Jump to content

Masteinnfesting på Naver29, 1978 modell. Vurdering av skade.

Eureka

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en seilbåt, ser på et konkret objekt, og kan liten om mast mm. Glassfiberen på dekk har en synlig skade/sprekk ut fra mastefoten. Skaden er tettet med tettningsmasse ala tec-7 og ser tett ut. Ingen fukt inne og tetningen er hel. Se bilde.

Kan noen fortelle meg hvordan innfestingen av seilmasten fungerer, hvordan ser innfestingen ut? Hvordan er koblingen mellom mast, dekk og stolpen gjennom cabinen og ned til kjølen?

Båten er en Naver29,1978 modell, Masthead rig (?) og dekket er sandwich-konstruksjon etter det jeg har funnet på nettet.

Selger har hatt båten i kort tid og ikke brukt denne. -kjøpt av noen som ville bli kvitt den. Han kjenner ikke til hva slags skade det er.

Kva kan skaden komme av og hvor omfattende kan en slik skade være? Har det betydning for styrken til masteinnfestningen?

Skulle det vært en gummikrans rundt mastefoten?

naver_29_12.02.2012_004.jpg

Mest sannsynelig er det en mastestøtte under dekk, som opptar kraften fra masten og fordeler den til skroget. Jeg tror at det som har skjedd her er at riggen har blitt strammet for hardt, og mastestøtten har blitt presset ned mot bunnen av båten. Skroget har bøyd seg under presset. Jeg vil slipt opp sprekken og støpt den igjen. Passet siden på at riggen ikke strammes for hardt.

Ja, det er mastestøtte under dekk. Så det er ikke mere alvorlig altså? Båten er rimelig, uten at det er tatt konkret hensyn til denne skaden. Kan skaden utbedres uten å ta ned mast og mastefot mtp belastninger?

Jeg har lest alt jeg har kommet over av info på nett om båten med ikke funnet ut hva slags kjernemateriale som er brukt. Jeg skulle tro at de i 1978 ikke brukte balsa, da selv Maxi sluttet med dette i -74 mener jeg å ha lest. Som nevnt, selger har meget begrenset kunnskap om båtmodellen. Jeg har gravd opp det meste.

Dersom noen vet hva slags kjernemateriale som er bruk, eller hvor jeg kan finne ut slikt, er jeg takknemlig for info om dette.

Redigert av Eureka (see edit history)

Det skal ikke være mulig å sette riggen for hardt med vanlig håndverktøy. Båten skal mao. tåle dette godt uten å gi etter. Det vanlige er jo at folk setter riggen for løst, ikke for hardt. Se etter sprekker rundt mastestøttens nedre endre, dvs, der den er festet til skroget. Kan ikke riggen settes til anbefalt spenn uten at deformasjon/sprekker oppstår så ville jeg vært på vakt. Husk at belastningen øker ytterligere under hard seilas.

Balsa som kjernemateriale brukes forøvrig også mye i båter i dag da det har egenskaper som gjør det godt egnet i mange sammenhenger. Hvilket kjernemateriale som er benyttet finner du ut ved å borre nedenfra og opp i dekket på et sted som ikke synes. Da finner du også ut om det er vann/fuktighet i sandwichen. Men det er selvsagt ikke sandwich i deler av dekket som skal tåle store kompresjonskrefter, slik tilfellet er under masten/mastefoten.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Det er sandwich i dekket, ikke i skroget. Det har jeg funnet ut, jfr annonser fra den gang båten var ny samt på udkik.dk

Linkt til data om båten

Jeg vil ta en nærmere titt på mastestøtten, takk for tips om det. Samt ta med en rettholdt for å se til at mastestøtten er helt rett. Mastestøtten er av aluminium. Det er nedstøpt mye stål og betong i dørken for å forbedre seilegenskapene ytterligere. Kjølboltene er mao ikke synlig. Jeg håper ikke mastestøtten er støpt inn helt også.

Kan en slik skade oppstå ved mastehavari?

Ser for meg ut som skaden er i forkant av mastefoten som er festet i dekk. Dette kan tyde på at mastekreftene ikke har truffet helt med kreftene gjennom dekk og i mastefoten. Dette er et vanlig problem på båter som ikke har gjennomgående mast. At riggen settes for hardt har jeg ingen tro på. Da heller at den settes for løst! Er det ettermontert rulleforstag på båten? Hvor mye logger masten akterover? For å måle mastelogg tar man en skiftenøkkel i storseilfallet og måler avstand til mast fra fallet nede ved bommen. Grunnen til jeg spør er at det ser ut som ikke kreftene fordeles helt rett gjennom dekk. Jeg var borte i det på en båt som hadde montert rulleforstag og det ble for kort. Masten helte framover og kreftene traff feil på mastefoten.

For å reparere skaden bør masten ned. Er ikke mye arbeid på en slik båt og da får man kontrollert resten av riggen også. Jeg hadde ikke vært redd for å støpe dette opp på nytt. Ville kun gjort større utbedringer (I tillegg til å støpe) hvis masten slakket seg under seilas og man i ettertid fikk problemer med å holde wirenes forrspenning.

Redigert av ravddo (see edit history)

Takker for velskrevne innlegg. Ubetalelige vurderinger og tips. Det er ikke rulleseil fremme. Mastelogg er nytt for meg, har ikke hatt seilbåt før og kan lite om dette. Skal prøve å "måle " dette. Tror jeg trenger mange gode tips fremover, hvordan ting skal strammes etc. tipper jeg tar ned masten etterhvert for å se tilstanden der oppe. Selger vet intet om dette. Da er det vel på sin plass uansett å utbedre dekkskaden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...