Jump to content

Er fenix Dinette stor nok for en familie på 4?


svennoe

Recommended Posts

Fenix'en er en av de mest romslige båtene innvendig i sin størrelse.

...

Som nevnt må du betraktelig opp i størrelse og pris for å finne en bedre egnet båt, (+ 32 fot).

 

Den har ihvertfall en god innredningsløsning og adkomsten til motor er vel ganske uovertruffen med åpen akterkabin. Det gir også bra romfølelse.

Har aldri seilt Fenix, så seilegenskapene skal jeg ikke si noe konkret om, dog har jeg blitt forbiseilt av Fenixer ... Riggen tillater selvslående fokk, som vel er en stor fordel både ved familieseiling og aleneseiling.

 

Men tilbake til innredningen: Halvåpen toalettløsning er ingen høydare på familieferie, enkelt og greit. Nå ser det ut som TS har gått opp litt i størrelse, sikkert for å unngå dette, og det tror jeg er klokt. Det gir nok litt mer stuerom og armslag generelt også.

 

Men for å gni inn dette med innredningen, franske båter ligger - eller har ligget får vi si, siden vi snakker om bruktbåter fra 80-tallet - etter mitt syn et hestehode foran skandinaviske på dette området. Rush 77 (27') - som jeg har hatt stor glede av i godt over 10 år - har eget toalettavlukke, fast kartbord av brukbar størrelse og fire (til nød fem om man utnytter benkene i salongen) fullsize køyeplasser. Byssa er dog trangere enn i Fenix Dinette. Åpen forpigg gir etter mitt syn enda bedre romfølelse enn åpen akterkabin som på Fenix'en. Riggen er gammeldags masthead, med stor genoa som er tungvint. Plassen har nok også noe med bredde å gjøre, ergo sliter man på kryss i litt sjø. Derimot sklir det brukbart unna på slør.

 

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=627

http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_artikkel&ArtikkelID=36&from=0

 

Til og med First 26 har noe av de samme egenskapene, men der tror jeg det blir trangt i køyene forut siden man ikke har helt samme muligheten til å stikke hodet over i salongbenken. http://www.mostsailboats.org/1986-beneteau-first-26-2/

Link to post
Share on other sites

Det beste alternativet jeg kommer på i farten er Albin Cumulus...dvs av denne årgang, størrelse og prisklasse. Også en bra båt,men jeg er ikke så kjent med innredningen.

Det er jo en veldig pen båt, som alle Norlin-konstruksjoner. Men Cumulus har vel aner tilbake til 70-tallet, og da blir det smalt over hekken. Dette betyr kun én stikk-køye, og altså kun 3 køyeplasser totalt om man ikke tar i bruk salongen. Toalettløsningen er som i Fenix (ser det ut som, jeg har bare googla litt og sett på bilder, aldri vært ombord i en Cumulus); halvåpen, og byssa er av kombinert-brødskuff-og-trappetrinn-typen som vi kjenner fra andre samtidige også. Det gir uante muligheter for å tråkke i salaten, bokstavelig talt :o)

Link to post
Share on other sites

Ikke enig i at fenix dinette er mest romslig i sin klasse.

 

Når vi kjøpte vår Mamba 29, så vi på flere fenix. Å hevde at du må opp i 32+fot er helt feil. Vår Mamba er kun 2 fot større enn Fenixen, men oppleves som enorm i innvendig volum i forhold. Den har nok også de samme seilegenskapene.

 

Ta en titt på Maxi 95. Den har egen akterkabin, stort toalett og en enorm salong og uteplass.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok også at noen av de franske båtene kan være gode alternativ, det har alltid ligget ett lite hestehode foran med tanke på innredningløsninger og neste alltid gode seilegenskaper.

Mamba 29, kjenner jeg ikke vet bare at det ble betegnet som en volumbåt i sin tid. Jeg vil vel ha sjekket lys-tallet. Maksi 95 er på en måte en generasjon eldre, trege seilegenskaper, særlig i lett vind. Nærmest litt motorseiler, men god plass er det ombord.

Link to post
Share on other sites

Når vi snakker en liten hakk over Fenix, altså Maxi 95, Albin Nova og Comfortina 32 ville jeg valgt Albin Nova eller Comfortina og ikke Maxi. Dette pga seilegenskapene.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Må få takke alle som har svart, veldig nyttig med alle innspill!

Glad jeg kom over dette forumet.. Har ennå ikke bestemt oss, men ser at antall seilbåter på Finn øker fra dag til dag.Fløy med helikopter langs kysten fra Kristiansand til Arendal i dag, solen stekte og det glitret i bølgene, gleder meg til båtsesongen!!

 

Hilsen Svenn

Redigert av svennoe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...