Jump to content

Er fenix Dinette stor nok for en familie på 4?


svennoe

Recommended Posts

Velkommen til BP! Tidlig på 80-tallet var en Fenix stort nok for en familie på fire. Idag, synes jeg at Fenix er i det minste laget. Ta hele familien med ombord i en og prøv. Se også på Maxi 84 - litt romsligere, men ikke like sporty som Fenixen. Eller se på Maxi 95, Albin Nova eller liknende som er ikke sååå mye dyrere og tydelig større.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig avhengig de krav en stiller til plass og hva båten skal til...helgeturer, ukestur, flere uker. Ett råd, ta utgangspunkt i de nyere båtene som kom på 80 tallet, f.eks nyere Albinbåter og Maxibåter dersom en tenker skandinavisk. Det handler mye om interiørløsninger og enda mer seilegenskaper

Link to post
Share on other sites

Vi har fenix og er 2 voksne og 2 barn. Det er deffinitivt trang med 2 foran i sovepiggen. Men det Kan gå for en natt eller 2.

 

Vi ender opp med og re opp salongen når vi er på lengre tur, og det er ikke noe kjekt. Ellers fungerer båten veldig fint, billig båt med mye potensiale. Rask og enkel båt.

Link to post
Share on other sites

Nei den er definitivt ikke stor nok.

 

 

Tullball! :eek: :eek: Flere sommerferier på midten av 90 tallet var min familie på fire på flere ukers rek langs norske- og svenskekysten i en 27 fot seilbåt. Plassen var aldri noe problem. Må du derimot ha eget "soverom" til begge ungene, egen dusj, plass til mikrorovn og fjernsyn m/dvd og satelittantenne skal du definitivt velge noe annet... :sailing: :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en 27 foter fra 84' (happy). Med to voksne og to barn på 9 og 15, ble det i trangeste laget. Dattera på 15 surnet betraktelig etter 3 dager på ferie. Den 6. dagen reiste mor og barn hjem alene med buss. (Far fikk da en solotur på et par dager - deilig) Ankepunktene for oss var følgende: ingen dusj, ikke varmtvann i springen, lite privatliv på do (særlig på natta, da det kun var et forheng mellom toalett og forpigg), ingen kjølemulighet for mat uten is eller kjøleelementer. Altså ikke en egnet feriebåt, men gikk greit på helgetur. Nå har vi oppgradert til en Bav på 32 fot og det hele går så meget bedre.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Som flere har vært inne på: Det går utmerket for fire å dra på tur i en Fenix Dinett, hvis man er innstilt på det. Like så vel som man kan dra på telttur, eller reise i campingvogn.

 

Etter å ha prøvd vil jeg si at livet blir veldig mye lettere om man går opp noen fot og får med seg en dusj og et kjøleskap, litt bedre kokemuligheter, og romsligere sengeplass, samt et toalett der man kan snu seg. Men det avnhenger jo av budsjett, og jeg ville ikke vært foruten noen år i en 27-foter, uten disse bekvemmelighetene.

 

Samtidig er det å be om trøbbel hvis ikke alle i familien er innstilt på dette. Så det beste er jo hvis man kan prøve litt først i en lånt båt, eller inviteres seg med noen andre på tur.

Link to post
Share on other sites

He.he litt snålt å les så tydlig om dagen behov for å ta mest mulig av "heimen"med seg på sjøen. Da vi startet båtlivet m.to barn og hund var båten 23fot + 10 sabb, fra vestlandet til sørlandet og retur, kjempeferie. Er yngre mennesker pysete i dag? Skal innrøme at i dag er båten 39 fot og vi er for det meste to! Men den fylles opp til tider med små og store.

Link to post
Share on other sites

Tullball! :eek: :eek: Flere sommerferier på midten av 90 tallet var min familie på fire på flere ukers rek langs norske- og svenskekysten i en 27 fot seilbåt. Plassen var aldri noe problem. Må du derimot ha eget "soverom" til begge ungene, egen dusj, plass til mikrorovn og fjernsyn m/dvd og satelittantenne skal du definitivt velge noe annet... :sailing: :sailing:

 

Nå er det ikke lenger midten av 90 tallet men 2012. Da gjelder min påstand for nåtid som var OP sitt utgangspunkt.

 

Hvis flere har trivelige historier om hvordan det gikk kjempefint i en snekke på begynnelsen av 1970 tallet med to onkler og en bestemor "og ingen klaget på noe" eller lignende så rokker ikke det ved at en slik båt ikke er en familiebåt i dag. Dette har ikke med fysikk å gjøre men med en endring i oppfatning av komfortsone. For en bedre halvdel i 2012 samt barn av vår tid, er ikke en slik maxi tilfredstillende. Dette er videre en trend som bare vil forsterke seg med økt kjøpekraft og en slik båt vil bare ha synkende interess og markedsverdi=en (relativ) dårlig investering.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to døtre - som riktignok nå er en del eldre enn dine - men ut fra at du forhåpentligvis skal ha med deg døtrene i flere år så må du legge opp til at det ikke blir for "kleint". Synes at du bør se etter båt med en kabin for ungdommen adskilt fra "de voksne". Gå på finn.no og få opp alle seilbåter, sett inn "akterkabin" så finner du alternativer i opptil flere priklasser.

Link to post
Share on other sites

Som en holdning hos mange i dag, ok , men at stadig økende behov heimens komfort ombord gir en bedre ferieopplevelse for den enkelte vurdere, jeg tror ikke det.

 

Oppgraderte båten for å få større rekkevidde. Føttene hjelper på det også :-) Hjemme-komfort'en er ikke så nøye, komfort innebærer ofte flere duppedingser, og er det noe som ødelegger ferien er det ting som ikke virker, selv de som ikke er nødvendige. Men det ér fint å kunne dusje ombord, skal innrømme det ... men tar det som en bonus ved å ha litt langbeint båt.

 

Ulempen med en mindre båt er at man blir mer vær-avhengig for å ha det bra. Fordelen er at man kan velge andre ferieformer dersom sommer'n ligger an til å bli dårlig, ingen dårlig samvittighet dersom båten blir liggende i havna i fellesferien.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange interessante svar sålangt! Har en følelse at jeg bør opp litt i størrelse, men samtidig så er det greit at det er litt trangt/intimt. Har en venn, som sier at en båt egentlig aldri blir stor nok, det er kanskje noe i det.. Men jeg må "slite" med tre damer på tur, så et ok bad som kan lukkes, hadde vært å foretrekke!!

 

Hilsen Svenn

Redigert av svennoe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... men samtidig så er det greit at det er litt trangt/intimt. Har en venn, som sier at en båt egentlig aldri blir stor nok, det er kanskje noe i det..

Jeg ville sett litt på franske båter i samme størrelse, da får du ofte litt romsligere løsning under dekk enn med tilsvarende skandinaviske. First og Rush, f.eks.

 

En kjempefordel med mindre båt er at det alltid er plass i gjestehavna.

Link to post
Share on other sites

Denne Novaen ser ut som et fint og godt utstyrt eksemplar. Prisen er ikke så ille heller.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Den Novaen var jo fin, men jeg ville sett på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33234992

I forhold til at dere er 4 er innredningen bedre. Jeg er ikke begeistret for toalett mellom salong og forpigg som på novaen.

Også motoren har jo litt å si. Bedre med en ferskvannkjølt volvo enn en saltvannskjølt yanmar :giggle:

 

Lykke til med båtkjøpet

Lars

Link to post
Share on other sites

Litt over prisklassen til Fenix, men kanskje det lønner seg å strekke seg litt, om du har mulighet til det. Det er kjøpers marked så det holder fortiden, og du får myyye for pengene akkurat nå. Du trenger forøvrig ikke å stresse, jeg har ingen tro på at prisene kommer til å bevege seg oppover på en god stund, snarere tvert om. Om ikke lenge kommer sannsynligvis store deler av europas småbåtflåte til å bi lagt ut på krise salg, og det kommer til å sette ytterligere press på prisene her hjemme også..

 

Uansett... båten du velger i dag, er for liten i morgen. Kanskje du allerede nå bør kjøpe båten du i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe i morgen...?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Fenix i snart 15 år og tillater meg derfor å svare.

 

Fenix'en er en av de mest romslige båtene innvendig i sin størrelse. Men man må være svært gode venner hvis en familie med tenåringsbarn skal feriere sammen. På den annen side må du opp i 32 fot eller større for å finne en båt fra 80-tallet som er romsligere, flere sengeplasser og/eller bedre seilegenskaper. Så lenge barna er små, dvs under skolealder, kan de sove sammen i forpiggen og mor og far akter. Når barna blir større kan barna bytte plass med de voksne, hvis mor og far er gode venner. For det ER svært trangt i forpiggen til to voksne.

Dusj har jeg aldri savnet, om sommeren tar jeg heller en dukkert. Men det er fullt mulig å oppgradere til både trykkvann og varmtvann, hvis en ønsker det, og er nevenyttig. Plassen til kokeapparatet har std bredde og kan lages dypere så det er plass til skikkelig komfyr. Toalettskålen ligger rett ved hodeenden av forkøya. Så du bør ikke være prippen. (Ref tenåringsjenter kontra førskolebarn). Kjøleagregat til kjøleboksen får du for 3500,-.

 

Du kan fjerne skapet på styrbord side, men det inneholder septiken. Så den må du evt bygge om og legge under køya fremst i forpiggen.

 

Fordelen er at båten er enkel å håndtere, også alene. Den er solid bygget og tåler en storm. Selv har jeg vært ute i 18 m/s syd for Hvaler, og båten tålte det utmerket. Det var værre med skipperen.....

Båten er 8,3 m og har et LYS-tall 1,07 med spinnaker. I lett vind seiler den rundt mange nyere båter som er ti fot lenger. Så hvis du skal ha noe som er større bør du forsikre deg om seilegenskapene. Bruktprisen har holdt seg på utsalgsprisen fra den gang som var ca 170.000. +/- 20 %

 

Et par av de båtene som er nevnt i tråden har enten dårligere seilegenskaper eller dårligere bokomfort. Som nevnt må du betraktelig opp i størrelse og pris for å finne en bedre egnet båt, (+ 32 fot). Men jeg vil tro det kan være lurt å spytte i noen ti-tusen til for å tilfredstille kravene til den oppvoksende del av familien.

 

Lykke til.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...