Geir Hel Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Tror det blir vanskelig å få full styrke på skroget ved en evt reperasjon. X antall lag med glasfiber for så lime på finer. Så blir reperasjonen sterk nok. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
adeneo Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Joa, legger meg flat jeg! Jeg forstår jo at dette ikke er en sandwich konstruksjon, men finerplater belagt med glassfiber, men hvis det er slik at man ikke trenger å bekymre seg for delamineringer eller tensil styrke i laminatet overhode så er det sikkert rett frem å reparere, som Geir sier, lim på noen plater og noe greier så blir det sikkert hel ved igjen, og du som har sett båten vet selvfølgelig best hvilken stand den er i, jeg tar bare utgangspunkt i lignende båter jeg har vært borti, og vært nødt til å åpne store deler av laminatet for å få ut fukt i fineren og fjerne delaminerte områder. Start gjerne en prosjekttråd da det kunne være interessant å se mer av hvordan dette arbeidet gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Må medgi at jeg ikke forstår bæret av hvordan denne båten er bygget. Hva er det som holder skroget sammen? er det tett med spant på innsiden? Noen som har link til konstruksjonsmåten? Har skarpet opp bildet av skaden uten det gjorde meg særlig klokere. Spesielt den nederste delen av skaden der skutebunnen starter virker spesiell Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Slik jeg tolker bildet har stroppen "forsvunnet gjennom skroget". Dvs at den midterste delen med sprekken kan knekket, bøyd seg og "sluppet gjennom" stroppen, også sprettet tilbake igjen. Jeg på finn-annonsen da denne båten lå ute, og min personlige oppfatning av den da var at denne ikke var reparerbar. Det så ut fra bildene ut til å ha kommet så mye vann på innside av skrovet, over en såpass lang tid, at jeg tenkte at den kun var aktuell å strippe for brukbart utstyr og hugge. Jeg kan ta feil, men tror det er greit å ha det nevnt. Vil tro det er bedre å foreta en grundig undersøkelse og realistisk vurdering av tilstand og hva som må gjøres på forhånd (det kan jo vise seg at vi negative surmulere tar feil) enn å gå rett løs på en omfattende jobb, for så å kanskje oppdage at det er mye mere arbeid enn du orker og har råd til for å få brukbar båt av dette igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Morten.. Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Takker for at moderator kom inn her igjen :) - Kanskje vi nå kan holde oss til båt, og jeg vil rapportere på nytt om det fortsetter med usakligheter og "drittslenging", men jeg diskuterer gjerne båt så lenge det holder seg på et sivilisert nivå og ting sies på samme måte som det hadde vært innen normal folkeskikk å si til meg eller andre face to face. :)Takker for at moderator kom inn her igjen :) Sailor85: Her har Geir Hel rett. Skade området blir så godt som nytt ved en reperasjon, og det vil også bli forsterket på innsiden så den skal bli bedre enn ny før dette er ferdig. Og tja, 3 ganger pris og 10 ganger så mye tid kommer vel ann på hvor erfaren man er med å annslå hvor mye materiale og tid man bruker da. - Nå jobber ikke jeg i staten, så jeg vet at jeg ikke vil bomme så mye som de gjør der, og heller treffe relativt bra. ;) - Men jeg bruker ofte å si ca samme til andre selv :p Adeno: Det er ikke slik at det bare skal limes på noen plater og dytte på glassfiber igjen. Selve skadeområdet er mellom to skrogforsterkninger og ALT av treverk mellom disse skal bort, (Skal ikke bare tørke opp som noen har fått intrykk av her.) og det skal bygges opp fra bunnen av. Bliss x: Skroget er bygget av laminert treverk med spant på innsiden. (Skaden er midt i mellom 2 spant) Sofaseileren: Har helt rett i første setning hvor den har knekket seg og sluppet igjennom skroget osv. Når det først er igjennom første laget på en enhver konstruksjon (og spesielt disse typene) og det da har "fart på seg" så drar det seg fort et stykke før det stopper.. :( Jeg så også finn annonsen, og avskrev den i utgangspunktet, men jeg var tilfeldigvis i området og stakk innom for å se, og de bildene så sinnsykt mye værre ut enn slik det faktisk var. Så for å få avsluttet den diskusjonen om båtens skjebne sånn foreløpig. Time will uansett show. (Virker enklere det så slipper vi x antall flere diskusjoner foreløpig om båten skal skrotes eller ei.) :P Og som nevnt over her flere ganger, jeg vil ikke gjøre mye med båten før jeg har gjort et anslag på hva som må gjøres for å få den i den stand jeg minimum krever av den. - Og når det da først blir satt igang, så blir det satt igang på heltid med ekstra mannskap så man blir fort ferdig. Men takker selvsagt for alle advarslene, men jeg er ingen "drømmer" men relativt realistisk person som har gjennomført det meste jeg har satt igang med før, og er "kynisk" på pengeforbruk, sluttverdi kontra andre båter og ellers "waist of time" Dvs, worst case, vil jeg komme dit hen at jeg IKKE ser "fortjeneste" i å gå løs på prosjektet så blir det heller ikke gjort. Og jeg vet som sagt mer over helgen. (Så fremt jeg får tid til overs da.) Min "feeling" pr nå er at dette lar seg gjøre. - Og selve skadeområdet er det ikke noe problem å bygge opp, selv om det hadde vært bedre at det hadde vært andre steder som det hadde vært lettere å komme til fra baksiden. Men men, ikke overkommelig det heller. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Tror bare du må få en kyndyg person til å se på skaden og tilstanden til skroget på skuta di! Det kan jo hende skaden lar seg reparere, men må si jeg er lit betenkelig når jeg ser hvordan stroppa har borra seg inn i skroget!. Har hørt om trebåter som har fått klemt sammen sider og at skroglinjene er blitt deformert. Får håpe at ikke all fineren i konstruksjonen er råtten da! Jeg ønsker deg lykke til med vurderinga og jobben! Hadde vært arti å sett bilder av skroget og konstruksjonen! Du får bare la være å bry deg om alle som er negative her inne. Det er jo meget mulig du har hatt veldig uflaks og at resten av båten er bra! :-) om du legger ut bilder så er det mere sansynlig at du får noen bedre og seriøse svar! for det blir jo bare spekulasjoner når vi ikke vet hvordan båten er! Lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Morten.. Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Ja, jeg skal ha inn en båtbygger som kommer på søndag, selv om jeg er rimelig sikker i min sak, så er det greit å få inn andre synspunkter, samt eventuelle tips for å unngå eventuelle fallgruver. Og tja, jeg må se hva jeg legger ut og om det kommer noe mer, men det er nok ikke stor sjanse for det for å si det slik. (iallefall ikke om skroget.) - Men time will show. Og ja det blir bare masse spekulasjoner, bare synd at folk må være så påståelig uten at de har noen som helst grunnlag for å si at ting er slik eller slik. Man må faktisk i det minste stille meg noen spørsmål for å få stilt en bedre diagnose over skrog og båt bak et tastatur. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Bliss x: Skroget er bygget av laminert treverk med spant på innsiden. (Skaden er midt i mellom 2 spant) Ut ifra denne opplysningen, vil jeg tro at stroppene er plasert feil, disse burde vel vært plasert nærmest mulig spantet? Var det mulig og se spantene innvendig før løftet? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Morten.. Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Ja, det hadde ikke vært noe problem å se, vi var jo oppe på båten flere ganger uansett også, så hadde vært gjort på 30 sekunder. Og ja, sier meg enig i det, vil jo uansett forsake MINDRE stress for båtens konstruksjon, og stroppene skulle uansett ha vært lengre bak da den ble svært baktung og sikkert eneste gangen denne båten "planet" så sinnsykt.. :P Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Hei Morten.... Kan du ikke legge ut noen bilder av båten..? Med så mye (tildels) underholdene støy i tråden, så er det sikkert flere enn meg som er nysgjerrig.. Heter båten noe som begynner å R, og holder til på Nøtterøy eve Tjøme...? Så en ukjent farkost på en lastebil sist uke, som gjorde att jeg nesten holdt på å kjøre av veien.. alltid gøy med noe som er anderledes, har selv en Fjord 1001 så jeg er ikke den som ler av andres båter ;-) Uansett lykke til med båten, håper den blir satt i stand.. Husk, alt kan repareres.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Ja la oss nå få se Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Tenk å mye alle hadde vært spart for med noen bilder..........unnskyld meg, men da hadde det sikkert ikke blitt så mye støy heller. Jeg håper også du får reparert båten og tror nok det vil gå bra, da det meste lar seg reparere som du sier Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Sier man først A på baatplassen må man nesten si B. Nekter man blir det fort mye støy! Har stroppen virkelig gått igjennnom hele den ene skrogsiden? Sier bare en ting: Takst av forsikringselskap. Kan ikke skjønne annet enn at transportselskapet har et ganske stort ansvar for lasta! Sitér dette innlegget Link to post
Neros Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Morten... Har du fått evaluert skadeomfanget på båten i løpet av helgen? Spent på hva som skjer videre... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 hadde jo vært interessant om det samtidig luktet eddik av glassfiberen... :) for vi vet jo hva det betyr.. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 hadde jo vært interessant om det samtidig luktet eddik av glassfiberen... :) for vi vet jo hva det betyr.. ...At båten er full av champaniesøl som er surnet??? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Hvor mange mm med glassfiber ligger utenpå fineren? Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Transportører har faktisk ingen eller aldri ansvar for gods om ikke man kjøper egen forsikring på objektet. Følger man internasjonal Incoterms har de ikke ansvar for last. Det er ihvertfall veldig enkelt for dem om de vil slippe unna. Men de fleste i Norge vil ta det på sin "tabbe kvote" som nevnt tidligere her.:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.