Jump to content

Gassbeholder av glassfiber, hvor skaffes disse?


sharko

Recommended Posts

hei, oppdaget at det stod propanbeholder av glassfiber i båten vår....er de gått bort fra metallbeholdere? -er det innbytteordning på disse? -sikkerhet, er det like bra som metall?

 

beholderen står på akterdekk ved badeplattformen. kan en kjenne på den om det er gass igjen? lurer litt på om det var tomt eller om gassblussene ikke vil tenne pga kulden (er det vanskelig med gass i kulda?)

 

muligens litt "tynne" spørsmål, men jeg har kun hatt parafinbrennere før...og ikke erfaring med gass

Redigert av Metrosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glassfiberbeholderne er kontruert slik at de ikke skal kunne eksplodere på samme måte som stål kan gjøre. De skal liksom bare få en bul som til slutt revner og ut siger gassen. Stålbeholderne kan jo være rene bomben.

Det er vel idag flere typer plastbeholdere, men de vanligste på vårt marked er de som lages på Ragasco ved Raufoss, finnes i 5 kg's og 10 kg's. Alle Statoil stasjoner som håndterer gass har flaskene, (sikkert andre steder også.) Ulempen har vært at de er dyrere ved anskaffelse første gang sammenlignet mot stålbeholdere. ca. 2,5-3 ganger mer i pris var det før hvertfall. Det har skjedd uhell med glassfiberflasker også, så samme regler som ellers med tanke på god håndtering og lagring.

Link to post
Share on other sites

Glassfiberbeholderne er kontruert slik at de ikke skal kunne eksplodere på samme måte som stål kan gjøre. De skal liksom bare få en bul som til slutt revner og ut siger gassen. Stålbeholderne kan jo være rene bomben.

Lærte på brannvernlederkurs at disse beholderene vi bruker i båt, bil, camping etc ikke eksploderer når de blir varme, men en sikring som smelter i ventilen slik at gassen siger ut. Viste også hvordan det da brenner når ventilen er åpen, brant godt...

Disse små 1 -2 kilos gassbeholderene blir en bombe når de blir varme nok, det ble også vist. Stod flere meter unna og kjente trykket godt når det ble varmt nok til at den gikk av...

 

Men man kan lese seg til at de har eksplodert, men tror at muligheten er liten om det ikke blir en massiv varme på 1-2-3 så ikke sikringen rekker å gå av.. Ingen ekspert på dette, men siden vi har lov til å oppbevare 22 kg hjemme uten å søke tror jeg ikke vi da sitter på noen livsfarlige bomber....

Link to post
Share on other sites

Det skal være veldig kaldt før propan gir problemer, den koker ved ca -40. Butan (som ofte er på små kokeapparater) koker ved ca -1, så den er verre i kulde. Du kan selvsagt få redusert trykk ved stort forbruk, men neppe for et kokeapparat. Stålflasker leder varme bedre, så da opprettholdes trykket bedre ved stort forbruk. Aluminiumsflasker er enda bedre.

 

Komposittflasker er litt dyrere i innkjøp. Fylling er ca 10% dyrere siden fyllingen ofte koster det samme for en 10kg kompositt som for 11kg stål.

 

Komposittflaskene ruster som nevnt ikke og man kan se nivået. Ved brann er de mye sikrere siden de smelter og man derved får en gradvis lekkasje av gassen. Stålflasker skal heller ikke eksplodere men revne (og de har vel en sikkerhetsventil), men all gassen vil slippe ut plutselig. Jeg så en film med en test hvor de la en gassflaske oppi et bål, for komposittflasken ble bare bålet litt større en periode til gassen var brent, for stålflasken var det litt mer dramatisk.

Link to post
Share on other sites

Stålflasker er bedre ved kuldegrader . Har selv opplevd dette på campingen ved 22- . Hadde komposittflaske som var full og en stålflaske som var full og jeg fikk ikke sentralfyren i vogna til og brenne på komposittflaska . Det var ikke noe galt med flaska for jeg brukte den opp når det ble varmere . Hvorfor det er sånn vet jeg ikke .

Link to post
Share on other sites

En gassflaske skal ikke eksplodere,men som nevnt er det en sikring som gir etter.UANSETT,aldri bruk vann eller kjølende væske på en brennende flaske.Det gir en omvendt reaksjon som gjør at det brenner mere.Er man kald i hodet kan man fjerne flasken selv om det brenner ut av sikkerhetsventilen,men ombord i en båt så har sannsynlig det rundt også tatt fyr ved ett slikt scenario så det eneste fornuftige er å evakuere.

Link to post
Share on other sites

hei, oppdaget at det stod propanbeholder av glassfiber i båten vår....er de gått bort fra metallbeholdere? -er det innbytteordning på disse? -sikkerhet, er det like bra som metall?

beholderen står på akterdekk ved badeplattformen. kan en kjenne på den om det er gass igjen? lurer litt på om det var tomt eller om gassblussene ikke vil tenne pga kulden (er det vanskelig med gass i kulda?)

muligens litt "tynne" spørsmål, men jeg har kun hatt parafinbrennere før...og ikke erfaring med gass

 

Med gass så slipper du dem opplevelsen en får hvis en tenner på et parafinbluss før brenneren er forvarmet NOK.

 

Er du ukjent med gass så er det første du bør sjekke er at opplegge er etter forskriften.

 

Her er også mye om forskriften og om Gass i Baat

 

Gass er greit i båt også, men det er med den som med alt utstyr det skal sjekkes og holdes i orden.

 

Normal flammepå blusset er blålige flammer går de over til gult flamme er det tegn på at luftinnblandingen er for liten og brenneren må etterses

 

Her erdet mye fra dsb.no om bruken av Gass.

 

AGA har også noen tips om bruk av gass.

 

 

Lær dere til å stenge gasskranen som er i nærheten av blusset/komfyren hver gang etterbruk.

 

En Gass Gassalarm /gassvarsler er veldig grei å ha, men må ikke bli en sovepute på at alt er ok, utstyret må få nødvendig ettersyn..

 

 

Til info ved -10 grader så er komposittflasken 22% dårligere enn en stålflaske til å holde oppe trykket.

 

 

Hos AGA kanen bytte inn komposittflasken til en Aluminiums flaske uten tillegg i prisen.

OBS. men det er kun Kompositt og stål som kan byttes i Danmark..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er man kald i hodet kan man fjerne flasken selv om det brenner ut av sikkerhetsventilen,men ombord i en båt så har sannsynlig det rundt også tatt fyr ved ett slikt scenario så det eneste fornuftige er å evakuere.

På øvelsen når kurslederen satt fyr på gassen og den stod rett til vers fikk vi tilbud om å stenge krana... Ingen ville... Selv syntes jeg det var passelig ubehagelig selv om det var helt trygt, så jeg stod like passive som de andre. I en stressa situasjon uten å ha mulighet til å slå av men å flytte den mens flammen spyr ut tror jeg en skal være veldig kald i toppen og vite hva en gjør...

Link to post
Share on other sites

På øvelsen når kurslederen satt fyr på gassen og den stod rett til vers fikk vi tilbud om å stenge krana... Ingen ville... Selv syntes jeg det var passelig ubehagelig selv om det var helt trygt, så jeg stod like passive som de andre. I en stressa situasjon uten å ha mulighet til å slå av men å flytte den mens flammen spyr ut tror jeg en skal være veldig kald i toppen og vite hva en gjør...

 

Har prøvd dette selv på flere kurs i forbindelse med brannsikkerhet og gass. Prøv med en veltet 33 kg stålflaske:-) Da kommer gassen ut i flytende form, og da snakker vi flammekaster:-)

Det er også et apropos til hvordan dere lagrer propanflaskene rundtomkring; flasken må stå for at sikkerhetsventilen skal fungere som tiltenkt.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Har hatt komposittflaske i flere år, både i båt og på terrassen. Vil aldri bytte tilbake til stålflaske. Slipper rustne ringer der flaskene står, og de er vesentlige lettere å bære. Det er også mulig å se gassnivået i flasken. Tidligere var det stort sett bare Statoilstasjoner som hadde disse, men nå har også vår lokale Kiwi butikk disse.

Link to post
Share on other sites

Stålflasker er bedre ved kuldegrader . Har selv opplevd dette på campingen ved 22- . Hadde komposittflaske som var full og en stålflaske som var full og jeg fikk ikke sentralfyren i vogna til og brenne på komposittflaska . Det var ikke noe galt med flaska for jeg brukte den opp når det ble varmere . Hvorfor det er sånn vet jeg ikke .

Kompositt egner seg dårlig i kullegrader da det temperaturforskjellen mellom omgivelsene og den flytende propanen (-42) som bidrar til fordampningen og ledningsevnen til Kompositt er elendig. Aluminiums flasker er best om vinteren ..

Til info ved -10 grader så er komposittflasken 22% dårligere enn en stålflaske til å holde oppe trykket

Tidligere var det stort sett bare Statoilstasjoner som hadde disse, men nå har også vår lokale Kiwi butikk disse.

Gass får en i dag kjøpt nesten over alt og mitt inntrykk er at bensinstasjonene ikke er av de billigste.

 

Her er noen som skall være billige lpgnorge.no, rptgass.no, gassautomat.no, rmgass.no og to lokale vestgass.no og Orklagass

 

Noen store aktører er aga.no, yarapraxair.no og statoil.no med forhandler nett

 

Om bruke av webergrill gassgrill.

 

Gass for viderekommende.tolcon.no

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...