Jump to content

32 ft båt laget i tre og glassfiber, fått skade, what to do?


Morten..

Recommended Posts

Jeg vet ikke enda om transportør har ansvaret for dette, dette kan gå alle veier slik jeg ser det, time will show.

 

Enten får jeg dekket hele skaden, eller at det blir en avkorting av utbetalingen pga av svekket skrog, at transportøren selv tar ansvar for måten han løftet på og enten dekker opp alt eller noe enten i form for reduksjon i transportfakturaen eller lignende (var ikke billig for å si det slik...) eller i worst case at jeg står igjen med null og nada.

Alternativ nr x er at min firma transportforsikring gjelder ettersom jeg frakter varer for x antall millioner i året og har forsikring der pga av begrensingene som ligger i forsikringene til transportørene med tanke på vekt. (Selv om de proffe båttransportører stort sett har andre typer og bedre forsikringer enn de vanlige transportørene så vidt jeg vet..)

 

Personlig så syns jeg når man betaler dyrt for å få fraktet en båt fra A-B så bør transportør forsikre seg at båten tåler å bli løftet eller løfte slik at han VET at det går bra. Spesielt når en båt tydelig var full av grønske av å stått ute og tydelig ikke på vann en stund, så stiller det større krav til transportør med å forsikre seg at han leverer båten satt på støtter i den stand den var før han begynte å løfte den.

 

Jeg er her kun en kunde som betaler for en tjeneste. Få fraktet et produkt fra A- B. Det er HAN som er fagpersonen i denne sammenheng, ikke jeg.

 

Dette er et selskap som lever av å KUN flytte båter. Han viste hva båten var bygget av, han burde ha vært i båten og sjekket tilstanden og eventuelt enten nektet å løfte den, eller sørget for at det hadde vært et større løftefelt mot båten slik at tyngden hadde blitt fordelt på større område, men her ble det tatt snarveier på flere måter.

Hadde heller ikke vært vanskelig for han å sette båten ned igjen når man TYDELIG så at den lå meget skjevt i stroppene og den når som helst egentlig kunne glippe ut, den forskjøv seg pga av det i løftet, og jeg sitter igjen med ødelagt båt i det MINSTE delvis pga av det. Hadde den blitt løftet som når han løftet den på så hadde det nok gått bra.

 

Men men, den som lever, den får se.

Link to post
Share on other sites

Morten.. BP består av alle typer folk, fra fattige med ønske om båt, til selvstendige næringsdrivende med 50+ båt. Men felles for alle er er at båtinteresse suger oss inn her på BP ofte.

Dersom du opplever det som personlig kritikk at skroget ditt ikkje tålte løft med forskyving, så burde du holdt denne episoden skjult for verden.

Man skal ikkje ha så mykje båtforståelse for å skjønne at dette var en svakhet i skroget som åpenbarte seg. Vist du ikkje skjønner det så er du heller ikkje i stand til å vurdere skaden selv, ei heller å reparere det selv.

Dersom du mildner opp litt i tonen og lar kritikk og tips være konstruktivt, så kan du ha enormt mye nytte av BP.

Det kan virke sårende, og være en kraftig nedtur å oppdage at båten en nettop har kjøpt ikkje var som forventet. Men ikkje ta det ut på BP-ere fordi om det blir påpekt. Du må ha sett at dette ville komme.

 

Om du blir værende her på BP, så vil du oppleve at unøyaktige innlegg fører til avsporinger og misforståelser.

Å beskrive en båt i "tre og glassfiber", gir ikkje det beste grunnlaget for å svare når ikkje en har sett skaden eller kjenner oppbyggingen av båten.

Eg trudde i begynnelsen at det var en gammel trebåt som var plastret utenpå.

 

Gode bilder og "se hva jeg gjør" tråder er alltid populære. Og du vil garantert få tips, og kunne dele erfaringer på BP

Derfor har vi BP :thumbsup:

Her finner du også tråder om reparasjon av glassfiberskader, avtrapping ved reparasjon av hull i skrog, og du kan vise oss hvordan denne trekonstruksjonen er på din båt, for det høres ut som noe de ferreste har vert borti, slik at BP-ere får den kunnskapen med seg til neste tilsvarende båt trenger hjelp.

Så no hard feelings. Bruk oss. Engasjer oss :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei Morten. Jeg kjører mobilkran og har løftet en del båter. Jeg lar ALLTID båteieren bestemme hvor stropper skal være. Han kjenner båten. Kranføreren kan umulig vite hvor tyngdepunkt og svake punkt er. 3 tonn på en stropp er ingenting. Under båtløft bruker jeg alltid 10-tonns stropper og åk. I et U-løft som på båt kan man da i teorien løfte en 40-tonns båt med to 10-tonns stropper. Forutsatt at det ikke er mye skarpe kanter. Der er det lurt å legge hard gummi mellom stropper og skrog.

Rykk og napp skal IKKE forekomme. Det kan tyde på uerfaren kranfører eller dårlig utstyr. Var det en lastebilkran som løftet på maks kapasitet, eller var det en mobilkran?

Link to post
Share on other sites

Ja, nok bp, time will show hva som skjer i forhold til hva som blir lagt ut. Er noen som kunne ha spart seg litt kommentarer her når det er helt umulig å være bombastisk på slikt uansett.

 

Hadde det vært en ren glassfiberbåt eller en plastret trebåt så hadde det sikkert vært lettere å si slikt, men med alle som har erfaring med trebåter så vet man også at hele båten er ikke ødelagt selv om man feks har dårlig treverk et sted eller to osv. - For min del har jeg en erfaring med både tre og glassfiber samt denne konstruksjonen som jeg nå har, Største trebåten jeg hadde var 62 fot for over 10 år siden. Men nok om det, vi legger den død, oppfordrer bare til litt vanlig folkeskikk. :)

 

Kranfører skal så vidt jeg vet være erfaren, men mulig han ikke hadde dagen sin, er ikke første gang jeg har fått transportskader, samt løfteskader og nesten skader i det hele tatt. Ene selskapet jeg brukte endte opp med at traileren sto på 3 hjul med en hytte hengene langt ut hvor sjåføren holdt på å pisse på seg, så joa, har en del erfaring i løft jeg og. Og slik som det ble løftet så gjorde han mye feil. Det er nok ingen tvil om det. Lastebilkrana hadde ellers god kapasitet, en av de større man får på lastebil, og kunne sikert ha løftet båten på nærmere 20-30 meter.

 

Kjøpte meg slik byggvarmer på netthandelen i helgen, så blir vel igangsetting i løpet av en uke eller to uansett hvordan det går.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg slik byggvarmer på netthandelen i helgen, så blir vel igangsetting i løpet av en uke eller to uansett hvordan det går.

 

Du vil ikke vurdere å sette inn en avfukter da? Når du setter på byggvarmeren vil du samtidig generere vanndamp/kondens. Avfukteren vil eliminere dette. Kosta ikke allverden den jeg kjøpte på Maritim. Se evt. denne linken

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja, hadde opprinnelig funnet en avfukter i nabobyen som jeg tenkte å hente til uka, men etter et kjapt søk så ser jeg jo den til maritim var vel så bra, og til bedre pris, så da blir det den i stedet. - Takker for den. :D

 

-Tror faktisk jeg skal kjøpe flere, blandt annet til en sommerbil (cab) jeg har som nå er tvunget ut av garasjen sin. :D

 

Har allerede satt in slike 4 slike fuktboller sånn foreløpig, men en avfukter vil absolutt fungere enda bedre. Fuktigheten må jo et sted. Har ellers tatt ut madrasser og alt av puter i båten. Tror det blir å bytte ut alt.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten kun er plastbelagt på utsiden bør du gjøre alt i din makt for å holde den tørr oppi, hvis ikke vil den desverre råtne på rot for deg! Et alternativ er å tørke ut treverket tilstrekkelig og plaste innvendig også!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet dette, bare synd at forrige eiere ikke viste dette og i det hele tatt ikke tok seg tid til å kjøpe en presenning for 200,- kr å få dekket til båten skikkelig.

Vi har et hardt klima her på steinrøysa...!

En båt skal ikke bare være tett mot sjøen, men også ovenfra. :)

 

Kommer til å bytte ut noe av platene på innsiden der det har blitt fuktig og dårlig da det like enkelt, samt forsterke litt når man først er i gang. Det å totalt bygge inn treverk med glassfiber eller epoxy har jeg ikke noe tro på da ALT tre har noe fuktighet i seg så er det også bare et tidspørsmål før det går gærnt, men noen ganger kan det selvsagt være siste utvei da andre alternativer enten blir for dyrt eller tidkrevende osv.

Link to post
Share on other sites

Takker MASSE til Enter4u for bilder av båten fra 7 år tilbake! Knallmoro med slikt som motivasjon!!! :D

 

Det er jo det som virkelig gir GLEDE med å legge ut ting her inne. Lite motivasjon er jo det som dreper en utrolig mengde med prosjekter ikke sant? :D

 

De skal printes ut å henges på kjøleskapsdøra, dassdøra og sikkert et par i selve båten og! he he :D

 

Vi får se hva vi gjør med en prosjektråd da :D

Ble ho litt mer "gladere" folk her etterhvert, så om de mest negative folka kan holde surgulpet for seg selv så hadde det jo vært moro det. :)

(For slikt er jeg allergisk mot.) :)

Link to post
Share on other sites

Må vel være enig i at det har tatt litt av i denne tråden, men har sett en del på det bildet som er lagt ut, og det er vel ikke annet å gjøre enn å være enig med de som mener problemet er båten.

Har sett noen tusen båter bli løftet ut, og har løftet en del selv, og normalt så er båt rimelig greit å løfte, vekten er lav i forhold til størrelsen, og ofte så blir båten liggende litt skjevt i stroppene eller lignende og det kan enkelte ganger se ut som båten nesten skal skli ut, men har faktisk til gode å se akkurat det, de ligger normalt veldig godt, og det skal mye til før det oppstår skader.

 

Har sett skader fra manglende bruk av løfteåk, og skader rundt fenderlist av presset fra stroppene, men noe slikt som på bildet hvor en del av båten nærmest har forsvunnet der hvor stroppen har vært har jeg ikke sett før, og det skal ikke forekomme slike skader i akkurat den delen av båten uansett hvor inkompetent den løftes.

Å tro at vedkommende som løfter båten skal ha kontroll på båtens strukturelle egenskaper er vel i overkant optimistisk hvis ikke eieren selv har det en gang?

 

Kryssfiner og glassfiber er en god måte å bygge båt på, og det er ingenting i veien med det, men hvis kryssfineren blir stående våt over litt tid så har man normalt driti på spaden for å si det mildt, dette sprer seg fort og treplatene blir fort til grøt og båten blir ofte kondemnabel i løpet av forholdsvis kort tid. Nå er det ikke sikkert det er tilfelle her, og hvis man får skader på en slik båt og tar tak i det med en gang og får tørket ut treverket så går det som oftest bra, men det sier seg selv at kryssfiner ikke bare knekker slik at en bit på så liten bredde som her bare forsvinner ut, det er tydelig tegn på at det bare har vært noen lag glassfiber ytterst som har hatt noen strukturell styrke, og uten å ta fra trådstarter motet helt, så er det som regel langt verre enn det først ser ut når man begynner å åpne opp slikt, og en varmeovn er som regel ikke i nærheten av løsningen en gang, det må bores opp i bunnen slik at vannet kan renne ut, og det må åpnes opp fra skaden og utover helt til man finner frisk ved, som ofte kan bli nesten hele båten.

 

Nå vet ikke jeg når båten er kjøpt, hvilken avtale som er gjort, hva trådstarter har gjort med båten etter kjøpet osv. men tror nok jeg hadde tatt kontakt med selger hvis det er aktuelt, før jeg begynte å gjøre noe som helst, da dette ser ut som katta i sekken for meg, men på den andre siden så er det vel ikke ukjent at på båter bygget på denne måten så er det første, andre, tredje ..... sikkert opp til hundrede man ser på ......wait for it.........vanninntrengning i treverket, og hvis det finnes tegn til fuktighet så går man ikke, man løper vekk alt det bena kan klare.

 

Lykke til, og det kan hende du har flaks og at det er rimelig rett frem å fikse dette, erfaring sier meg at så ikke er tilfelle, men det er samtidig ikke lett å si noe sikkert fra et lite bilde!

Link to post
Share on other sites

xxxxxx xxx xx xx xxxx xxxxxx x xxxxxxx x xxx xx xxxx xxx x x xxxx xxx xxx xxx xxx xxxx xx xxxxx xxxx xxxx xx xxxxx xx xx xxx x x xxxx xxxxx xxxxxxx xxxxxxx xxxxxxxxx xx xx xxxxx xxxx xxxxx xx xxx xxx xxxxxxxxx x xxxxxx xxx xxxxx xxxx xxxx xx xxxxx xxxx xxxx xx xxx xx xxxx xxxx xxx xxxx

 

BÅt.. La oss heller diskutere båt her nå.

Adeno: Jeg hopper over skyld osv, time will show her uansett.

 

Nå kan det virke som du ikke helt vet hvordan disse båtene er laget med tanke på styrken, for her har Geir Hel helt rett, styrken ligger i finerplatene. Nå er det vel ingenting mer sikkert at mange IKKE ville ha tatt denne jobben, mens andre syns det har vært overkommelig. Nå er det jo kun jeg som har vært i båten av alle oss her, og selve arbeidet her virker overkommelig, og langt mindre jobb enn det feks plutonium sier hvor man skal dytte alt utstyret over i en ny båt. Det kan jeg garantere tar lengre tid i alle fall. Og ellers så er også kostnadene med å fikse dette relativt beskjed også. Og jeg har noen tusen å gå på og da vil jeg fortsatt ha en ganske så rimelig båt.. Og bare så det er sagt, jeg legger ikke ned mye arbeid i båten før jeg har satt meg ned å tatt en "takst" på den. (Har div erfaring på forskjellige områder så jeg skulle nok klare å beregne ca hvor lang tid ting tar, også får jeg bare legge på en god del tid på toppen og ta løpet derfra.) Regner med at jeg vet en del mer over helgen.

 

Kommentar fra moderator: 27 innlegg slettet, men moderator har fortsatt håp om at emnet kan diskuteres på en sivilisert måte. :smiley:

Kommentar fra moderator: 4 nye innlegg slettet, men moderator har fortsatt håp om at emnet kan diskuteres på en sivilisert måte.

Om noen ønsker å diskutere moderasjon skal det skje her, ikke på Båtforumet.

Moderator har kun myndighet til å redigere/slette innlegg. Om man mener at et medlem fortjener en pause fra forumet må man sende en klage til Skipsraadet, er kun dette som kan beslutte en utestengning.

Viser til reglene i denne anledning..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...