diskusjonen om båtens skjebne sånn foreløpig. Time will uansett show. (Virker enklere det så slipper vi x antall flere diskusjoner foreløpig om båten skal skrotes eller ei.) :P

 

Og som nevnt over her flere ganger, jeg vil ikke gjøre mye med båten før jeg har gjort et anslag på hva som må gjøres for å få den i den stand jeg minimum krever av den. - Og når det da først blir satt igang, så blir det satt igang på heltid med ekstra mannskap så man blir fort ferdig.

 

Men takker selvsagt for alle advarslene, men jeg er ingen "drømmer" men relativt realistisk person som har gjennomført det meste jeg har satt igang med før, og er "kynisk" på pengeforbruk, sluttverdi kontra andre båter og ellers "waist of time"

Dvs, worst case, vil jeg komme dit hen at jeg IKKE ser "fortjeneste" i å gå løs på prosjektet så blir det heller ikke gjort. Og jeg vet som sagt mer over helgen. (Så fremt jeg får tid til overs da.)

Min "feeling" pr nå er at dette lar seg gjøre. - Og selve skadeområdet er det ikke noe problem å bygge opp, selv om det hadde vært bedre at det hadde vært andre steder som det hadde vært lettere å komme til fra baksiden. Men men, ikke overkommelig det heller.

Link to post

Tror bare du må få en kyndyg person til å se på skaden og tilstanden til skroget på skuta di! Det kan jo hende skaden lar seg reparere, men må si jeg er lit betenkelig når jeg ser hvordan stroppa har borra seg inn i skroget!. Har hørt om trebåter som har fått klemt sammen sider og at skroglinjene er blitt deformert. Får håpe at ikke all fineren i konstruksjonen er råtten da! Jeg ønsker deg lykke til med vurderinga og jobben! Hadde vært arti å sett bilder av skroget og konstruksjonen! Du får bare la være å bry deg om alle som er negative her inne. Det er jo meget mulig du har hatt veldig uflaks og at resten av båten er bra! :-) om du legger ut bilder så er det mere sansynlig at du får noen bedre og seriøse svar! for det blir jo bare spekulasjoner når vi ikke vet hvordan båten er!

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Ja, jeg skal ha inn en båtbygger som kommer på søndag, selv om jeg er rimelig sikker i min sak, så er det greit å få inn andre synspunkter, samt eventuelle tips for å unngå eventuelle fallgruver.

 

Og tja, jeg må se hva jeg legger ut og om det kommer noe mer, men det er nok ikke stor sjanse for det for å si det slik. (iallefall ikke om skroget.) - Men time will show.

 

Og ja det blir bare masse spekulasjoner, bare synd at folk må være så påståelig uten at de har noen som helst grunnlag for å si at ting er slik eller slik. Man må faktisk i det minste stille meg noen spørsmål for å få stilt en bedre diagnose over skrog og båt bak et tastatur.

Link to post

Ja, det hadde ikke vært noe problem å se, vi var jo oppe på båten flere ganger uansett også, så hadde vært gjort på 30 sekunder. Og ja, sier meg enig i det, vil jo uansett forsake MINDRE stress for båtens konstruksjon, og stroppene skulle uansett ha vært lengre bak da den ble svært baktung og sikkert eneste gangen denne båten "planet" så sinnsykt.. :P

Link to post

Hei Morten....

 

Kan du ikke legge ut noen bilder av båten..? Med så mye (tildels) underholdene støy i tråden, så er det sikkert flere enn meg som er nysgjerrig..

 

Heter båten noe som begynner å R, og holder til på Nøtterøy eve Tjøme...? Så en ukjent farkost på en lastebil sist uke, som gjorde att jeg nesten holdt på å kjøre av veien.. alltid gøy med noe som er anderledes, har selv en Fjord 1001 så jeg er ikke den som ler av andres båter ;-)

Uansett lykke til med båten, håper den blir satt i stand..

Husk, alt kan repareres....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...