Jump to content

Wallas 3200 lager blafre lyd på halv effekt


leif_erikg

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp skaffet meg en brukt Wallas 3200. Har byttet vek og glødetråd. Varmeren starter fint, og varmer greit på full effekt.

 

Her er problemstillingen. Når jeg skrur over til halv effekt kommer det sot ut eksosen i ett par minutter før den går over til å ha usynlige avgasser. Er dette normal oppførsel? Når avgassene har blitt usynlige kan jeg høre en slags blafre lyd ca. hvert 5. sekund, er dette normalt? Uten at jeg kan si noe sikkert er mitt inntrykk at effekten på halv effekt er betydelig lavere enn hva den burde være.

 

Er det noen som vet hvilken spenning det skal være på forbrenningsviften?

 

Takker på forhånd for all hjelp! Skal melde mine funn tilbake her i denne tråden.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Takk for svar! Ser ikke ut til at dette er problemet. Både på full og halv effekt kommer det drivstoff i returslangen. Ingen luftbobler i drivstoffslangen. Da kan jeg vel avskrive problemer med pumpen?

 

Jeg mistenkte litt at forbrenningsviften holder noe for lav fart?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om flammen "blafrer/nestenslokner", for så å tenne igjen på grunn av "temperaturen" i brennkammeret. Samme fenomen er typisk når wallaser ikke får nok strøm under oppstart/gløding, og flammen ikke ordentlig kommer i gang. Kan være flere årsaker til dette, men ville først "fokusert" på brennstofftype. Hviken type bruker du? Wallaser til lampeolje er generelt mye mer fornøyd hvis de brukes med fritidsparafin, grunnet høyere flammepunkt og mindre soting. Før du gjør noe annet ville jeg først og fremst latt apparatet fått koooost seg en halv times tid på full effekt med fritidsparafin, for så å se hva som skjer hvis du da setter ned effekten. Vær oppmersom på at når man setter ned effekten på en wallas så skal dette gjøres langsomt. Hvis ikke blir forholdet brennstoff/ventilasjon brått feil, med soting og "fusking" som resultat, først forbigående, så varig.

Link to post
Share on other sites

Mye bra innspill her!

 

Jeg kjøpte bare litt Biltema lampeparafin. Jeg skal kjøpe meg litt fritidsparafin også og se om jeg merker forskjell.

 

Når det gjelder hvordan temperaturen stilles ned har Wallas 3200 dessverre bare to instillinger for brennereffekt. 1/1 og 1/2. Slo den ned på halv effekt ca. 10-15 minutter etter start, og da sotet den i ca. 2-3 minutter før den brenner rent. Blafringen er der hele tiden på halv effekt.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hei.hadde samme problem med min wallas og der var rett og slett problemet at retur slangen ikke hadde fritt nok fall ned til tank igjen. Fikk rettet denne slangen og problemet forsvant.

Problemet var altså at brenneren ikke klarte å kvitte seg med parafinen som var til overs fort nok så da begynte den og bråke og ose...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd med fritidsparafin, og Wallasen oppførte seg helt identisk.

 

Hadde som tidligere nevnt en følelse av at forbrenningsviften gikk for seint. Målte spenningen til viften, og spenningen lå på ca. 4V. Rotet litt med et potensiometer til spenningen steg til ca. 5,8V når Wallasen var stilt på halv effekt. Nå soter den ikke i det hele tatt når jeg veksler fra full til halv effekt.

 

Er det noe som vet hva korrekte spenninger på forbrenningsviften på full og halv effekt er for en Wallas 3200?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...