KSE Startet 16.Februar.2012 Del på Facebook Startet 16.Februar.2012 Bør man kjøpe VHF med, eller uten intern AIS mottaker? Det blir fort snakk om 1500-2500 ekstra for VHF radio med AIS mottaker. Jeg skal uansett ha VHF med DSC og kople den mot en Garmin plotter. Spørsmålet er om det er verdt det å bruke noen båtpenger ekstra på AIS, eller om dette bare er "kjekt å ha"? Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Kjøp heller egen AIS transponder. Det gir dobbelt sikkerhet i forhold til bare en mottaker. Men transponder er det styrmannen på to båter som vil forsøke å eventuelt unngå kollisjon. Med mottaker er det kun din båt som forsøker å unngå faren for en eventuelt kollisjon. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Loma Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Lurer og på dette. Det er bla. en kjekk funksjon på Garmin (truleg og på andre merker)der du kan markere et AIS objekt på skjermen, og kalle opp direkte på VHF. Har derfor sett på denne https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=28725 Dette er riktignok berre AIS mottaker, kansje du tenker på en AIS transponder? Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Det er bla. en kjekk funksjon på Garmin (truleg og på andre merker)der du kan markere et AIS objekt på skjermen, og kalle opp direkte på VHF. Ja, har lagt merke til det, men da tror jeg man må ha en Garmin VHF og Garmin plotter. Garmin sin AIS VHF er forholdsvis kostbar, men kjekt at du kan gjemme bort selve radioen/AIS mottakeren. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å legge meg på en vanlig stasjonær VHF for brakett eller flush montasje. Dette er riktignok berre AIS mottaker, kansje du tenker på en AIS transponder? Nei, det blir litt "overkill" synes jeg. Og langt utover mitt budsjett. Det viktigste er å ha en radio (og antenne) som du vet fungerer og har god nok rekkevidde. De andre funksjonenen her blir litt sånn "kjekt å ha", eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Ais er veldig viktig sikkerhet. Da ser andre hvor du er mdu trenger hjelp. Jeg ville valgt med Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Nei, det blir litt "overkill" synes jeg. Og langt utover mitt budsjett. Det viktigste er å ha en radio (og antenne) som du vet fungerer og har god nok rekkevidde. De andre funksjonenen her blir litt sånn "kjekt å ha", eller hva? Ja, å bruke øyne og hørsel er heller ikke dumt. Men AIS er kjekt å ha. For all del, kjøp hvis du har lyst. Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Ais er veldig viktig sikkerhet. Da ser andre hvor du er mdu trenger hjelp. Jeg ville valgt med Hvis jeg ikke har fulget rett med så har vel vhf er med aies motager bare muliheten til å mota andre båter, ikke og sende ut din egen posisjon. Eller fins det Både motager og sender av ais på vhf?. Hvis den bare motar er det ikke mye til sikerhet. Siden da må du som den lille båten følge med å se om du ser båter. i stenden får at en annen båt ser deg og du ser han. Så en motager vil jeg si at bare er kjekt å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Bør man kjøpe VHF med, eller uten intern AIS mottaker? Det blir fort snakk om 1500-2500 ekstra for VHF radio med AIS mottaker. AIS sender eller AIS Sender/mottaker er noe du må vurdere. Fordelen med å kjøpe en VHF med integrert AIS fremfor en egen AIS er selvsagt at du får betydelig enklere montering, og slipper å kjøpe og montere en ny antenne, alternativt kjøpe en antennesplitter som lett gir dårligere signal. Integrert VHF med AIS gir også mulighet for en reserve GPS med mulighet for veipunkter. Selv har jeg anskaffet en Standard Horizon GX2100E fra Seatronic http://www.seatronic.no/ais-c-15/standard-horizon-gx-p-2223. Jeg vurderer det som viktigst for meg å se større fartøyer ute på havet og også i situasjoner i havner med begrenset oversiktlighet. Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.