Jump to content

Vurderer kjøp av Ibiza 17. Noen med erfaringer?

aleks91

Recommended Posts

ibiza 17 er en meget bra båt.

mercury 60 hk har de vært endel problemer med.

spør om du får kjøpt båten med en 60 yamaha.

prisen er vel 88000 kr

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Haddde en slik en i 4år, med Yamaha 70hk. Båten slår litt mye når du går rett mot bølgene, så det er ikke en båt man kjører fort med om det er litt bølger, da blir det for vont i baken og vann i håret. Selvlensningen går vi en tut rett ned gjenom dørken, denne bør man lukke under gange for elles slår vannet opp. Ellers er det en grei og stødig båt. Fin til vannski og fiske.

• 3 måneder senere...
  • 8 år senere...

Har en Ibiza 17 Sport med 70 hk Evinrude to-takt. Med 2 personer og 2 pakksekker ombord gjør den 32 GPS-målte knop på flatt vann. Båten brukes primært mellom Tønsberg og Kragerø, med utgangspunkt i Larvik.

Uttaler meg om båten som en 17-foter, altså en liten til mellomstor skjærgårdsjeep. Tatt det i betraktning er det en svært sjødyktig båt. Selvfølgelig vil en større båt, som feks. Ibiza 19 Sport og 20 Sport, ha andre egenskaper enn en 17-foter. Likeledes vil en Ibiza 19 Touring og 20 Touring ha andre egenskaper i vannet enn en Sport.

Ibiza 17 Sport:

Bor i Larvik og der ligger Skagerrak rett utenfor stuedøra. Lite holmer og skjær, så det er nok av bølger osv. på vei ut til Svenner. V-bunnen på Ibiza 17 Sport er dyp/bratt og den har et smalt skrog, så båten lander mykt i røff sjø. Derfor jeg kjøpte denne båten (skulle ha en liten "hengerbåt" som ikke krever for mye vedlikehold og som man får "jolleplass" til i havna og i opplag). Når det er sagt veier båten relativt lite, følgelig tar den lett av i røff sjø. Har ikke opplevd at båten hopper så høyt at motorturtallet endres, men at det kun er propellen som er i vannet når man forserer de største bølgene ved enkelte "tempoforflytninger" i røff sjø, utelukker jeg ikke. Båten lander stødig og mykt uten slag eller særlig fartstap.

Veldig sjelden jeg opplever at sjøsprøyt kommer ombord.

Godt med plass til folk og bagasje, båtstørrelsen tatt i betraktning, men pakk i vanntette sekker, for stuerommene er ikke vanntette.

Lettmanøvrerbar båt som oppleves trygg (høyt innvendig fribord, gode sjøegenskaper osv.).

Liker ikke løsningen med vindskjermen og lanterne-/gripebøylen over. Detter fordi lanternen kommer nært ansiktet når man står.

Båten ligger litt skjevt i havna fordi vektfordelingen ikke er 100 % (tyngst på styrbord side). Dette medfører at ikke alt vann drenerer ut av båten når den ligger i havn i regnvær. Da kan vann sive inn dreneringshullet i bagasjerommet foran styreposisjonen.

Dette regnes samlet som bagateller.

Kun én ting jeg ikke er så begeistret over: med 6 voksne ombord går båten fint opp i plan, men blir VELDIG ustabil pga. den bratte V-bunnen og det smale skroget. Det blir nesten som å balansere båten på en knivsegg; flytter noen på seg faller båten over på siden. Svært ubehagelig og velkjent for "skarpe" båter, men det er prisen man må betale.

4 voksne med bagasje er ingen problem.

Forbruket er helt OK og båten er relativt lettplanende (har power-tilt). En bredere og flatere båt vil nok gå enda lettere i plan og være stødig også med 6 voksne personer ombord, men da vil skroget definitivt slå i bølgene ved røff sjø. En større båt, som Ibiza 19/20 vil nok også være stødigere med 6 voksne ombord enn en "skarp" 17-foter.

Nå har jeg fått "flere ombord-syken". Med den følger "2-fotssyken", fordi jeg ikke har lyst å fire for mye på V-bunnkvalitetene, så da blir det større båt som gjelder - og kanskje et skrog som er noe mindre "aggressivt". Ønsket er en stødig båt i planefart, også med 6 voksne personer og bagasje ombord. Her snakker man om 19-20 fot og båter som Yamarin 5910 Big Ride ol.

• 11 måneder senere...

Veldig god beskrivelse av Ibiza 17 Sport. Har selv samme båt med Yamaha 70 hk 4t og den samme ubehagelige erfaring med at den kan krenge. Er det noe å gjøre for å motvirke dette? Prøvde å ha en 25 liter dunk helt mot babord av styrekonsollet uten at jeg syntes det gjorde noen forskjell. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...